van der Horst

24H 2CV: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Met niet minder dan 68 wagens op de startgrid, beantwoordde de voorlaatste manche van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2014 volledig aan de verwachtingen, met bovendien een race vol van spanning en spektakel. Op de snelle omloop in de Ardennen, in het voorprogramma van de 24 Heures 2CV, waren de BMW een klasse te sterk in de Divisies 1 en 3, met heel wat vertegenwoordigers van het Beierse merk bovenaan de algemene rangschikking.
De M3 E36 #142 van Rasse-Rasse-Qvick startte op de eerste rij, naast de M3 E46 #17 van de favorieten Huygens en Vandenabeele, met na de start meteen die #17 en de M3 E46 #163 van Longin Jr en Piessens, bovenaan de tabellen. Johan Huygens en Vincent Vandenabeele hadden eens te meer pech, met problemen met de benzinetoevoer in de #17, wat hen naar de 7de plek in de Divisie 3 deed terugvallen.

Stienes Longin en Thomas Piessens profiteerden van de situatie, met een vierde zege van het seizoen. “Perfecte race, we werden uiteraard geholpen door de pech van de tegenstanders”, vertelden de beide rijders. “Wij hadden geen problemen en gaan nu voor een vijfde zege in Zolder.”
Achter de #163, volgde de #142 van John en Grégory Rasse, met dus Erik Qvick aan hun zijde. Jammer genoeg zouden motorhaperingen de auto aan de kant dwingen. Ook de #64 van Koen De Wit ging op diezelfde lijst opgevers, met een probleem met de ophanging. De racefeiten spaarden de M3 E36 #131 van Piet Dobbelaere en Kenzi Qvick die zo een mooie tweede plaats behaalden. Ze gingen de nieuwkomer Christophe Pampel (M3 E46 #7) vooraf, die zich echt amuseerde in de BGDC en volgend seizoen met twee wagens wil terugkomen. De ereplaatsen waren voor de M3 E46 #8 van Petroons-Sluys, de M3 E46 #714 van Navez-Verwimp en de M3 E36 #141 van zoon en vader Pirot.

Veni, Vidi, Vici !
Bij de vele nieuwigheden van de BGDC 2014, is de BMW 320i #281 van Geoffrey Heyninck en Johan Van Loo die de Divisie 1 naar zijn hand zette. De witte wagen, die ooit in WTCC vertoefde, reed weer vooraan in de race en won zoals eerder dit jaar. De 320is #29 van Despriet en Van Colen kon ook zijn mannetje staan in de algemene rangschikking en de Klasse 2 liter, maar moest met pech voor het einde van de race naar de kant.

De Renault Clio III konden hier van profiteren om het podium in de D1 en de Klasse D te vervolledigen, waarbij Wiebe Wijtzes en Steve Vanbellingen, na een stukke cardan in de kwalificaties, hun #297 voor de #12 van de winnaar van Mettet, François Jeukenne, François en Benoît Semoulin, over de meet reden. Zij mochten dus mee op het podium. De Clio van Asnong-Divoy (#10) en Hayot-Houyoux (#110) maakten de top 5 volledig, voor de Honda Civic van van der Straten-De Latre du Bosqueau (#23) en Lacroix (#15). Pech was er weer maar eens voor de Vauxhall Astra Coupé #777 van Katsers en Ménage, die op podiumkoers waren, alvorens in de ingang van de pitlane tijd te verliezen achter een Clio die zonder benzine was gevallen!

Een mooi debuut was er voor de Seat Ibiza Supercopa Trophy Astur Car #55 van Naniot en Pilette, die de afstand zonder problemen rond maakte. Pech was er wel voor de Honda Integra #13 van Palm-Langer-Colaux, en de Mini Cooper S #84 van Denis-Beeckman-Stassen. Voor de Honda S2000 #302 van Van der Heijden-Dubois, was de uitlaat bron van problemen. De Honda Civic #47 van Franken-Franken en de Renault Clio II #78 van Renaud-Heinen-Dewaelheyns, namen na problemen in de kwalificaties, zelfs niet de start.

Nog BMW in Klasse E
Het leek er lang op dat de Nissan 200 SX-R #200 van Lannaux, Niclot en Huybrechts het bastion van BMW zou kunnen veroveren, maar de in de Klasse E (2.5 liter) van de Division 1, draaide het toch weer anders uit. De M3 E36 #077 van Christian Deridder, Didier Clermont en Thierry Grysouille haalde het met goed 30 seconden bonus, voor de Nissan en de snelste BMW 325i uit de Clubsport Trophy, de #251 van Lorenzo Donniacuo en Thierry De Zan.

Eens te meer waren de BMW Clubsport Trophy toonbeeld van betrouwbaarheid, met een strijd die op het scherp van de snee werd beslecht. De #251 ging uiteindelijk de #52 van Werckx-De Neef-Eyckmans vooraf en de #54 van Reyniers-Vermeersch-Feraille, terwijl Bernard Claes en Sam Lay (#3) na vermogensverlies aan de voet van het podium strandden. Ook de originele VW Kever #53 van Bernard Cornet en Philippe Hortulanus verdient een vermelding.

De AX gaat stuk, de Civic niet
Na de demonstratie van de Citroën AX #333 van Jérémy Princen en Jonathan Peeters in Mettet, leek de psychedelische AX weer op weg naar de zege, maar de mechaniek besliste er anders over. De zege ging dus naar de Honda Civic #48 van Pasture-Van Warbeck-Lémeret die het haalde voor de Suzuki Swift #123 van Goffard-Hastir en de Honda Civic #26 van Thiroux-Bastien-Gillion.

In de BRCC Club zagen we een mooie prestatie van de Renault 21 Turbo #121 van Xavier Danneels, René Danneels en Michel Gilot, maar ook de van de Lotus Exige #161 van Patrick Gelade en Dominique Sandona, al was over de lengte van de race de BMW 120d #125 Recy Racing Team van Jan De Vocht en Wim Meulders eens te meer de snelste, met een vierde plek algemeen als resultaat.
De BGDC eindigt op zaterdag 8 november in Zolder met een race van 5 uur!

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op maandag 13 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H 2CV.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons