Aziatische campagne start in Singapore
Het Italiaanse Top Run Motorsport opteerde finaal voor Luca Rangoni als piloot voor de Subaru. Samen met teammanager Roberto Russo en Gian Maria Gabbiani werkte die het testprogramma met de STi TCR af. Rangoni kreeg door teambaas Antonio Agnello het stuur van de in amper vijf maanden gebouwde wagen toevertrouwd nadat hij het team in het verleden reeds met succes had bijgestaan bij de ontwikkeling van de voor de Supercars Series bestemde Mercedes en gezien zijn rijke en brede ervaring in allerlei raceklassen (o.m. drie titels in de spectaculaire Renault Clio Eurocup). Rangoni hield een goed gevoel aan het testwerk met de Subaru over; hij roemde de kracht van de motor en het koppel maar stelde dat er wel nog werk aan de remmen en de tractie wachtte. Het transport van de wagen verliep jammer genoeg niet volgens plan en de Subaru wordt slechtss ten vroegste zaterdagvoormiddag in Singapore verwacht waardoor alvast beide oefenritten aan het team voorbijgaan.
Ook Loris Hezemans, zoon van de legendarische Toine en broer van Mike, maakt dit weekend voor het eerst zijn opwachting in de serie. De Nederlander debuteert op het Marina Bay Circuit aan boord van een van de Target Competition SEAT Leon's.
Voorts noteren we de terugkeer van René Münnich bij WestCoast Racing (Honda Civic TCR) nadat hij eerder in Maleisië en China reeds voor het Zweedse team was uitgekomen. Tomas Engström van zijn kant tekent opnieuw present bij het Liqui Moly Team Engstler na eerdere deelname in Sochi. Hij bemant een van de nieuwe Volkswagen Golf TCR's die het Duitse team inzet.
Fernando Monje vindt hier dan weer het stuur terug van de Campos Racing Opel Astra waarmee hij in Monza derde wist te eindigen. Monje wordt binnen het Spaanse team geflankeerd door Mak Hing Tak uit Hong Kong en uit die zelfde stad vinden we ook architect Frank Yu terug die net als in Sepang één van de Craft-Bamboo Racing SEAT's zal bemannen. Geen spoor daarentegen van het Asia Racing Team dat in de TCR Asia Series met Rodolfo Àvila en Philippe Descombes nochtans alledrie de recente Sepang-races won. Naar we vernamen vond het team geen rijders met het benodigde budget.
Pepe Oriola (Craft-Bamboo Lukoil SEAT León ) verdedigt in Singapore een minieme voorsprong van twee punten op Stefano Comini, Jordi Gené volgt op 24 punten van de kampioenschapsleider. Oriola torst dit weekend wel de maximale 30 kg succesballast mee, de tol voor de 33 punten die de jonge Spanjaard ter gelegenheid van de recentste meeting op de Red Bull Ring scoorde. Comini (Target Competition SEAT LEon) deed het in Oostenrijk quasi even goed en krijgt 20 kg mee aan boord, tegenover 10 kg voor Jordi Gené (Craft Bamboo Lukoil SEAT Leon).
De serie racet in Singapore voor het eerst op een stratenomloop en wat de race op zaterdag betreft ook bij kunstlicht. Zoals voorheen in Sepang en Shanghai werd de timing van de meeting aangepast aan de F1-noden, met de kwalificatiesessie op zaterdagnamiddag en race 1 onmiddellijk na de F1-kwalificatie. Race 2 op zondag opent ginds dan weer de vijandelijkheden van de dag. Beide wedstrijden zijn via live streaming te volgen op de officiële website www.tcr-series.com .om resp. 16u20 en 10u25.
Timing: (lokale tijd, GMT+8)
Vrijdag 15:00/15:25 - Free Practice 1
15:50/16:15 - Free Practice 2
Zaterdag 15:45/16:15 - Qualifying (Q1 + Q2)
22:25 - Race 1
Zondag 16:30 - Race 2
Kampioenschap:
1.Oriola 225 p
2.Stefano Comini 223 p
3.Jordi Gené 201 p
4.Gianni Morbidelli 186 p
5.Andrea Belicchi 164 p
6.Kevin Gleason 163 p...
Foto's: TCR Intl.Series
Tweet