van der Horst

Beijing: Nabeschouwing Tom Coronel (+ video)

Tom Coronel andermaal op podium
Tom Coronel andermaal op podium
Na een twee maanden durende zomerstop streek het FIA-WTCC veld dit weekend neer op het Goldenport Park Circuit bij Beijing. Een 2.391 meter lange, bochtige en smalle racepiste, die voor het eerst door het Wereldkampioenschap voor Toerwagens werd aangedaan tijdens deze 17e en 18e ronde van de titelstrijd 2014.
  • St. Paul
acfc51f75969adc1e5fe35566b07d6a1c53545f2.jpg
Tom Coronel kreeg tijdens de vrije trainingen zijn bolide niet helemaal naar zijn zin afgesteld. Hij eindigde zelfs nog een keer in de grintbak. Tijdens de kwalificaties revancheerde hij zich prima met een negende en een tweede positie. De start van de openingsrace verliep goed, maar de ROAL Motorsport-rijder werd door de achteropkomende concurrenten als een ware boksbal gebruikt. Werkelijk aan alle kanten werd de Chevy aangetikt en mede daardoor verloor Coronel kostbare plaatsen. In de tweede helft van de race kwam daar nog de schade door een stuk rubber, afkomstig van een bandenstapel, bij en de als dertiende rijdende Nederlander besloot de pits op te zoeken om zijn Chevrolet Cruze tiptop in orde te laten maken voor zijn tweede raceoptreden. Daarin stond hij immers naast Rob Huff op de eerste startrij.

Na het doven van het startlicht sloot de ROAL Motorsport-rijder als tweede aan bij de Britse Lada-piloot, met in zijn schaduw Citroën-fabrieksrijder Sébastien Loeb. Volgde een strijd die het eerste deel van de 28 ronden tellende race zou voortduren. In het tweede deel worstelde de Nederlander zich los van zijn volger(s) en reed met hele strakke ronden tot op 0,766 seconde naar winnaar Rob Huff. Een sterk resultaat voor de coureur uit Het Gooi en ROAL Motorsport, dat in de eerste race Tom Chilton al zag winnen. In de tussenstand van het Wereldkampioenschap bezet Tom Coronel nu de zesde positie met een totaal van 118 punten.

Na afloop verklaarde Coronel: "De vernieuwingen aan de auto betroffen vooral de voorkant. Een gewijzigde bumper moet bijdragen aan meer downforce op de voorwielen, maar daar merkte ik op dit korte, kartachtige circuitje niet zo heel veel van. In het begin van het weekend was de Cruze goed en wij reden op een plek tussen vier en zes. Ik was hiermee de snelste Chevy en alles voelde goed aan. Heel anders ging het tijdens de vrije trainingen. Ik bleef steken op een 12 tot 14e plek en we kregen de afstelling niet voor mekaar. Dat zag er dus niet echt goed uit. In de kwalificatie ging het weer een stuk beter en ik reed uiteindelijk naar een negende plaats. Maar op zo'n korte baan zijn de tijdverschillen minimaal, je rijdt van bocht naar bocht en er zijn weinig inhaalmogelijkheden. Daarbij was er ook nog eens sprake van een rodevlagsituatie, waardoor ik ook nog een extra set nieuwe banden moest inzetten. Goed voor het team was dat mijn ROAL teamgenoot Tom Chilton de pole voor de eerste race pakte.

6397433c99012f0e6ff118d6cff96447961da2a8.jpg
Mijn eerste start was redelijk, maar ik zat aan de buitenkant van de baan en iedereen wilde er aan de binnenkant langs. Ik kreeg tik na tik en met het oog op de tweede race ben ik maar buiten het strijdgewoel gaan rijden om mijn auto heel te houden. Dat lukte maar gedeeltelijk, want nog steeds waren er rijders die mij aantikten. Daarbij kwam het ook tot een botsing met een stuk rubber van een bandenstapel, waardoor de rechtervoorkant beschadigd raakte. Ik reed op dat moment dertiende, dus buiten de punten en koos er voor om de pits op te zoeken om verdere schade te voorkomen en de ontstane schade te laten herstellen. Dat lukte allemaal prima, hoewel er niet al te veel tijd beschikbaar was.

De tweede start verliep goed, hoewel Loeb net voor de eerste bocht al begon te prikken. Het lukte hem niet om er langs te komen, maar die strijd zorgde er wel voor dat Rob Huff bij ons weg kon rijden. Halverwege de race zag ik dat Huff last met zijn banden kreeg en Loeb  teamgenoot Lopez in zijn spiegels zag groeien. Daarmee kreeg ik wat meer lucht en wist met strakke ronden steeds dichter bij Huff te komen. Hij hield net genoeg over om de race te winnen, maar het verschil op de streep was klein. Met deze tweede plaats heb ik de schade in het kampioenschap beperkt en hoop komend weekend op nog twee zo'n resultaten. Dat zou fantastisch zijn."

Foto"s: Coronel Press






Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op zondag 5 oktober 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Goldenport Park Circuit.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons