van der Horst

​ACO lanceert LMP3

ELMS - Paul Ricard
ELMS - Paul Ricard
De Automobile Club de l’Ouest maakte vandaag bekend een nieuwe prototype klasse in het leven te roepen. Le Mans Prototype 3 (LMP3) moet een goedkope instap worden voor teams en rijders die willen kennismaken met het prototype racen. Tot dusver vervulde de door Oreca gebouwde FLM09 LMPC-wagens dit doel, maar gezien de magere deelnemersvelden vond de ACO het tijd voor een nieuwe impuls. Vanaf 2015 zal deze nieuwe categorie dan ook aan het werk te zien zijn in zowel de European als Asian Le Mans Series, terwijl in het United SportsCar Championship (USCC) LMPC wel een vaste waarde blijft gezien het verwachte overvolle startveld in de klasse. LMP2 blijft in deze drie kampioenschappen de hoofdklasse.
In tegenstelling tot LMPC, betreft LMP3 niet een ‘single-make’ klasse, maar worden constructeurs actief aangespoord om een wagen te ontwikkelen volgens het nog nader af te lijnen technisch reglement. Geïnteresseerde partijen kunnen hun eigen chassis bouwen, maar zullen wel moeten gebruik maken van een gemeenschappelijke motor en versnellingsbak, en hetzelfde type banden.

Het uitgangspunt is om de kosten zo laag mogelijk te houden, een kant-en-klare wagen mag dan ook niet meer dan €150.000 kosten. Ook aan de operationele uitgaven werd gedacht, de kostprijs van reserveonderdelen werd gelimiteerd, het hele seizoen moet afgewerkt worden met een enkele aandrijflijn en er werd geopteerd voor een beperkt aantal harde banden.

Oreca CN prototype
Oreca CN prototype
Terwijl LMP3 pas zijn echte intrede doet in 2015, zal de naam vanaf volgend seizoen al gebruikt worden in de Asian Le Mans Series. Group CN wagens met een carbon chassis zullen er twee jaar lang mogen racen in de schaduw van de LMP2’s, in wat alles weg heeft van een poging om de deelnemersaantallen op te krikken in het Aziatische kampioenschap. 



Foto: DPPI/ELMS & Oreca



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in European Le Mans Series op maandag 25 november 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons