van der Horst

Benelux Open Races Zandvoort: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Met niet minder dan 50 wagens aan de start van de kwalificaties en evenveel aan de start van de race zondagochtend, bewees de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) in Zandvoort, in het kader van de Benelux Open Races eens te meer zijn topvorm. Heel wat verrassingen ook, met in de klasse 2 liter de aanwezigheid van Christophe Daerden in plaats van Eric Bruynoghe op de Honda Civic Surinx Racing #71, de komst van een snelle Nederlander, Wiebe Wijtzes (Clio), de terugkeer van Filip Uyttendaele (Clio) in het gezelschap van Tony Verhulst, de last minute inschrijvingen van Jeffrey Van Hooydonk en Guino Kenis in de BMW ClubSport Trophy, en tevens van Ronnie Latinne en Benoît Navez die het met Geudens en Verwimp deed. Last but not least was er de komst van een nieuwe BMW 3 Reeks E46 voor Ward Sluys en Olivier Petroons in de Division 3. Meer dan voldoende puzzelstukken om er weer een schitterend hoofdstuk in de BGDC van te maken.
  • Dreamdrive
Koen De Wit (M3 E46) reed dan wel naar de pole-positie, maar lang zou hij van die eerste startplaats niet kunnen genieten. De Wit verwarde snelheid met overhaasten en verloor dus alle kansen op een goed resultaat en tevens was ook de M3 E36 #077 van Spigeleer en Grysouille in het geharrewar betrokken. Ook de M3 E46 van Sluys en Petroons raakte niet verder dan de eerste kilometers. De andere BMW van Verwimp-Geudens-Navez en Hoffeld-Linster-Seebach (M3 E36) konden snel vooraan postvatten. Het was echter de M3 E36 #17 van Johan Huygens, Raf Vervloessem en Bart Vangoidsenhoven die ei zo na voor de verrassing zou zorgen. Ze kozen voor een setje vers rubber op het einde van de confrontatie en kwamen amper één tiende van een seconde tekort om de zege in Nederland weg te kapen. Het was dus opnieuw de #46 die won, maar ditmaal scheelde het geen haar! De Luxemburgers Hoffeld, Linster en Seebach vervolledigden het podium in de klasse, terwijl Christian Heck en Gaël Frère (M3 E36) heel wat tijd verloren na een aanrijding met een MINI Cooper S.

Honda schaakmat!
In Division 1 verwachtten de meeste volgers dat de Honda Civic op het circuit van Zandvoort zouden schitteren, maar Christophe Daerden en Hakim Ouassini moesten zich met de derde plek tevreden stellen na een aanrijding. Erger was het voor Raphaël van der Straten, die uitzonderlijk reed met Patrick Asnong, en een tweede plek algemeen zag verloren gaan vanwege een lekke band… op twee ronden van het einde. Het resultaat was een vijfde plek in de klasse. Wie zou er dan profiteren van al die pech? De Renault Clio III van Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele? Neen, toch niet! Problemen met de elektronica van de Franse wagen zouden meteen alle kansen op winst om zeep helpen voor de wagen met startnummer #12.

Meer had een zekere Paul Lejeune niet nodig om aan te vallen en zijn eerste zege in de Division 1 weg te kapen, aan het stuur van zijn Clio III #18. Hij ging de #29 van Vincent Despriet en Yves Van Colen vooraf, een mooie verrassing in Zandvoort. De diverse Clio II voelden zich in de Nederlandse duinen zeer goed, want François Jeukenne, Michaël Schmetz en Olivier Debroux werden vierde in de Division 1, terwijl Kris Van Bael en Edy Cornelis de top-6 vervolledigden voor Buffet-Buffet en Deger-De Borman, naast de Opel Astra Coupé van Katsers-Plennevaux. De beste MINI Cooper S was de #72 van Bylemans-Knopker, 12de in 2 liter.

Pech
Pedro Bonnet - BMW ClubSport Trophy
Pedro Bonnet - BMW ClubSport Trophy
In de klasse E, waar de BMW 325i #99 van Van Loo en Heyninck meteen pech kende, was de zege voor de andere wagen van het team, de #98 van De Vocht en Doms, met in hun achteruitkijkspiegel een peloton BMW ClubSport Trophy die sterker reden dan ooit voorheen. Jeffrey Van Hooydonk reed een zoals verwacht  een zeer aantrekkelijk eerste deel van de race, maar zijn teamgenoot Ruud Van Meel ging in de fout. Lorenzo Donniacuo, Johan Lambregs en Jurgen Gulicher, de regerende kampioen, wonnen voor Thierry De Zan, Romain Paul en Frédéric Ledoux. De top 3 van de race in de race werd vervolledigd door Pedro Bonnet en Guido Werckx, die nipt Guino Kenis en Kristof De Neef voorbleven.

Tot slot was er de klasse C van de Division 1, waar iedereen een nieuwe demonstratie van de VW Golf III van Thierry Vanden Abeele verwachtte, ditmaal samen met Grégory Paisse en Aurélie Dehaye. Een alternatorkabel en een defecte versnellingsbak beslisten er echter anders over. De Honda Civic #48 van Rudi Thiroux en Rodrigue Gillion konden zo hun eerste zege van het seizoen wegkapen! Mooie prestatie ook voor Olivier Mascaux en Jean-Louis Charlier (Honda CRX), die tweede werden voor Van Damme-Van Billoen-Deridder (Civic).

Volgende afspraak voor de BGDC midden september in Mettet, voor het eerste deel van een spectaculair najaar!

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 17 juni 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons