van der Horst

American Sunday Finale Races: Moeilijk gaat ook voor Tomas De Backer

Tomas De Backer
Tomas De Backer
Tomas De Backer won op magistrale wijze Race 1 van titelrivaal Jenson de Leeuw en telt nu, met nog één race en 21 te verdienen punten, een totaal van 174 punten tegenover 163 voor de Nederlander! Nochtans zag het er na afloop van de vrije training bijzonder somber uit voor de rijder van de #97 FordStore Feyaerts-TDB Nice Racing…
Jenson de Leeuw
Jenson de Leeuw
Tumultueus, dat het minste wat men kan zeggen over het verloop van de vrije trainingen en de kwalificaties van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup! En die chaos had alles te maken met puntenleider Tomas De Backer! Nog voor het einde van de eerste ronde van de FP draaide de bekende blauwe Fiesta het pitstraatje in en stelde de technici de breuk van de turbo vast. De Backer mocht meteen een kruis maken over het zich voorbereiden op de kwalificaties en de ellende zou bljjven duren, toen bleek dat de motor diende te vervangen worden. Met te weinig tijd tussen de vrije training en de start van de kwalificaties, was het onmogelijk om de #97 vooralsnog te voorzien van een nieuwe krachtbron. Drama, want hierdoor zou De Backer zich niet kunnen kwalificeren of, erger, de start niet nemen van Race 1.  Peter Wuyts, teammaat van De Backer en leider in de Gold Cup, toonde zich als een echte gentleman en stelde prompt voor om van auto te wisselen: hij verzaakte aan de kwalificaties – en diende hierdoor achter het stuur van de ex-De Backer-auto achteraan het veld te starten -, hetgeen Eddy De Backer, Koen Hemelaer, Joris Vanhoovels en hun voltallige ploeg toeliet om die auto vooralsnog klaar te krijgen. Die geste liet Tomas De Backer toe achter het stuur van de voor hem onbekende Fiesta van Wuyts voor de snelste rondetijd te gaan, de eerste plaats op de startgrid, en één extra puntje. Met een rondetijd van 2.02.345 stelde Tomas alle voorgaande records scherp en toonde dat hij in gelijke welke Fiesta ‘speed’ maakt!

Mathias Ronzani
Mathias Ronzani
Jenson de Leeuw (2.03.432) en Mathias Ronzani (2.03.432) keken toe. Dat deze laatste niet voluit ging, had dan weer veel te maken met het, zeg maar, trauma dat hij tijdens de Jack’s Racing Day opliep, toen hij nipt de op een boordsteen geplaatst bandenmuurtje aantikte en hierdoor schade opliep. Telkens hij, zowat drie maanden later, in kwalificatie die bewuste zone aansneed, doemde dat ‘spook’ weer op en ging hij niet voluit en kon aldus geen échte snellere ronden laten afklokken. Met 2.07.409 mocht Fiesta-debutant Robert-Jan van Wijnen meer dan tevreden zijn. Geplaagd door een nukkige versnellingsbak slaagde de rijder van de #17 TDB NiceRacing er echter niet in om dichter in de buurt te komen van Ronzani. Ohja. Geen Peter Wuyts in actie en dat gold evenzeer voor NiceRacing-GO Johan Land. Hij kon voor zijn terugkeer naar de actieve racerij niet voluit gaan in FP en bovendien diende men nadien de versnellingsbak te wisselen, waardoor ook hij de kwalificaties miste. Zowel Wuyts als Land vroegen daarop aan de officiëlen de toelating om achteraan het startveld plaats te mogen nemen.

Race 1: Tomas De Backer van start tot finish!

Voor Race 1 deelde de Fiesta de piste met de Mazda MX-5 Cup, maar in tegenstelling tot wat voordien gold, werden de Fiesta’s niét na dertig seconden gelost, maar schoten zij gelijktijdig met de Mazda’s uit de startblokken. Een scenario dat zonder brokken verliep en Tomas De Backer, wie anders, toeliet het kleinere Fiesta-veld aan te voeren, voor Jenson de Leeuw, Mathias Ronzani, Robert-Jan van Wijnen en Peter Wuyts. Geen Johan Land op de grid: de herstelling van de auto van NiceRacing duurde langer dan voorzien en uiteindelijk lukte het hen niet om de auto rijvaardig te krijgen.

Podium race 1
Podium race 1
Enkel de komst van de Safety Car – met als oorzaak enkele incidenten in de zeer Nascar-getinte Mazda-treintjes! – zorgde voor een hergroepering, maar De Backer bleef leiden, voor de Leeuw en Ronzani. Na een herstart misten we de auto van Robert-Jan van Wijnen: defect aan de remmen, van de baan en opgave. Met nog acht minuten te gaan, kwam Ronzani enorm sterk op de bumper hangen van De Leeuw en leek het erop dat hij voor de tweede plaats mocht gaan. Helaas. Full Course Yellow noopte iedereen tot het matigen van de snelheid en niet meer in te halen en toen met nog vijf minuten te gaan, de herstart volgde, geraakte de rijder van de #113 Oeste Racing/Garage Vermeire niet meer in de buurt van de #54 MV Motorsport. Winst (en snelste ronde) voor De Backer, voor De Leeuw en Ronzani.
Race 2 volgt op zondag 27 oktober om 17u00.

Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op zondag 27 oktober 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons