van der Horst

BMW Clubsport Trophy Spa: Nabeschouwing organisatoren

Na een opvallende en opgemerkte solo run tijdens de Coupes de Mettet, nam de BMW Clubsport Trophy tijdens het weekend van de 24 Uur 2PK weer plaats in het peloton van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC). De plaats van afspraak was uiteraard het circuit van Spa-Francorchamps. Het minste wat we kunnen zeggen is dat de BMW 325i, die heel dicht bij de seriemodellen staan, hun stempel op de meeting gedrukt hebben, met mooie gevechten en vooral een zege in de Klasse E van de Division 1, tegen toch wel snellere bolides.
  • Powercars
Al tijdens de kwalificaties was duidelijk dat het 100% Belgische team van Lorenzo Donniacuo en Johan Lambregs, in de wagen met startnummer #50, zich goed voelde op de omloop in de Ardennen. De jonge Donniacuo reed naar de pole-positie, en behield de eerste plek tijdens de race, alvorens het stuur over te geven aan zijn teamgenoot Lambregs. Lambregs hield er de snelheid in, bleef vooraan postvatten en gaf het stuur dan weer over aan Lorenzo, die het werk afmaakte.
 
Lorenzo Donniacuo: “Het werd een perfecte dag, zonder ook maar één probleem. We hebben een eerste maal de puntjes op de ‘i’ gezet tijdens de kwalificaties, waarbij we een nieuwe set banden monteerden alvorens één heel snelle ronde te rijden. Dat leverde ook resultaat op. De race verliep als in een droom, met bovendien ook nog eens de zege in de klasse klasse E van de Division 1, en een negende plaats algemeen in de Division 1. We zijn nu ook 2de in het kampioenschap, op 13 eenheden van leider Pedro Bonnet, met enkel nog de finale in Zolder voor ons. Als iemand me dat zou gezegd hebben voor het seizoen, zou ik met beide handen getekend hebben. Zonder onze problemen met de versnellingsbak in Mettet waren we nu nog dicht bij de titel geweest. Maar goed autosport, is een mechanische sport. De keuze voor de BMW Clubsport Trophy als instap voor haalbare autosport is de goede geweest. Voor een zeer haalbaar budget rijden we met gelijke wapens tegen concurrenten van hetzelfde niveau. Het is een prima formule om je eerste stappen te zetten.”
 
Achter de BMW 325i E46 #50, gaven Kristof De Neef en Guino Kenis alles om de zilveren medaille te verzekeren en de leider in de Trophy, de man uit de Rallycross Pedro Bonnet, reed samen met Guido Werckx naar de derde plaats. Zo plaatst Bonnet zich in polepositie om de titel 2013 te pakken.
 
Er was ook een mooie prestatie voor de #9 van Olivier Hermans en Davy Convents, die mooi vierde werden, zowel in de BMW Clubsport Trophy als in de Klasse E van de Division 1. Nog steeds onder begeleiding van Jeffrey Van Hooydonk, zetten de Nederlanders Gerard Van Der Horst en Benny Schrier hun leercurve verder, met een top 5, en dat op een moeilijke omloop! Zij waren sneller dan het trio Fabrizio Valentino, Pascal Bendib en Thierry De Zan, en de andere Nederlanders William Van Deyzen en Ruud Van Meel.
 
Dit weekend was ook weer eens het levende en sportieve bewijs dat de BMW Clubsport Trophy, met de BMW 325i E46, E90 en E92, echt een gelijke strijd biedt…
 
Jan Horemans: “Dekra, dat onze technische controles doet, heeft de top 3 van de wedstrijd in Francorchamps zaterdag aan een vermogenstest onderworpen. Wat bleek, de wagens zijn identiek en uiteraard waren ze ook alle drie conform. Zoiets is uiteraard lovenswaardig. Voor ons is de sportieve gelijkheid heel belangrijk en we hebben dan ook een zeer strikt technisch reglement. Bij Dekra nemen ze hun opdracht heel ernstig, en het resultaat zien we. Dat betekent ook dat we als merkencup een stevig argument in handen hebben.”
 
Het seizoen 2013 van de BMW Clubsport Trophy eindigt op zaterdag 9 november op het circuit van Zolder, met een laatste race van 120 minuten en daarna… champagne. Meteen daarna start de voorbereiding op het seizoen 2014 van de BMW Clubsport Trophy en we gaan er zeker nog van horen…



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op vrijdag 25 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H 2CV.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons