van der Horst

Audi op een wolk in Oschersleben

34f1e323fde39478864f03493345fb2f689e204d.jpg
Audi schreef geschiedenis zondagnamiddag in de kille Motorsport Arena nabij Maagdenburg. De constructeur uit Ingolstadt zorgde voor een regelrechte première sinds ook BMW het DTM-circus vervoegde door met alle acht gestarte wagens in de top tien te eindigen en dus evenveel keer punten te scoren. De zege ging weliswaar naar een absoluut foutloos sturende Augusto Farfus maar de Braziliaan werd op het podium wel door twee Audi-rijders, Mike Rockenfeller en Jamie Green, geflankeerd. Om het plaatje af te maken verzekerde het merk met de ringen zich nagenoeg van de rijderstitel en is het meer dan ooit opnieuw in de running voor de constructeurstitel.

Terwijl meerdere rivalen elkaar voor de wielen reden of benedenmaats presteerden, deed Mike Rockenfeller met zijn tweede plaats vanzelfsprekend een uitstekende zaak. Zijn voorsprong op zijn naaste achtervolger, niet langer Spengler maar Farfus, slonk weliswaar van 35 tot 33 punten maar met nog maximaal 50 punten voor het grijpen heeft de Phoenix Racing-rijder in de twee resterende wedstrijden aan 17 punten genoeg om de titel binnen te rijven. Zelfs als wint Augusto Farfus zowel in Zandvoort als tijdens de Hockenheim-finale, dan heeft Rockenfeller aan 17 punten of één tweede stek genoeg.

Mike Rockenfeller: regelmaat loont
Mike Rockenfeller: regelmaat loont
Dat de Duitser momenteel riant aan de leiding staat bewijst nog maar eens hoe belangrijk regelmaat is. Rockenfeller wist net als Farfus reeds tweemaal te winnen maar hij is wel de enige rijder die in elke wedstrijd tot scoren kwam. Farfus van zijn kant bleef niet van pech gespaard en scoorde slechts in vijf van de acht verreden races. Tel er de 18 punten bij die de Braziliaan wegens een technische defect in Brands Hatch moest prijsgeven en het plaatje, met ontknoping tijdens de Hockenheim-finale, had er al heel anders uit gezien. Wat niets afdoet aan de prestaties van Rockenfeller en het Audi Phoenix Racing Team van Ernst Moser die de lonkende titel beslist verdienen. Voor Moser en Co wordt het desgevallend een tweede DTM-bekroning nadat Martin Tomczyk reeds in 2011 met Phoenix de rijderstitel veroverde.


Miguel Molina - Audi RS 5 DTM #20
Miguel Molina - Audi RS 5 DTM #20
Ook de strijd om de constructeurstitel ligt na Oschersleben weer volledig open. Dankzij de collectief sterke prestatie klimt Audi in de stand niet alleen over Mercedes (dat enkel met Paffett wist te scoren) maar nadert het tot op 9 luttele punten van BMW dat de puntenstand van bij de start in Hockenheim aanvoert. De troepen van Dr. Ullrich hebben afgelopen weekend dan ook in één klap 40 punten van hun achterstand weggegomd.

Lachende gezichten bij Audi Motorsport
Lachende gezichten bij Audi Motorsport
"In het DTM gebeurt het niet dikwijls dat je als sportchef al jouw rijders mag feliciteren. Zondag was dat het geval. Sinds we het in de serie tegen BMW en Mercedes opnemen was nog geen enkele constructeur er in geslaagd met acht auto's in de punten te rijden en het was echt al heel erg lang geleden dat een merk na afloop van een DTM-wedstrijd met acht wagens in de top 10 eindigt. Een prestatie waarop iedereen bij Audi Sport en bij de drie betrokken teams fier mag zijn" verklaarde Audi Motorsport-chef Wolfgang Ullrich na afloop.

Foto's: Hans van Onsem en Audi Motorsport




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 16 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Oschersleben.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons