van der Horst

Belgen strijden voor klassewinst tijdens eerste race Supercar Challenge in Nederlandse duinen

Deldiche Racing - Lotus 2/11 GT4
Deldiche Racing - Lotus 2/11 GT4
Glynn Geddie heeft in Zandvoort de eerste wedstrijd van de Supercar Challenge Powered by Dunlop gewonnen, waardoor de Brit samen met vader Jim de leiding in handen neemt in het kampioenschap, na de opgave van de Corvette C5-R van Roger Grouwels. De overige podiumplaatsen gingen naar Ferrari, met Jan Versluis voor het duo Martin Lanting-Bob Herber. De Belgen konden lang meestrijden voor winst in de klasse, waarbij vooral Luc de Cock de aandacht opeiste met een zege in de Supersport-categorie.
  • Skylimit Events

Winst en verlies

De Belgen leken wel in de voetsporen te willen treden van de nationale voetbalploeg, die na winst tegen Schotland zo goed als zeker is van een plaats op het wereldkampioenschap. De man die daar het beste in slaagde, was Luc de Cock, die aantoonde waarom hij aan de leiding gaat in de tussenstand van de Supersport-klasse. “Een prachtige zege inderdaad, zeker omdat ik pas in de slotfase, na een erg gewaagde beweging, de BMW van Schouten en Speelman voorbijging. Ik wil echter niet te vroeg victorie kraaien, want in het kampioenschap is alles nog mogelijk.” Voor de Lotus-rijder kwam de zege alvast als een laat verjaardagscadeau.

JR Motorsport - BMW M3 Silhouette
JR Motorsport - BMW M3 Silhouette
Ook in de GT- en de GTB-klasse leek de zwart-geel-rode delegatie op weg naar de overwinning, maar in autosport is de zege natuurlijk pas op zak als de zwart-witgeblokte vlag valt. Steve Vanbellingen en Ward Sluys (BMW M3) zagen, door een defecte versnellingsbak, een mogelijk succes aan hun neus voorbijgaan. Het goedlachse duo werd tweede, maar was daar ook meer dan tevreden mee. “Door de opgave van de Volvo van Pierre-Etienne Bordet nemen we nu de leiding in de tussenstand in handen, maar om die positie te behouden, moeten we natuurlijk eerst het probleem aan de versnellingsbak zien op te lossen”, verklaarde Ward Sluys in de paddock. De Delahaye Volvo ging van de baan in de Slotenmakerbocht, nadat een wiel was afgebroken, maar de auto komt morgen zonder twijfel weer aan de start.

Pech was er ook voor de KTM X-Bow van Rudy Lemmens en Eric Qvick, die dit weekend vriend en vijand verbaasde met een fabelachtige pole positie in GTB op vrijdagnamiddag. Een succesvol weekend leek dus in de maak, maar jammer genoeg was er in het eerste treffen een probleem met de luchtmassameter, waardoor de motor stuk ging. De originele GTB-wagen is bovendien nog onzeker voor de wedstrijd van morgen. Patrick Lamster en Marc Neyens (Porsche 997) kenden evenmin geluk, aangezien ook zij een knappe prestatie in rook zagen opgaan. De leiders in GTB – op weg naar een podiumplaats – kregen eerst een tijdsstraf aan de broek, om vervolgens van de baan getikt te worden. “Een race-incident, maar morgen zou het regenen en dat is goed nieuws voor onze Porsche. We hebben hier een veldslag verloren, maar de oorlog is nog niet voorbij!” weet een vastberaden Neyens.

In de Supersport-divisie kunnen we natuurlijk de Belgen in de SEAT Supercopa niet over het hoofd zien. Zowel Jimmy Adriaenssens, samen met zijn Britse ploeggenoot David Nye, als Jonas De Kimpe-Vincent Van Paemel reden naar een podium bij de Spaanse bolides, maar niet zonder met elkaar in de clinch te gaan op het circuit. “Het werd een leuk gevecht, waarbij ik zelfs even naast de andere SEAT kwam. We raakten elkaar even – uiteraard zonder kwaad opzet – maar ik geraakte er niet voorbij”, glimlachte Jonas De Kimpe achteraf.

Dubbele stint

Rudy Lemmens - KTM X-Bow
Rudy Lemmens - KTM X-Bow
Eric Qvick deinst voor niets terug, laat dat duidelijk zijn. De West-Vlaming stapt dit weekend niet alleen in op de KTM X-Bow, maar betwist daarnaast ook beide wedstrijden op de BMW E90 die hij deelt met Philippe Bonneel. Het lot was Qvick vandaag echter niet goed gezind, want ook de BMW kende een pechvolle wedstrijd. “Een heel bizarre situatie, want we kregen niet alleen af te rekenen met een lekke band, we verloren ook nog eens de ABS op onze auto. Uiteindelijk ging ik zelfs van de baan, erg jammer, zeker gezien onze sterke prestatie tijdens de kwalificatiesessie. Morgen is er gelukkig nog een wedstrijd, en gelukkig rijd ik graag in de regen…” vertelde zijn teamgenoot Philippe Bonneel.

De Belgen ontbraken ook niet bij de nieuwe Superlights, die in Zandvoort aan hun vierde weekend toe waren. Benny Goossens (Juno SSE) en David Houthoofd (Norma M20F) waren onze Belgische vertegenwoordigers en beëindigden de race in formatie, op een achtste en negende plaats algemeen. Het duo bezette wel de eerste twee plaatsen in de CN-divisie. Morgen neemt Jurgen Van Hover over van David Houthoofd.

Jan van der Kooi (Lotus) snoepte in de GT-klasse de zege af van Steve Vanbellingen en Ward Sluys, terwijl Marcel van Berlo de Belgen een hak zette in GTB. Dennis de Borst en Martin de Kleijn waren de beste van de klas in de Sport 1-categorie. Martin Short profiteerde tot slot van pech bij Henk Thuis om de zege te grijpen bij de Superlights.

Supercar challenge press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op dinsdag 10 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophy of the Dunes.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons