Belcar Historic Cup richting TT Circuit Assen
Assen wordt sleutelwedstrijd in kampioenschap
Voor het eerst in zijn geschiedenis gaat de Belcar Historic Cup tweemaal over de landsgrenzen. En toevallig zijn het de belangrijkste races van het seizoen. Met éénmaal Spa, tweemaal Zolder, aangevuld met Assen en de Nürburgring komen we uit op vijf weekends van telkens twee races. Tien races in totaal dus en waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht bij de eindafrekening. De twee minst goede resultaten worden dus automatisch in mindering gebracht. Assen is het vierde raceweekend en wordt dus een sleutelwedstrijd.
Na deze twee races op dit befaamde Nederlandse circuit is het tijd om de rekenmachines boven te halen. Dan is het rekenen wie waar moet eindigen op de Nürburgring om nog in aanmerking te komen voor een van de vier Belgische titels in de respectievelijke vier platformen. Daarnaast zijn er nog tal van titels te verdelen binnen de onderlinge klassen per cilinderinhoud. De titels in deze klassen zijn voor alle duidelijkheid geen Belgische titels, maar wel kampioenschappen binnen de rangen van promotor BRAVO (BELGIAN RACING AUTOMOBILE VINTAGE ORGANISATION).
Pakt Dieter Kuijl reeds de titel in Assen?
In Platform 1 voor wagens met een FIA historisch technisch paspoort (HTP) en pré ‘82 is het opnieuw de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl die het hoge woord voert. De St.Paul-rijder won vijf van de zes races en werd eenmaal tweede. Indien de regerende kampioen in Assen tweemaal op het hoogste ereschavotje eindigt, dan is de titel reeds binnen nog voor het peloton richting de Nürburgring trekt. Voor de overige ereplaatsen wordt het een strijd tussen de Porsche 911 van Luc Geebelen en de Fords Escort MK1 van Trojan/Roessle en Bas Van Elderen.
Schrapresultaten reeds opgesoupeerd voor Wim Kuijl
In Platform 2 voor wagens met een Nationaal Technisch Paspoort (NTP) en pré ‘82 is de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl de snelste van het veld. Hij won vier races op rij, maar door een defecte versnellingsbak en een uitschuiver scoorde hij tijdens de Zolder Historic GP geen punten en zakte naar een vijfde plaats in de tussenstand.
Virtueel blijft hij echter aan de leiding omdat de rest ook nog twee schrapresultaten moet inbrengen. Maar Wim Kuijl heeft de twee schrapresultaten reeds achter zijn naam staan, waardoor hij zich geen enkele uitschuiver meer kan permitteren. Hij won reeds vier van de zes races, maar moet de resterende vier wedstrijden in Assen en de Nürburgring opletten, want de concurrentie ligt op vinkenslag. En dan denken we vooral richting de Mazda RX3 wankel van uittredend kampioen Gust Van Haelst, de Porsche van Erik Bruynoghe en de Toyota Celica ST van Dominique Holvoet. Deze mannen rijden een oerregelmatig seizoen en sprokkelen steeds een pak punten. Wim moet het dus voorzichtig aan boord leggen indien hij alsnog opnieuw de titel wil grijpen. Deze verloor hij vorig seizoen aan Gust Van Haelst, toen ook op basis van één 0 teveel op zijn conto.
Branckaerts op een zucht van de Belgische titel
Platform 3 is de speeltuin geworden van de gewezen beroepsrenner Luc Branckaerts en zijn razendsnelle Corvette C4 die dit seizoen door zijn kinderziektes heen is. Hij won reeds vijf van de zes races terwijl regerend kampioen Luc Moortgat er één pakte en tweede staat voor de verrassende Mercedes 190 evo2 AMG van Samuel Verheggen, de Porsche 964 van Eric Nulens en de BMW E30 2.5 van Sidney Dieleman.
Ook Branckaerts kan zich in Assen mits twee zeges reeds verzekeren van de titel. Hij zou de eerste zijn sinds lang die meervoudig kampioen Luc Moortgat kan onttronen. De bijzonder snelle BMW M5 van Evertjan Alders geeft verstek door een motorbreuk terwijl de Atrex-rijder een alternatief zoekt. Mogelijk komt hij aandraven met de BMW E36 2.5 waarmee hij samen met Thaens, Theunissen en Dieleman een podium pakte in T3 tijdens de voorbije 24H Zolder. Ook de krachtbron van Juri Vannieuwenborgh zijn BMW 635 CSI 24V is nog niet klaar waardoor de West-Vlaming in Assen eenmalig moet terug grijpen naar zijn BMW E30 2.5 van vorig seizoen. Enkele gevaarlijke outsiders die het de reguliere piloten behoorlijk lastig kunnen maken zijn ondermeer de zeer competitieve BMW's E30 M3 van Osman, Krab & Batenburg en de BMW 635 CSi Group A van Judge.
Titelstrijd gaat verder zonder de ex-Pirro Audi 80 Quattro Competition van François Bouillon
Ondanks zijn tijdsstraf en puntenverlies in Zolder gaat Tim Kuijl met zijn BMW E36 richting Assen als leider in de tussenstand van Platform 4 voor de ex Bigazzi BMW E36 STW van Van Rompuy/Qvick en de BMW E36 2.5 van het duo Thaens/Theunissen.
Deze twee BMW’s staan ex aequo op de tweede plaats op amper 9 punten van de leider. De ex-Pirro Audi 80 Quattro STW Competition van François Bouillon was ook nog in de running voor de titel. Maar de McDonald’s-rijder moet forfait geven door gebrek aan wisselstukken na de motorbreuk in Zolder. De kans dat we Bouillon dit seizoen nog aan het werk zien is klein, maar hij heeft ons verzekerd dat de strijdbijl volgend seizoen opnieuw zal worden opgegraven met de titelambities in 2025.
Méér info: www.bravoracing.be & www.classicgp-assen.com
Foto's: Belcar Historic Cup/BRAVO - David Noels
Tweet