van der Horst

Spa Euro Race: Totale triomf voor Norma na spannende race - Eerste Belcar-zege Tom Boonen

Spa Euro Race: Podium Belcar 2
Spa Euro Race: Podium Belcar 2
De Norma M20FC van Hans Thiers, Frank Thiers en Gilles Magnus heeft na de zege in de seizoensopener te Circuit Zolder nu ook de tweede race van het seizoen, te Spa-Francorchamps, gewonnen. De wedstrijd draaide uit op een spannende strijd voor de algemene zege, maar ook binnen de verschillende klassen hebben we zelden een dergelijk felle strijd meegemaakt. De Deldiche Racing en Aqua Protect Racing Norma's vervolledigden het algemene podium. Bij de GT's verloor Belgium Racing in het slotkwartier de overwinning aan PK Carsport nadat de Porsche van Derdaele/Saelens een probleem kreeg met de benzinetoevoer.
Start Belcar @ Spa
Start Belcar @ Spa
Bij de start van de race behield polesitter Tim Joosen zijn voordeel, maar na een kwartier race kreeg Joosen op de rechte lijn van Kemmel plots een lekke band rechtsvoor. Hij moest het ganse circuit afwerken aan een snelheid van maximaal 90km/h en bereikte uiteindelijk de pits. De drie overgebleven Norma's vochten een stevig robbertje onder elkaar uit waarbij de concullega's voortdurend haasje-over speelden. Joosen viel na zijn stop in het klassement terug tot op een ronde van de wedstrijdleider, maar ontdubbelde zich na een reeks snelle ronden. Na precies één uur racen rukte de safety car een eerste maal uit, waardoor de verschillen terug op nul werden gezet.

De Norma's beheersten de race
De Norma's beheersten de race
Na tien minuten neutralisatie liet de neutrale wagen het veld terug los, waarna tien minuten later de race opnieuw geneutraliseerd werd. Russell Racing maakte handig gebruik van deze tweede neutralisatie om net als bij de seizoensopener in Zolder tweemaal kort na elkaar te stoppen. Wedstrijdstarter Hans Thiers gaf het stuur in eerste instantie door aan broer Frank, die na slchts enkele ronden het commando van de Norma overdroeg aan de snelle Gilles Magnus. De Antwerpenaar rukte opnieuw op door het veld en kon leider Thomas Piessens onder druk zetten, maar de man uit Puurs weerstond en dook als leider de box in. Toen lag de weg open voor Magnus om een voorsprong uit te bouwen op weg naar de zege en dat ondanks een late stop voor een splash-and-dash. Deldiche Racing behield de tweede plaats, voor de bolide van regerend kampioenen Houthoofd/Bouillon/Goossens, waardoor we een identieke top drie kregen als bij de openingsrace.

PK Carsport - Porsche 991 GT3 Cup
PK Carsport - Porsche 991 GT3 Cup
Was de strijd voor de algemene zege (en dus ook in Belcar 2) fel, dan kregen we een echte nagelbijter in Belcar 1. Het regende drive-through penalties en zelfs stop and go's wegens overschrijdingen van de limieten van de piste. Uiteindelijk leek Belgium Racing na een adembenemende slotstint van Dylan Derdaele te zegevieren, maar op een kwartier van het einde viel de Porsche 991 plots stil met een probleem aan de benzinetoevoer. De PK Carsport Porsche, met Anthony Kumpen aan het stuur, had eerder in het slotuur zijn meerdere moeten erkennen in de bolide van Belgium Racing nadat Dylan Derdaele meerdere seconden per ronde goedmaakte. De tweevoudig NASCAR-kampioen aarzelde echter geen seconde en bezorgde de Hasseltse formatie de overwinning; meteen de eerste zege voor Tom Boonen in Belcar en een gepaste revanche voor Bert Longin, Anthony Kumpen en Tom Boonen na de teleurstelling bij de seizoensopener in Zolder.

In Belcar 1 pakte PG Motorsport met de Porsche 991 van Thijs Heezen en Jos Menten een eerste podium van het seizoen na een sterke race. Menten bewees dat hij nog niets van zijn snelheid verloren heeft met enkele mooie chrono's en ook de strategie van PG Motorsport klopte als een bus. Independent Motorsports pakte met Stevens/Wauters/Wauters een tweede podium van het seizoen, terwijl Patrick Engelen in de Domec Racing Radical RXC op zestien tellen van het klassepodium strandde.

PG Motorsport - Porsche Cayman GT4
PG Motorsport - Porsche Cayman GT4
Ook een zucht van opluchting in Belcar 3, waar PG Motorsport aan het feest mocht. Polesitter Marnik Battryn verloor enkele posities bij de start nadat naar eigen zeggen de wagens voor hem niet meteen op het groene licht reageerden, maar de jongeman uit Mechelen beet zich als een pitbull vast in de race en knokte zich met goede chrono's opnieuw een weg richting de top van het veld. Een slimme strategie van de troepen van Paul Geeris zorgde er bovendien voor dat Stienes Longin een op verse Michelins geschoeide Cayman GT4 onder de bips kreeg, waarna hij kon gaan jagen op de BMW van Koen De Wit en het gat met meer dan zeven seconden per ronde kon toerijden - indrukwekkend... De Wit eindigde uiteindelijk als tweede met Ward Sluys en Wim Spinoy op de laatste podiumtrede in de SRT Mercedes-AMG GT4.

Belcar 5 - BMW 325i
Belcar 5 - BMW 325i
VDW Motorsport won met Van De Water/Beyers/Deckers uiteindelijk de broederstrijd in Belcar 4 van G&R Motorsport (Van Dosselaer/Van Dosselaer/G. Houthoofd), nadat de Heli Racing BMW 120D zelfs niet aan racen toekwam wegens een defecte krachtbron. Belcar 5 leek uit te draaien op een intense strijd tussen de BMW's van Werckx/Werckx en Hermans/Baeten/Hertsens, waarbij laatstgenoemde rijder seconden per ronde terugpakte op de klasseleider, om uiteindelijk net voor hij een finale poging kon plaatsen afgevlagd te worden. De BMW van Ines Lammens, Davy Suffeleers en Kurt Heirman pakte voor de tweede race op rij een podium, nadat de wagen in de slotronde de Van der Horst-bolide van Cascatau/Mercuri klopte. AR Performance ziet zo voor de tweede race op rij alle wagens op het podium eindigen.

--- UITSLAG BELCAR ENDURANCE SPA EURO RACE (PDF) ---

Foto's: Vincent Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zondag 3 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Euro Race.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons