van der Horst

Update van de organisatoren over het seizoen 2013

Zelfs al gaat de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2013 pas over iets minder dan twee maanden van start in Zolder, toch is het einde van januari intens voor de promotoren van het kampioenschap bij uitstek voor amateurs, gentlemen-drivers en jonge wolven afkomstig uit de karting. Afgelopen zaterdag werden, in de gebouwen van Brussels Kart, de trofeeën van de BGDC officieel uitgereikt, en samen met de winnaars in de verschillende divisies en klassen, stond de avond, die in een gezellige sfeer verliep, in het teken van de ‘Trophee du Mérite’ overhandigd aan Kevin Caprasse, die afgelopen seizoen enkele puike prestaties neerzette in het BGDC. De jonge Luikenaar, die gekroond werd tot Rookie of the Year tijdens de prestigieuze RACB Awards, bewees dat de Belgian Gentlemen Driver’s Club een uitstekende springplank vormt voor jonge beloftes in de mechanische sporten. Caprasse leverde hiervan een schitterend bewijs, zelfs al zouden sommigen hier aan getwijfeld hebben.
De ‘Coupe de la Présidente’, Anick Servais, was dan weer voor Jan Horemans, G.O. van de BMW ClubSport Trophy, een kampioenschap waar iedereen vol lof over praat. Hij mikte op de BGDC om zijn idee, een competitie voor BMW 3 Reeks zonder grote aanpassingen, te lanceren en de serie kende meteen succes. Tijdens een boeiende avond bevestigde Jan Horemans dat er, gedurende het seizoen 2013, niet minder dan tien Duitse berlines, types E46 en E90, het peloton zullen verrijken. En als we rekening houden met de erg kleine verschillen tussen de koplopers van de BMW ClubSport Trophy tijdens de wedstrijden van 2012, kunnen we verwachten dat dit jaar nog beter wordt, en dat Jo Smets en Jurgen Gülicher, de laureaten van de eerste editie, de zege dit seizoen zeker niet cadeau zullen krijgen.

In totaal zijn er al 26 wagens ingeschreven voor het volledige seizoen 2013. Een behoorlijk tussentijds resultaat dat bovendien nog lang niet definitief is. “Zo zouden we ongeveer 45 wagens aan de start moeten krijgen van elke race”, verheugt Patrick Van Billoen, één van de werkpaarden, zich. Aangezien het hier om een clubkampioenschap gaat, schrijven velen zich in per wedstrijd, waardoor we de garantie hebben om telkens te kunnen pronken met een vol huis. Dat toont de verdienste van de BGDC aan, net zoals de goedkeuring van de Royal Automobile Club of Belgium. We kunnen niet wachten om weer op de piste te verschijnen, en dat ter gelegenheid van de officiële testdag op 10 maart in Mettet, een kleine week voor de eerste manche van het jaar, die twee wedstrijden van twee uur omvat, in de Limburgse bossen…”

Bij de eerste officiële inschrijvingen tekenen enkele tenoren en andere gekende namen reeds present, zoals Kevers-Paisse (VW Golf II), Lejeune (Renault Clio III), Jeukenne-Schmetz (… en af en toe Debroux, Renault Clio II), Buffet-Buffet (Renault Clio III), Tanghe-Vandenabeele (Renault Clio III), Heck (BMW M3), Licops-Paque (Porsche 944), Licops-Licops (Mini Cooper S), Lacroix (Mini Cooper S), Van Damme-Van Billoen-Deridder (Honda Civic), Thiroux-Lannaux (Honda Civic), Charlier-Mascaux (Honda CRX), enz. Bij de nieuwkomers of enkele onuitgegeven teams vinden we de BMW M3 van de Luxemburger Hoffeld, de BMW 320 van Geelen-Taks, of ook de Renault Clio Williams van Houten-Van Damme. Voor alle duidelijkheid, dit is niet de volledige lijst…

Vermelden we ook nog dat de Proto’s uit de Division 2 verdwijnen uit de reglementen van de BGDC in 2013. Die wagens betwisten op hun beurt de Special Open Trophy, en laten zo de plaats aan de toerismewagens om met de prijzen te gaan lopen. Met wedstrijden geprogrammeerd op de circuits van Zolder, Spa, Dijon, Zandvoort en Mettet en inschrijvingsprijzen die variëren tussen 649 en 799 naargelang de meeting, heeft de BGDC 2013 al een goede start genomen. Afspraak in de komende weken voor meer bevestigingen en, hoe kan het ook anders, nieuwe verrassingen…

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op vrijdag 1 februari 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons