American Sunday Finale Races: Moeilijk gaat ook voor Tomas De Backer
Jenson de Leeuw (2.03.432) en Mathias Ronzani (2.03.432) keken toe. Dat deze laatste niet voluit ging, had dan weer veel te maken met het, zeg maar, trauma dat hij tijdens de Jack’s Racing Day opliep, toen hij nipt de op een boordsteen geplaatst bandenmuurtje aantikte en hierdoor schade opliep. Telkens hij, zowat drie maanden later, in kwalificatie die bewuste zone aansneed, doemde dat ‘spook’ weer op en ging hij niet voluit en kon aldus geen échte snellere ronden laten afklokken. Met 2.07.409 mocht Fiesta-debutant Robert-Jan van Wijnen meer dan tevreden zijn. Geplaagd door een nukkige versnellingsbak slaagde de rijder van de #17 TDB NiceRacing er echter niet in om dichter in de buurt te komen van Ronzani. Ohja. Geen Peter Wuyts in actie en dat gold evenzeer voor NiceRacing-GO Johan Land. Hij kon voor zijn terugkeer naar de actieve racerij niet voluit gaan in FP en bovendien diende men nadien de versnellingsbak te wisselen, waardoor ook hij de kwalificaties miste. Zowel Wuyts als Land vroegen daarop aan de officiëlen de toelating om achteraan het startveld plaats te mogen nemen.
Race 1: Tomas De Backer van start tot finish!
Voor Race 1 deelde de Fiesta de piste met de Mazda MX-5 Cup, maar in tegenstelling tot wat voordien gold, werden de Fiesta’s niét na dertig seconden gelost, maar schoten zij gelijktijdig met de Mazda’s uit de startblokken. Een scenario dat zonder brokken verliep en Tomas De Backer, wie anders, toeliet het kleinere Fiesta-veld aan te voeren, voor Jenson de Leeuw, Mathias Ronzani, Robert-Jan van Wijnen en Peter Wuyts. Geen Johan Land op de grid: de herstelling van de auto van NiceRacing duurde langer dan voorzien en uiteindelijk lukte het hen niet om de auto rijvaardig te krijgen.
Enkel de komst van de Safety Car – met als oorzaak enkele incidenten in de zeer Nascar-getinte Mazda-treintjes! – zorgde voor een hergroepering, maar De Backer bleef leiden, voor de Leeuw en Ronzani. Na een herstart misten we de auto van Robert-Jan van Wijnen: defect aan de remmen, van de baan en opgave. Met nog acht minuten te gaan, kwam Ronzani enorm sterk op de bumper hangen van De Leeuw en leek het erop dat hij voor de tweede plaats mocht gaan. Helaas. Full Course Yellow noopte iedereen tot het matigen van de snelheid en niet meer in te halen en toen met nog vijf minuten te gaan, de herstart volgde, geraakte de rijder van de #113 Oeste Racing/Garage Vermeire niet meer in de buurt van de #54 MV Motorsport. Winst (en snelste ronde) voor De Backer, voor De Leeuw en Ronzani.
Race 2 volgt op zondag 27 oktober om 17u00.
Persbericht Benelux Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet