van der Horst

Al 32 deelnemers voor Belcar Endurance Championship

Belcar 2015
Belcar 2015
Fans mogen gerust het weekend van 9 en 10 april in de agenda met stip noteren: dan wordt op Circuit Zolder de openingsmanche betwist van het Belcar Endurance Championship. Belcar blijft een naam als een klok en roept herinneringen op aan volle startvelden met de meest verscheidende soort auto’s en nog steeds de 24 Hours of Zolder als top of the bill!

Net zoals dat het geval was in dat rijke verleden van de Belcar, staat de competitie anno 2016 open voor liefst zes verschillende klassen. Aan de spits staat de genaamde Belcar 1, met auto’s die conform zijn aan Porsche Cup of Ferrari Challenge, maar de voor de Belgische autosport té kostelijke GT1, GT2 of zelfs GT3 worden nog steeds geweerd. De Belcar 2 zijn de Sportcars, de Belcar 3 omvat GT Open (op aanvraag), GT4 en de BMW 235i Cup. De Belcar 4 zijn Toerwagens zoals M3, Mini Cooper, BMW 120d en de nieuwe Ford Mustang Cup. Kleinere toer- en GT-wagens à la Clio, Abarth, MX5, Lotus Elise en de BMW Clubsport Trophy strijden onder de vlag van Belcar 5. Net zoals vorig jaar mikt men op de komst van Youngtimers en die zitten in Belcar 6.

“De Belcar blijft een open kampioenschap, waarin wij zowel grote als kleinere formaties aan hun trekken willen laten komen, “ zegt Lucia Gallucci, Race Organisation Manager van Circuit Zolder. “Daarom zijn er meer punten te verdienen in de klassen – 100 punten voor een zege in de klasse; 50 in het algemeen klassement - en doordat die punten voor de berekening van de eindstanden worden samengeteld, kan een ploeg uit de achterhoede in de tabellen mooi opschuiven. Het spreekt voor zich dat er tijdens de 24 Hours of Zolder dubbele punten zijn te verdienen!”

BMW M235i Cup
BMW M235i Cup
De namen zijn reeds gevallen en verdienen meer duiding. We hebben het over de BMW M235i Cup, de BMW Clubsport Trophy en Ford Mustang Ecoboost Cup, zeg maar de “races in de race”. Voor het tweede opeenvolgende jaar kiest Jan Horemans, de bezieler van deze BMW-merkenraces, om de succesvolle 235i Cup te koppelen aan het succesverhaal van de Belcar en uiteraard is ook de vertrouwde BMW Clubsport Trophy vijf keer van de partij. Nieuw is de genaamde Mustang Grandprix Days, waarvoor TeamFloral, bekend van de Fiesta Trophy in rally en de gelijknamige Ford RACB Rally Contest-talentenjacht, het technische aspect zal verzorgen. De organisatie en de sportieve belangen zijn in handen van Skylimit Events met drijvende kracht Andy Jaenen. De BMW’s en de Mustang Grandprix zouden goed zijn voor een totaal van 16 auto’s.

Na de revival in 2015 onder de naam Belcar Trophy, kreeg Belcar voor 2016 de erkenning van RACB Sport als nationaal kampioenschap en hebben we het voortaan over het Belcar Endurance Championship. Een nationaal gebeuren vraagt spreiding van de activiteiten en daarom wijkt men voor de tweede race uit naar het Circuit van Spa-Francorchamps. Net zoals in de drie andere Zolderse events, gaat de race tijdens de Spa Euro Race van organisator Pierre Delettre over 125 minuten. De voorlaatste afspraak op de kalender duurt een etmaal en dan hebben we het natuurlijk over de 38ste editie van de 24 Hours of Zolder! Met 61 auto’s aan de start en zo’n 30.000 toeschouwers beleefde de 37ste editie van de 24 Hours of Zolder een absoluut record. Kan het beter?

Bas Koeten Racing - Wolf GB08
Bas Koeten Racing - Wolf GB08
“Dat is de bedoeling, ja,” klinkt het bij Lucia, die de evolutie en de geschiedenis van de Zolderse etmaalrace van dichtbij meemaakte. “Voor het Belcar Endurance Championship kregen wij al de bevestiging van 32 auto’s, waarvan het merendeel ook deelneemt aan de 24 Uren, en wij hebben weet van zo’n veertig teams die werken aan een programma in Belcar en dus 24 Uren. De regels van FIA laten ons toe 49 auto’s te verwelkomen op de grid van de 24 Uren. Het ziet er dus uitermate zeer goed uit en dat stemt de hele ploeg van Circuit Zolder zeer tevreden!”

Op basis van de opgedane ervaring in 2015 werd het sportief reglement op bepaalde vlakken aangepast. Om voortaan de GT’s en de Sportcars te nivelleren, komt er een normtijd. Zowel in training als in de races en er werden voor de twee circuits waarop Belcar zal aantreden bepaalde rondetijden vastgelegd.

“Enkel voor de Super Pole – het bepalen van de Top 10 op de startgrid - tijdens de nachtkwalificaties van de 24 Hours of Zolder geldt deze normtijd niet,”  licht Lucia Gallucci toe. “En er is een verschil qua rondetijd tussen een race van 125’ en de 24 Uren. Inbreuken worden bestraft met het schrappen van de bewuste tijd tijdens kwalificaties en een “drive trough” in wedstrijd. Wij zijn ervan overtuigd dat deze maatregelen ertoe zullen bijdragen dat iedereen met gelijke kansen start en de strijd voor de overwinning open blijft. Daarom ook hanteren we in het heetst van de strijd een aparte straf: indien tijdens de laatste 15 minuten van een race de rondetijd sneller is dan de normtijd, geldt er daar één minuut straftijd!

Eén zaak is duidelijk: Belcar is back en wel op het hoogste niveau! Voor alle betrokken partijen van het Belcar Endurance Championship kan het aftellen beginnen. Afspraak op 9 en 10 april op Circuit Zolder!

Kalender Belcar Endurance Championship 2016:

9-10 april: Masters Historic Racing & Belcar – Circuit Zolder

11-12 juni: Spa Euro Race – Circuit de Spa-Francorchamps

2-3 juli : Syntix Superprix powerd by Pirelli – Circuit Zolder

20-21 augustus : 24 Hours of Zolder – Circuit Zolder

8-9 oktober: American Festival Circuit Zolder Nascar Finals



Belcar Endurance Championship press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belcar Endurance op maandag 29 februari 2016.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons