van der Horst

6H Spa: Ford wint beklijvend duel met Porsche in GTE-Pro

Podium FIA WEC 6H Spa GTE-Pro 2018
Podium FIA WEC 6H Spa GTE-Pro 2018
Ford Chip Ganassi Team UK heeft na een prachtige tweestrijd met Porsche de GTE-Pro klasse van de FIA WEC 6 Hours of Spa gewonnen. De Ford GT #66 van Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson nam de leiding op 45 minuten van het einde en had aan de meet een voorsprong van 13 seconden op de Porsche 911 RSR #92 van Michael Christensen en Kevin Estré.
Porsche vs. Ford
Porsche vs. Ford
Ford had gisteren, tijdens de kwalificaties, de eerste startrij ingepalmd, maar verloor al vroeg in de wedstrijd de polesitter #67, die met Harry Tincknell achter het stuur zwaar crashte op de Raidillon. In tegenstelling tot Pietro Fittipaldi in de Dragonspeed BR1, kwam de Brit ongeschonden uit het wrak. De Ford GT #66 reed op dat moment al aan de leiding, maar moest naarmate de race vorderde de Porsche laten voorgaan, al liep de 911 RSR nooit ver uit. Stefan Mücke profiteerde optimaal van een safety car die het veld weer samenbracht op een uur van het einde. De Duitser passeerde de Porsche #91 van Richard Lietz met een gewaagd manoeuvre door Eau Rouge en op de Raidillon en reed daarna onbedreigd naar de zege.

AF Corse - Ferrari 488 GTE Evo
AF Corse - Ferrari 488 GTE Evo
Lietz leek te kampen met een wagen die te lijden had onder zware bandenslijtage en viel later aan de busstop ook nog ten prooi aan de zusterwagen #92 van Michael Christensen. Zelfs de AF Corse Ferrari 488 GTE EVO #71 van Davide Rigon ging na een rondenlang duel nog aan de Oostenrijker voorbij in de voorlaaste ronde. Eerder in de race viel de andere AF Corse Ferrari #51 vooraan weg na een aanrijding in de pitlane met de Project 1 Porsche.

Aston Martin en BMW kwamen er in Spa ogenschijnlijk niet aan te pas met hun gloednieuwe strijdwapens. Afwachten of de ACO nog zal ingrijpen alvorens Le Mans wordt aangesneden. De rode lantaarn in de GTE-Pro klasse was voor de BMW M8 GTE #81, maar de nieuwe Vantage GTE verging het niet veel beter met de posities zes en zeven op meer dan twee ronden achterstand van de winnaar. Maxime Martin maakte wel duidelijk indruk bij zijn WEC-debuut voor AMR, hij finishte in de #97 voor de zusterwagen #95 en kwam op het einde slechts 11 seconden te kort om de BMW #82 nog in te halen voor de vijfde plaats.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GTE
Ook GTE-Am leverde spektakel, met een felle strijd tussen de oude Aston Martin Vantages van AMR en TF Sport. Pedro Lamy kon in het AMR exemplaar, ondanks meerder aanvalspogingen van Euan Alers-Hankey, toch de leiding vasthouden tot op het einde en overschreed de meet met een voorsprong van amper 0.221s voor een derde opeenvolgende zege in Spa. Porsche domineerde in de vrije trainingen en pakte met de Dempsey Proton 911 RSR #77 de pole in de klasse, maar haalde na zes uur wedstrijd zelfs het podium niet. De laatste trede werd namelijk ingenomen door de Clearwater Racing Ferrari #61.

Lees ook: 6H Spa: Alonso zegeviert meteen met Toyota 
Lees ook: 6H Spa: FLASH - Harry Tincknell vernielt Ford GT op de Raidillon
Lees ook: 6H Spa: FLASH - Ook SMP Racing crasht zwaar op Raidillon

--- UITSLAG RACE FIA WEC 6H SPA (PDF) ---

Foto's: Martijn Wouters, Vincent Wouters & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op zaterdag 5 mei 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6H Spa.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons