van der Horst

ACO zet deur op een kier voor DPi

Mazda RT24-P DPi
Mazda RT24-P DPi
De Automobile Club de l'Ouest sluit niet uit dat er een plaats is voor de Amerikaanse DPi-formule in de nieuwe reglementen die vanaf 2020 van kracht worden in het FIA World Endurance Championship, dat meldt Sportscar365. Naast de bescheiden aanpassingen aan het huidige LMP1-reglement zal ook het recent gelanceerde project voor 2020 een grondige wijziging ondergaan in een poging de topklasse te doen herleven na het vertrek van Audi en Porsche. In tegenstelling tot LMP1 kan de relatief eenvoudige Daytona Prototype international nog wel de nodige interesse wekken bij constructeurs (Cadillac, Mazda, Nissan, Acura,...). De Fransen lijken hun initiële 'non' dan ook te hebben afgezwakt in deze moeilijke tijden.
  • Prospeed Competition
Hoogstwaarschijnlijk wordt de elektrificatie van Le Mans voorlopig on hold gezet. Wat de uitkomst van de gesprekken met de constructeurs zal zijn is uiteraard nog koffiedik kijken, maar Pierre Fillon laat de deur alvast op een kier voor het Amerikaanse DPi-platform, waar constructeurs hun eigen ding mogen doen met een van de vier beschikbare LMP2 chassis. De eerste homologatie cyclus van de huidige DPi's loopt af in 2020, de perfecte timing dus om LMP1 en DPi dichter bij elkaar te brengen.  

IWSC DPi
IWSC DPi
"We moeten de discussie opengooien," liet Fillon optekenen aan Sportscar365. “Wat is de toekomst van LMP1 en wat is de toekomst van DPi?" "Als de samenwerking tussen IMSA en de ACO goed loopt dan zie ik niet in waarom er geen gemeenschappelijk reglement of iets dergelijks mogelijk is op de lange termijn," voegde Gerard Neveu er aan toe. "Ik weet niet hoe het er dan uit zal zien, dat is nu nog niet aan de orde, maar we staan er voor open." Ook McLaren liet bij monde van Zak Brown al verstaan een voorstander te zijn van een simpele en globale formule.

In de tussentijd zijn de DPi's in geen geval welkom en blijft alles bij het oude. De organisatoren gaan er van uit dat er volgend jaar zo'n vier à vijf privé LMP1's zullen deelnemen, waarbij vooral gekeken wordt naar de projecten van Dallara (SMP) en Ginetta. Daarnaast gaat men er nog steeds van uit dat Peugeot interesse blijft tonen.

Foto's: Mazda & IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Endurance Championship op woensdag 6 september 2017.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons