van der Horst

BMW Clubsport Trophy: Spannende race in de Zandvoort

Pedro Bonnet: BMW Clubsport Trophy
Pedro Bonnet: BMW Clubsport Trophy
De BMW Clubsport Trophy was dit weekend in Zandvoort aan het derde weekend van het seizoen 2013 toe. Samen met de BGDC, het ondertussen bekende kampioenschap met een bonte mix van uiteenlopende toerismewagens, stond in de Nederlandse duinen een race van drie uur van de BMW Clubsport Trophy op het programma. De zege aan de Noordzee was voor Testdriver.be met achter het stuur van de BMW 3 Reeks Lorenzo Donniacuo, Johan Lambregs en voor de gelegenheid ook de kampioen van 2012, Jurgen Gulicher. Met deze vierde race van het seizoen, na Spa en twee confrontaties in Dijon, was de BMW Clubsport Trophy zo toe aan zijn vierde verschillende winnaar van het seizoen 2013. Wat behoeft u nog meer als bewijs dat de BMW Clubsport Trophy een schitterende en open autosportcompetitie biedt?
  • Powercars
Na deze meeting is de BMW Clubsport Trophy toe aan de zomervakantie en de zomerkampioenen, de mannen die halverwege het kampioenschap leider zijn: Lorenzo Donniacuo en Johan Lambregs,  waarbij zij nipt Pedro Bonnet voorafgaan. De ex Rallycrosser verbaasde reeds vriend en vijand door na de eerste twee wedstrijden als leider richting Zandvoort te trekken. En dat in zijn eerste seizoen op circuit.
De BMW Clubsport Trophy geeft nu terug afspraak op 14 en 15 september, dan weer in eigen land, op de omloop van Mettet.

Zandvoort, dat is de Noordzee en de duinen, waarbij men halverwege de maand juni vooral aan schitterend weer, zee en strand denkt, vlak naast een raceomloop met een roemrijke geschiedenis. Jammer genoeg zat het weer het afgelopen weekend niet mee.
“Zaterdag regende het enorm en het hele  weekend was er erg veel wind”, vertelt de organisator van de BMW Clubsport Trophy Jan Horemans. “Deze omloop was voor de meeste rijders een ontdekking en vooral, die wind dat betekent hier in de duinen heel veel zand op de piste en dat is wel een gegeven dat niet te onderschatten is. Ook voor de mecaniciens geen makkelijke klus om in deze omstandigheden te werken..”

De acht quasi identieke bolides waren er weer helemaal klaar voor en naast de vaste deelnemers zagen we ook Jeffrey Van Hooydonk, Guino Kenis en Ronnie Latinne, naar Zandvoort afzakken, een bijkomend bewijs dat de BMW Clubsport Trophy als sterke competitie in ons land wordt erkend. De ex-F1-testrijder zette alvast de pole-positie neer, voor Guino Kenis, weer helemaal tot de circuitracerij bekeerd, en Thierry De Zan. De race zelf verliep in tegenstelling tot de omstandigheden op zaterdagochtend, helemaal op een droge piste, maar een ander belangrijk element stak de kop op: wedstrijdstrategie in functie van de safety car-interventies.
“Tot viermaal toe werd de race geneutraliseerd, vanwege diverse race-incidenten”, aldus Jan Horemans. “Niet alleen betekent dat, dat het veld weer samenkomt, maar de lichten aan het einde van de pitlane staan een zekere tijd ook op rood en dus kan een rijder die net dan binnen komt voor een pitstop wel wat tijd verliezen. Heel wat elementen dus waar onze deelnemers rekening mee moeten houden en ook gegevens waardoor de teams leren hun strategie te plannen. Niet alleen de rijders leren bij, ook de teams!”

De race zelf verliep opnieuw zeer spannend, met diverse positiewissels en dus een vierde winnaar in vier races. Bij de aanvang van de wedstrijd verschalkte Guino Kenis polesitter Jeffrey Van Hooydonk en twintig ronden lang zorgden zij aan de kop voor de sensatie in een spannend duel op een zakdoek bij elkaar.  Jeffrey Van Hooydonk zag een uur later zijn co-rijder van Meel evenwel met de wagen in de bandenmuur de wedstrijd staken.  Met de verschillende safety-car procedures en de twee verplichte pitstops, kwam na goed drie uur het trio van Testdriver.be, Lorenzo Donniacuo, Johan Lambregs en de kampioen van 2012, Jurgen Gulicher, als winnaar over de meet, met een bonus van minder dan een halve minuut op Thierry De Zan, Frederic Ledoux en Romain Paul in de wagen van ET Racing. De strijd om de derde plaats was zo mogelijk nog spannender met een verschil van amper anderhalve seconde tussen de wagen van Pedro Bonnet en Guido Werckx en het exemplaar van Kristof de Neef en Guino Kenis. Olivier Hermans en Davy Convents sloten de top-5 af.

Pedro Bonnet
Pedro Bonnet
Pedro Bonnet: "Met een vierde podium op rij ben ik uiteraard zeer tevreden, maar ik verlies mijn leiderspositie aan de mannen van Testdriver die een knappe wedstrijd reden. En gezien het feit dat onze E90 zwaarder is dan hun E46 verwacht ik dat we geen vuist gaan kunnen maken tijdens de volgende meeting in Mettet. We gaan uiteraard trachten om Testdriver het vuur aan de schenen te leggen en het verschil zo klein mogelijk te houden. We hopen in Francorchamps opnieuw voor de zege mee te rijden en dan kunnen we naar een spannende ontknoping toeleven tijdens de slotmanche op Circuit Zolder. Voor mij is de BMW Clubsport Trophy een ideale instapklasse en de stiel te leren op circuit. Het verschil met Rallycross is fenomenaal groot. Ik heb nog wat groeimarge in de Trophy en daar gaan we werk van maken. Ik had nooit gedacht dat ik zou meespelen voor de titel en dat maakt het dan ook een stuk plezanter. Met deze wagen gaan we ook de 24 Hours of Zolder rijden", besluit de zaakvoerder van Immobiliare Group. 

Jo Smets (Testdriver.be): “De BMW Clubsport Trophy is een zeer mooie competitie met heel wat groeipotentieel. We vinden er de juiste sfeer op en naast de piste, waarbij mooie sport en gezelligheid nog perfect te combineren zijn. Uiteraard zijn we tevreden met de resultaten tot dusver, dat spreekt voor zich. “

Volgende afspraak Mettet 14-15 september.  Er zijn nog enkele zitjes te huur (info@bmwclubsporttrophy.be) en aan iedereen een welverdiende zomervakantie!



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Gentlemen Drivers Club op woensdag 19 juni 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons