van der Horst

Autoworld: In the spotlight - Circuit de Spa Francorchamps 100 years

Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years - F1
Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years - F1
Het autosportseizoen loopt langzaam op zijn einde maar de autofan kan ook van zijn passie genieten tijdens de winter met het bezoeken van de dan steeds weerkerende salons en tentoonstellingen. Een aanrader voor het einde van dit jaar is de expo “Circuit de Spa Francorchamps 100 years” in Autoworld Brussels. Via drie thema’s typerend voor het circuit, wordt de honderdjarige geschiedenis van de omloop toegelicht.
  • Hamofa Performance
Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years
Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years
Op 12 augustus 1921 werden er voor het eerst wedstrijden gereden op een gesloten omloop in Francorchamps, al waren dat races voor motoren. Een jaar later waren de auto’s aan de beurt met de Grote Prijs van de RACB. Vanaf dan groeide de faam van het circuit alleen maar en werden er jaarlijks beroemde races verreden zoals de 24 Heures, de 1000 km en natuurlijk de Grote Prijs formule 1. Maar het oude circuit werd te gevaarlijk geacht en in 1970 werd daarop voor de laatste maal een Grand Prix verreden. Pas in 1979 werd het ingekorte nieuwe circuit ingehuldigd en het zou nog tot 2003 duren voor het een volledig gesloten circuit werd, tot dan werd er nog een stukje openbare weg gebruikt.

De expo Circuit de Spa Francorchamps 100 years blikt terug op de rijke geschiedenis van het circuit via tientallen racewagens, talrijke schaalmodellen, affiches en andere memorabilia die op de eerste verdieping tentoongesteld worden. Er werd gewerkt rond drie thema’s, de Formule 1, de 1000km/6 Hours en de 24 uren.

Mazda RX-7 - 24 Heures de Spa 1981
Mazda RX-7 - 24 Heures de Spa 1981
Wat betreft de 24 uren zien we verschillende toerisme wagens uit de periode van de jaren 60 van vorige eeuw tot de eeuwwisseling toen de GT’s de wedstrijd overnamen. Zo eindigt men met de Peugeot 306 GTi die in 2000 als laatste toersimewagen de wedstrijd won. Maar andere bolides die de wedstrijd in de jaren voordien kleurden staan er ten toon zoals de Ford Capri, BMW 3.0 CSL, BMW 528i (Jarier/ Trintignant/Tassin), Alfa Romeo GTAm en zelfs de Peugeot 806 uit 1995. Maar een van de meest opvallende bolides is de Mazda RX-7 waarmee Tom Walkinshaw en Pierre Dieudonné de wedstrijd wonnen in 1981. Ook zien we enkele wagens die nu nog in actie komen in de Belcar Historic Cup zoals de Mustang van Gipimotor of de Toyota Celica Holvoet.

Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years - F1
Autoworld: Circuit de Spa Francorchamps 100 years - F1
Wat verderop is de formule 1 aan de beurt met verschillende bolides uit de tweede helft van vorige eeuw alsook twee Williams’ en een Renault van begin deze eeuw. Zo maken we kennis met merken die nu niet meer aanwezig zijn bij de Grote Prijzen zoals daar zijn March, Ligier, Benetton, Arrows en ATS. De aanwezige Arrows bolides zijn trouwens een A7 en een A8 waarmee Thierry Boutsen uitkwam in de formule 1 in 1984 en 1985. Vergeet ook niet een blik te werpen op de De Tomaso uit 1970, die beneden aan de ingang van het museum staat.

Rondeau M379B
Rondeau M379B
Voor het thema 1000 km/Spa 6 hours werd gekozen voor een grote verscheidenheid van bolides gaande van de Porsche 911 RSR over de Gillet Vertigo, de Lola T70 als de Jaguar D. Daarnaast kan je nog andere wagens zien die uitkwamen in andere races op ons bekendste circuit, daarbij een VW Fun Cup, de Procar Peugeot 405 van Verellen, Alpine A211 of een oudere Bugatti. Ook kan men er de Belga Rondeau M379B bewonderen waarmee de pas overleden Gordon Spice derde werd in de 24 Heures du Mans samen met Jean-Michel en Philippe Martin. Ook de motoren werden niet vergeten en men kan enkele mooie exemplaren bewonderen van bekende merken zoals Ducati, MV Augusta of Honda.

De expo Circuit de Spa Francorchamps 100 years loopt nog tot 28 november in Autoworld Brussels. Het museum, is elke dag open en een inkomticket kost 12 Euro voor volwassenen, kinderen en studenten krijgen korting.

Meer foto's vind je nu terug op volgende fotopagina

Foto's: Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Varia op woensdag 29 september 2021.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons