van der Horst

Benelux Open Races: Vincent Abril en Cesar Ramos (WRT Test Masters) voor de eer - Bollen, Caprasse en Mondron (Allure Team 2) voor de punten!

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Betwist over 210 minuten, met telkens drie pitstops, kende de eerste van de twee races van de European VW Fun Cup een boeiend verloop. De genaamde Benelux Open Races werden op het Nederlandse Circuit van Zandvoort meteen aangevoerd door Fred Caprasse (#277 Allure Team 2), die vanuit pole position was gestart. Hij werd evenwel snel ingehaald door Fred Vervisch (#260 McDonald’s Racing) en Braziliaan Cesar Ramos (#150 WRT Test Masters), eveneens rijder van de Belgian Audi Club Team WRT in de Blancpain Sprint Series, die als guest de komende Zandvoort Masters kwam voorbereiden. Vervisch slaagde erin om terrein te winnen en achternagezeten door Ramos wisselden zij voortdurend van posities.
  • Circuit Zolder
Achter de leiders ging het er ook spannend aan toe tussen Fred Caprasse (#277 Allure Team 2), François Verbist (#280 Socardenne with Acome), Philippe Crosset (#19 Colson Racing for Michel Simul), Gilles Debrus (#4 Côté Passion), Claudio Cappelli (#258 8KS Corse Team) en Fred Bouvy (#274 Allure Team). Elke ronde tekenden we nieuwe posities op en dit tot groot jolijt van de toeschouwers.

Het was wachten op de eerste pitstops om meer duidelijkheid te krijgen over de exacte posities en ook de eerste problemen vast te stellen… Nadat Stéphane Lémeret andermaal een uitzonderlijk sterke prestatie neerzette, viel de  #365 Carpass LRE by DRTweg met een lekke band en een beschadigde ophanging. Erger overkwam Gérald Delepine, die het pitstraatje  vervoegde in een interventieauto nadat de  #271 Leader Racing 1 een wiel verloor!  Het was het signaal voor de eerste Code 60 (neutralisatie), hetgeen in het nadeel uitdraaide voor de  #274 Allure Team (Bouvy-Donniacuo-Schmetz-Grivegnée), de #150 WRT Test Masters (Ramos-Abril), de #4 Côté Passion (Debrus-Baudart-Charlier) en de #44 MTE Jac Motors (Jaspers-Nulens-De Frahan-Janssens): zij werden bedacht met een Stop & Go van 10 seconden voor het niet respecteren van de bewuste Code 60 !

Ondanks dit nadeel bleef de  #150 WRT Test Masters de baas van de #277 Allure Team 2, en begon Vincent Abril  aan de laatste 80 minuten met een voorsprong van slechts 7 seconden op de beste vertegenwoordiger van het team van Jean-François Olivier. In alle regelmaat slaagden de vaste waarden in GT erin om het verschil te maken en met een verschil van 25 seconden te zegevieren van Bollen-Caprasse-Mondron, die wel de volle punten pakten, vermits de  #150 buiten klassement deelnam.

Achter de twee tenoren liet Fred Vervisch  teammaats Van Oppens, Bouillon en Tavernier toe een Top 3 te scoren en de punten van een 2de plaats te schenken aan de #260 McDonald’s Racing. De groen-gele bolide bleef daar de baas van de  #19 Colson Racing for Michel Simul van Crosset en Gressens. De Top 6 werd vervolledigd door de beste ploegen van AC Motorsport met de  #59 van Quédé-Leburton-Weisshaupt en de #65 de Ryhon-Godard-Krueger, die de auto van WRT, de #173,  toevertrouwd aan  De Borman, Lalmand, Van Riet en Cartenian, voorafging.  Geplaagd door technische problemen diende de #274 Allure Team van Bouvy-Donniacuo-Schmetz-Grivegnée vrede te nemen met een 8ste plaats.

De VW’s Fun Cup van de 3de generatie domineerden de eerste rijen van het startveld  en het was zeer boeiend om de strijd in het oog te houden tussen de snelste bolides TDI (Evo2).  De #271 Leader Racing 1 verscheen snel aan de spits, terwijl de Italianen van de  #258 8KS Corse Team (Zorza-Cappelli-Sordini) borg stonden voor een sterke terugkeer, na de zware crash tijdens de trainingen, maar helaas werden zij op veertig minuten van de geblokte vlag verraden door de mechaniek! De  #40 Allure Team 4 (Olivier-Degeer-Piron) kende eveneens pech en het was uiteindelijk de #2 DRM Motorsport (Denis-Lieutenant-Delhaye) die won, en een 13de plaats behaalde in het algemeen klassement.

In het klassement van de  Evo1 zorgden problemen aan de versnellingsbak van de  #25 ADC Racing Team (Jacques-Rizzo-Magal) voor vrij spel voor de #132 Debersaques DDS (Dhont-Debersaques-Debersaques), de eerste laureaten aan de Nederlandse Noordzee…

In het klassement van de tweezitters zorgde de technische averij van de  #365 Carpass LRE by DRT voor de sterke race van de  #356 Trendy Foods van Plunus en Jardon, totdan zij op de piste stilvielen en de punten van de zege lieten aan de  #360 CBRS/AC Motorsport (Dupont-Koning-Fisette), die wonnen van de #356 en de #316 AC Motorsport 2 (Daout-Sovet-Moors).

Zondag volgt klokke 13.40 uur Race  2 van de Benelux Open Races op Circuit Zandvoort met een nieuwe krachtemeeting over 210 minuten…

Kronos Events press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VW Fun Cup op zaterdag 14 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons