van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Benelux Open Races: De Wit en de broers Semoulin schitteren in de zon van Zandvoort

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Er was de deelnemers aan de Belgian Gentlemen Driver’s Club een zonnig weekend aan de kust beloofd, en ze werden niet ontgoocheld! Ook al bleef de temperatuur onder de twintig graden op zondagochtend, toch loste de vierde manche van de competitie 2015 alle verwachtingen in, met verscheidene wedstrijdfeiten, onverwachte wendingen en bevestigingen.
  • Oeste Kart
Het was op die manier dat Thomas Piessens, afgelopen weekend zonder Stienes Longin aan het stuur van de BMW M3 #163, een welverdiende pole positie realiseerde, maar zijn prestatie op zondag was minder heugelijk. Na een prachtig duel met John Rasse (BMW M3 E36 #142), moest Piessens het opnemen tegen Koen De Wit (BMW M3 E46 #64)… vooraleer hij een uitstap maakte door de zandbak, waarbij hij zijn radiator beschadigde en moest opgeven! Op dat moment was de BMW M3 E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele al een tijd van het strijdtoneel verdwenen, door een afgebroken wiel na een te optimistische passage over een boordsteen!
 
De zege in D3 werd dus een duel tussen de broers Rasse en Koen De Wit, ook al werd die laatste bestraft voor een inhaalactie tijdens een Code 60. De wedstrijdleiding kwam echter terug op die beslissing nadat ze de onboardbeelden van de #64 bekeken hadden. De Wit kon dus volkomen verdiend een zege vieren, na een seizoen 2014 dat niet meteen positief was voor de sympathieke Nederlander. De winnaar van de dag deed beter dan de twee familiale M3 E36 van Rasse-Rasse en Pirot-Pirot, terwijl het trio Van Mechelen-Engelen-Verlinde (M3 E36 #555) de vierde plaats voor zijn rekening nam op verschillende ronden.
 
In de Division 1 werd het circuit van Zandvoort, net als Dijon-Prenois, opnieuw een feest voor de Peugeot RCZ, die de voorposten domineerden na afloop van de kwalificaties. Benoît en François Semoulin (#1) gingen van start voor Cristinelli-Duquesnoy (#7), Heinen-Paisse (#188) en Buffet-Buffet (#32). De 180 wedstrijdminuten draaiden uit op een derde overwinning voor de broers Semoulin, het resultaat van een perfecte strategie. Daarachter viel de #7 van Stéphane Cristinelli en Michel Duquesnoy echter terug naar de kelder van het klassement na een duel met een Renault Clio. De Franse wagens profiteerden zoals verwacht van de zeelucht om op te rukken in de hiërarchie, en het waren twee teams, die al het hele seizoen erg snel en regelmatige zijn, die de broers Semoulin vergezelden op het podium. In die ‘Clio Cup’ was het laatste woord voor de #10 van Patrick Asnong en Michaël Divoy, voor de #59 van Benoît Car en Mathieu de Robiano, die de overtuigende prestaties dit seizoen opstapelt.
 
Geen podium, maar een leuke ereplaats voor de Peugeot #188 van Jérôme Heinen en Grégory Paisse, die de aan de meet de Clio #110 van Gaël Frère en Gaëtan Hayot voorafging, terwijl Denys en Emilien Buffet de top 6 vervolledigden, voor de Nederlanders Hoogwerf-Hoogwerf, die een thuisrace betwisten  met hun Clio #85. De top het klassement in Klasse D (2 liter) werd aangevuld door de Clio #28 van Charlier-Dupont-Siegenthaler, de Clio #37 van Deger-Van Colen-Dewaelheyns en de Clio #133 van Meurens-Benjamin. De Clio #108 van Bourdouch-Brugmans werd het slachtoffer van een contact met een concurrent in de openingsfase en viel net buiten de top 10.
 
Duidelijk minder meeval was er voor de Vauxhall Astra Coupé #777 van Katsers-Ménage, die al bij de start een ronde achterstand opliep door een mechaniek die alle dienst weigerde, en vervolgens met de takelwagen werd teruggebracht en definitief de strijd staakte. Het geluk lachte de Honda Civic niet toe op Nederlandse bodem, met mechanische problemen voor de #15 van Lacroix-Lejeune en een afgebroken wiel voor de #47 van Franken-Franken-Deridder. De Clio #80 van Ryheul-Vankeirsbilck beschadigde een wiel in het tweede gedeelte van de race. De erg ‘oranje’ Honda S2000 van Vanderheijden-Dubois kende in zijn thuiswedstrijd evenmin veel geluk.
 
In de Klasse E (2,5 liter) namen Kenny Boeykens en Kobe Wastiels (BMW 325i E90 #90) de perfecte sportieve revanche na een moeilijk begin van de campagne. Ze waren eerder al de snelsten in de kwalificaties, en wonnen voor de Nissan 200 SX-R van Philippe Lannaux en Quentin Niclot, voor wie de wedstrijden buiten België erg succesvol bleken. De ‘nieuwe’ Porsche Boxster van Beeckman-Neutelers-Denis nam de bronzen medaille mee naar huis en vierde dus een geslaagd debuut in het peloton van de BGDC. Aan de voet van het podium vonden we de beste BMW 325i van de Clubsport Trophy, een wedstrijd in de wedstrijd die gewonnen werd door de jonge Claes en Wauters (#3), die hun zaken beter voor elkaar hadden voor Donniacuo-Scamardi (#251) en… de rest van de familie Donniacuo (#58)!
 
Blijft er nog het verhaal van de BRCC Club, waarin de dieselwagens het tegen elkaar opnamen. Het waren de VW Golf V TDI van Van Den Berge-De Wilde en Heirman-Breckpot-Lurquin die de maat namen van de BMW 120d #125 van De Vocht-Van Loo.
 
Na afloop van deze meetings in het buitenland, keert de BGDC terug naar België om er de vijfde manche voor te bereiden, die zal plaatsvinden op het circuit van Zolder op zaterdag 20 juni, in het kader van de Syntix Superprix.

BGDC Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 8 juni 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Benelux Open Races Zandvoort.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons