België: Rosberg wint Belgisch spektakelstuk - Magnussen ontsnapt aan erger
Bij de herstart ging Rosberg verder op zijn elan, gevolgd door Nico Hülkenberg en Daniel Ricciardo. Grootste winnaars van de startperikelen waren Fernando Alonso en Lewis Hamilton, de rode lantaarns op de grid waren reeds tiende en elfde. In de zesde ronde verloor Magnussen op de Raidillon de controle over zijn Renault en knalde op volle snelheid de bandenmuur in. De Safety Car, de echte ditmaal, kwam de baan op wat uitstekend nieuws was voor alle pechhebbers uit de eerste ronde. Magnussen stapte met pijn aan de linkerhiel uit zijn wagen maar het moge duidelijk zijn dat hij blij mocht zijn dat het daar bij bleef… Tijdens de neutralisatie kwamen een rist rijders pitten, behalve Rosberg, Ricciardo, Alonso en Hamilton. Niet veel later werd echter de rode vlag uitgehangen omdat het herstellen van de bandenmuur een tijdje zou duren.
Hierdoor viel het voordeel van de Safety Car voor sommigen nu grotendeels weg want alle rijders konden nu van banden wisselen. Leider Rosberg, met een Red Bull achter zich, nam een risico en koos voor mediums. Zijn achtervolgers opteerden voor zachte banden. Bij de herstart reed Rosberg probleemloos weer op kop maar het was de strijd voor de veertiende plaats die alle aandacht opeiste. Kimi Raikkonen en een veel te agressieve Max Verstappen deden de 90.000 toeschouwers rechtveren. Nadat hij eerst de Fin naar buiten dwong in de chicane verdedigde de Nederlander veel te brusk op Kemmel aan 340 km/u. Raikkonen noemde het manoeuvre even belachelijk als gevaarlijk.
Hamilton, vijfde, was wat later voorbij zowel Alonso als Hülkenberg maar het tempo van Rosberg en Ricciardo was toch te hoog gegrepen voor de wereldkampioen. Halfweg de wedstrijd kwam de Brit binnen voor een matige pitstop. Hülkenberg en Alonso kwamen wat later ook pitten en gingen zij aan zij de smalle pitgang uit. McLaren zou vreemd genoeg niet bestraft worden voor deze unsafe release. De geflopte race van Verstappen zette zich ondertussen voort: de Nederlander verdedigde agressief tegenover Sergio Perez. In de 27ste ronde wisselde Rosberg van banden en bleef, met nog meer dan 100 km te gaan, begrijpelijkerwijze op de mediums rijden. Hamilton kwam dichter op Ricciardo maar diende nogmaals te pitten waarbij hij als vierde weer buiten kwam, tussen de Force India’s, alvorens Hülkenberg te verschalken.
Rosberg won zo voor het eerst nog eens een race sinds de Grote Prijs van Europa op 19 juni. Toch had de Duitser ongetwijfeld een groter puntenverschil met Hamilton verwacht, de Brit verliest met plaats drie maar tien punten en telt nog steeds negen punten voorsprong in de tussenstand. Ricciardo reed een gecontroleerde wedstrijd en werd sterk tweede. Force India doet een gouden zaak met de plaatsen vier en vijf voor Hülkenberg en Perez en wipt over Williams (achtste en tiende) naar de vierde plaats bij de constructeurs. Fernando Alonso werd nog knap zevende terwijl men bij Ferrari nog punten pakt met Vettel zesde en Raikkonen negende. Verstappen eindigde buiten de punten als elfde, vreemd genoeg zonder enige straf.
Foto's: Racing International Photography
Tweet