van der Horst

BMW lost pitbox imbroglio op met nieuw, gemengd team: BMW Team RMR

BMW Team RBM
BMW Team RBM
Afgezien van de technische innovaties ondergaat ook het sportief DTM-reglement dit jaar enkele ingrijpende wijzigingen. Zoals in ons interview met RBM-baas Bart Mampaey reeds vermeld zijn o.m. bandenwarmers niet langer toegestaan en wordt het aantal mecaniciens bij de bandenwissels voortaan tot acht man beperkt waarbij slechts twee wielpistolen, één per wagenkant, mogen worden gebruikt. Het terugschroeven van acht naar zes wagens per merk heeft daarenboven voor BMW een onuitgegeven gevolg. In tegenstelling tot concurrenten Mercedes en Audi verdeelt de constructeur uit Beieren zijn zes BMW M4 DTM dit jaar immers over slechts twee teams, wat op bepaalde omlopen onvermijdelijk aanleiding geeft tot pitbox-verwikkelingen. Een nieuw team, samengesteld uit zowel RMG- als RBM-mecaniciens en -ingenieurs, werd hiervoor vandaag door BMW als oplossing naar voor geschoven.
BMW Team RMG
BMW Team RMG
Bij  BMW Team RMG staan de bolides van Marco Wittmann en  Augusto Farfus in 2017 broederlijk naast elkaar in één garage en dat is ook het geval bij BMW Team RBM waar onze landgenoot Maxime Martin en nieuwkomer Bruno Spengler een box delen.  Dit maakt dat Tom Blomqvist (RBM) en Timo Glock (RMG) een derde box moeten delen. Hun wagens zullen door een gemengde crew worden gerund binnen een nieuwe structuur die onder de naam Reinhold Mampaey Racing ofte RMR zal opereren. De (gelijk) gedeelde verantwoordelijkheid voor de RMR-crew ligt in handen van de beide teamchefs, Bart Mampaey en Stefan Reinhold. Beide teams stellen hierbij elk vier mecaniciens ter beschikking. Logischerwijs ligt de RMR-box tijdens de raceweekends tussen de garages van beide andere BMW-teams in, met RBM rechts en RMG links.

Bart Mampaey & Maxime Martin
Bart Mampaey & Maxime Martin
"Het betreft wel degelijk een nieuw team, met een aparte gantry en zowel Timo Glock als Tom Blomqvist scoren voor RMR punten in het teamkampioenschap" verduidelijkt Bart Mampaey de op zijn minst originele, om niet te zeggen 'avontuurlijke' oplossing want beiden blijven uiteindelijk toch concurrenten.

"RMR heeft ook een aparte pitwall, met voor RMG de race-engineer van Glock en die van Blomqvist voor RBM, naast twee centrale BMW Motorsport-mensen.  Voor de bandenwissels heeft RBM de linker flank van de auto gekozen. Vier van mijn mensen staan links opgesteld: één hanteert de wheelgun, twee wisselen de wielen en een vierde, de 'catcher' voorkomt dat de wielen in de fast lane terechtkomen. Idem voor RMG maar dan aan de rechterkant van de wagen"
 
Wennen aan de samenwerking kunnen beide teams alvast deze week in Hockenheim. Daar staat vanaf vandaag tot donderdag de laatste officiële test op het programma voor de start van het seizoen op 5 mei e.k. op die zelfde Hockenheimring.

"In  Portimao testte RMG, in Vallelunga was het onze beurt. Hier in Hockenheim zijn we er allebei, met per merk en per dag drie wagens. Vandaag en morgen zetten wij twee auto's in en RMG slechts één; op dag 3 en 4 is het net omgekeerd" aldus Mampaey wiens rijders Maxime Martin en Tom Blomqvist vandaag slechts bitter weinig konden rijden want gestopt door een rist technische problemen.


BMW Motorsport-team in DTM:
 
BMW Team RMG
 

Marco Wittmann (startnummer 11)
DTM-Champion 2014 en 2016, 56 starts, 8 zeges, 8 poles
 
Augusto Farfus (startnummer 15)
vice kampioen 2013, 66 starts, 4 zeges, 5 poles
 
BMW Team RMR
 
Timo Glock (startnummer 16)
56 starts, 3 zeges, 1 pole
 
Tom Blomqvist (startnummer 31)
36 starts, 1 zege, 1 pole
 
BMW Team RBM
 
Bruno Spengler (startnummer 7)
DTM-Champion 2012, 139 starts, 14 zeges, 17 poles
 
Maxime Martin (startnummer 36)
46 starts, 2 zeges, 2 poles

Foto's: BMW AG & Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op maandag 3 april 2017.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons