van der Horst

Trophée de Bourgogne: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Zoals verwacht was de strijd bijzonder intens op de mooie omloop van Dijon-Prenois tussen de deelnemers van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2013. Vrijdag en zaterdag stonden er twee proeven van 120 minuten op het programma en het waren de diverse BMW uit de Division 3 die het hoge woord voerden. De eerste plaats ging tot tweemaal toe naar de BMW M3 E46 van Koen De Wit, die daarvoor diende af te rekenen met de BMW M3 E36 van John en Grégory Rasse. De blauwe wagen uit München van de broers Rasse domineerde bijna heel de eerste race, maar de #64 van De Wit kon op het einde van de race nog een plek opschuiven om een eerste maal te zegevieren. Zaterdagochtend begon het van voor af aan, met opnieuw een intens gevecht. Een strafronde vanwege inhalen onder geel voor Grégory Rasse zou uiteindelijk beslissend zijn voor de wedstrijd. Na het samentellen van de resultaten van de beide manches van 120 minuten, kwam Koen De Wit als winnaar uit de bus en het was uiteraard zijn tweede zege in BGDC na de overwinning in april tijdens de Trophée des Fagnes in Francorchamps. Hij tikte uiteindelijk aan met twee ronden bonus op de M3 van Rasse-Rasse. “Wat een genoegen om op een dergelijke mooie omloop te kunnen winnen”, was de commentaar van De Wit. “De strijd met de BMW van de familie Rasse was super en ik ben dan ook blij dat ik het weekend winnend afsluit. Ik heb met een lottrekking ook een gratis inschrijving voor Zandvoort gewonnen en dus zal ik in Nederland midden juni trachten om een heuse hattrick te scoren.”
Voor de andere Duitse wagens uit Division 3, veranderde de hiërarchie regelmatig. Uiteindelijk ging de bronzen medaille naar de BMW M3 E36 #75 van Christian Heck en Gaël Frère, die de meerdere bleven van het trio Huygens-Vervloessem-Vangoidesenhoven. Deze laatste zetten een mooie prestatie neer, voor Spigeleer-Grysouille en de wagen van Navez en Feraille. Navez en Feraille worstelden met de banden in het begin van de eerste race, alvorens over te stappen op de rubbers van de BMW ClubSport Trophy. De Luxemburgers Hoffeld, Linster en Seebach werden op vrijdag knap derde, maar moesten met technische problemen aan de kant op zaterdag.

Honda houdt van de Bourgogne 

De Honda Civic van Surinx Racing, met achter het stuur Eric Bruynoghe en Hakim Ouassini, startte van op de eerste startrij en had dus een favorietenstatus in Division 1, maar een bandenwissel en elektrische problemen maakten een einde aan de race vooraan voor de Japanse toerismewagen. De Limburgse Honda tekende dan present voor een schitterende remonte op zaterdag, om uiteindelijk in de top-3 aan te tikken. Het was een andere Civic, de #23 van Raphaël van der Straten, die als snelste over het hele weekend uit de bus kwam. De omloop lag wagen en rijder als gegoten. In de eindafrekening van beide manches gaat van der Straten de Renault Clio #12 van Claudie Tanghe en Vincent Vandenabeele, de winnaars in D1 in Spa en Zolder, vooraf.

Met enkele sporen van viriele contacten op de zijflank, miste de Renault Clio II van François Jeukenne en Michaël Schmetz nipt het podium, met drie ronden voorsprong op Paul Lejeune die zich in zijn bandenkeuze vergiste in het begin van de tweede race. Hij kwam binnen en wisselde snel zijn regenbanden voor slicks. De ereplaatsen in de Klasse D waren voor de Renault Clio van Buffet-Buffet, Despriet-Van Colen en Vankeirschilk-Ryheul.

In de klasse E van de D1, startte Jan De Vocht (BMW 325i) zijn weekend met een Drive Through, maar de rest van het verblijf in de Bourgogne was een stuk positiever. Hij kon profiteren van de problemen van zijn concurrenten Johan Van Loo en Rudi Doms om te zegevieren. De Vocht won de BMW 325i ClubSport Trophy in zijn geheel. Vrijdag haalden Thierry De Zan, Romain Paul en Frédéric Ledoux het in de sprint voor Lorenzo Donniacuo, Johan Lambregs en Jo Smets. De promotor van de ClubSport Trophy, Jan Horemans, was de gelegenheidsploegmaat van Kristof De Neef en hij eindigde het weekend in de… zandbak. Gelukkig kon hij er best mee lachen. Zaterdag was het aan Pedro Bonnet en Guido Werckx om revanche te nemen, voor de trio’s Donniacuo-Lambregs-Smets en De Zan-Paul-Ledoux.
In de Klasse C was er de dominantie van de VW Golf III van Thierry Vanden Abeele, die het goede idee had om Grégory Paisse als teamgenoot in te lijven. Zij haalden het voor de Honda Civic van Rudy Thiroux en Rodrigue Gillion, de Honda CRX van Mascaux-Charlier en de snelste Suzuki Swift, die van Lannaux, Huybrechts, Chapel en Peeters.

Resten ons nog de pechvogels van Dijon, met name de Clio-rijders Servranckx-Crabbe-Longin, Divoy-Asnong en Semoulin-Semoulin, allen het slachtoffer van hun mechaniek, net als de Opel Astra Coupé van Katsers-Plennevaux, de MINI Cooper S van Boeykens-Wastiels-Wastiels en de Porsche 944 van Licops-Paque.

Afspraak nu midden juni voor de vierde meeting van de BGDC 2013 in Nederland, aan de Noordzee in Zandvoort. Hang uw zwembroek alvast klaar!

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 14 mei 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons