van der Horst

ACO past LMP1-reglementen aan

Porsche 919 Hybrid LMP1
Porsche 919 Hybrid LMP1
De ACO en de FIA hebben aangekondigd dat de LMP1-klasse enkele wijzigingen zal ondergaan na het vertrek van Audi en Porsche uit het FIA WEC. Aangezien er zich niet meteen nieuwe constructeurs aanbieden wordt er vooral gekeken naar privé-teams. Om hen een duwtje in de rug te geven is er voortaan nog maar sprake van één LMP1-klasse en valt de onderverdeling tussen Hybrid (LMP1-H) en non-hybrid (LMP1-L) weg.
Via de "Equivalence of Technologies" (EoT) zullen de hybrides en non-hybrides nu echt dichter bij elkaar gebracht worden. Elke LMP1-bolide zal over "hetzelfde potentieel aan prestaties beschikken ongeacht het type krachtbron." De hybrides zullen echter nog steeds het voordeel genieten van minder brandstofverbruik. Op het gebied van het chassis wijzigt er niets.

Ginetta LMP1
Ginetta LMP1
Het nieuwe reglement voor 2020 dat afgelopen juni in Le Mans werd voorgesteld zal "gevoelig worden aangepast" volgens de ACO. "De ACO en FIA blijven er van overtuigd dat hybride technologie zijn plaats heeft in de endurance racerij, maar niet tegen elke prijs. De budgetten van de voorbije jaren zijn niet langer houdbaar en een verlaging naar een redelijk niveau zou meer constructeurs moeten aantrekken." Voorlopig lijken enkel Ginetta en Dallara te zullen instappen volgend seizoen. Het is nog niet duidelijk hoe het programma van Toyota er zal uitzien. 

LEES OOK: WEC wordt winterkampioenschap​

Foto's: Vincent Wouters & Ginetta 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op vrijdag 1 september 2017.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons