van der Horst

ACO en SRO slaan de handen in elkaar voor Azië

Frederic Lequien, Pierre Fillon en Stéphane Ratel
Frederic Lequien, Pierre Fillon en Stéphane Ratel
Vrijdag kregen we nog een speciale persconferentie tijdens de finale van het FIA WEC in Bahrein. Daar werd namelijk bekend gemaakt dat ACO, Asian Le Mans Endurance Management en SRO de handen in elkaar slaan. Terwijl de ene zijde zich op de LMP2 en LMP3-wagens zal richten, gaat SRO het kampioenschap proberen te helpen met het GT-gedeelte. Daarenboven komt er een samenvloeing met de Fanatec GT World Challenge Asia, dat vanaf 2022 terug van start gaat.
  • Prospeed Competition
Het plan is om een concept te creëren naar Europees model. Daarmee zal de GT World Challenge Asia nog steeds doorlopen als een puur sprint-kampioenschap in Pro-Am en gaat de Asian Le Mans Series dienen als Endurance-luik. Beide kampioenschappen worden dan samengeteld en de GT kampioen daaruit krijgt een automatische invitatie richting Le Mans. Daarenboven zal ACO ook één invitatie voorzien voor de Fanatec GT World Challenge Europe, al is het nog te bezien welke klasse deze zal krijgen.

De samenwerking zal starten vanaf 2022/23 in de Asian Le Mans Series, waar men verwacht dat twee manches in het Midden-Oosten zullen plaatsvinden en twee in Zuid-Oost Azië. Voor Ratel is het een terugkeer naar een Le Mans Series, nadat hij ook een aandeel had in de European Le Mans Series tussen 2004 en 2011.

Foto: ACO



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Circuit Internationaal op zaterdag 6 november 2021.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons