van der Horst

BRCC 24H Spa: De Audi van PK Carsport op het podium ondanks elektronische problemen

Podium BRCC Endurance - 24H Spa 2013
Podium BRCC Endurance - 24H Spa 2013
Vertrokken vanuit pole positie in de vierde manche van de BRCC Endurance, kreeg de Audi R8 LMS van PK Carsport af te rekenen met een elektronisch probleem waardoor de wagen niet over het volle vermogen van de motor meer beschikte en kostbare tijd verloor. Toch slaagden Bert Longin, Maarten Makelberge en Anthony Kumpen erin om in het voorprogramma van de Total 24 Uren van Spa een derde podiumplaats op te eisen. De schade bleef uiteindelijk beperkt en de titel blijft tot de mogelijkheden behoren.
Longin-Kumpen-Makelberge - Audi R8 LMS
Longin-Kumpen-Makelberge - Audi R8 LMS
Enkele minuten voor de start stond Anthony Kumpen nog naast zijn Audi R8 LMS te glunderen. Tijdens de kwalificatie op vrijdagochtend, in de regen, had de Hasselaar nog de snelste chrono laten optekenen voor de vierde manche van de BRCC Endurance. 
“De zon is terug van de partij en hoewel we wellicht sneller zouden geweest zijn op een vochtige omloop, bewijst deze pole dat onze Audi perfect functioneert”, legde hij uit. 
“De race duurt slechts 60 minuten en eigenlijk worden het drie opeenvolgende sprints. Wij gaan voluit aanvallen en ons doel is simpel : de zege !”
 
Hoewel de krachtigere Aston Martin van Tim Verbergt er al van bij de start van doorging, bevestigde Bert Longin de woorden van zijn ploegmaat door zich op de tweede plaats te nestelen. Niet lang echter…
“Ik merkte al in de tweede ronde dat we wat vermogen verloren”, vertelde de Leuvenaar bij het verlaten van de cockpit. 
“We kwamen enkele tientallen pk’s te kort. Daardoor gingen we pakweg 20 km/u trager op het rechte stuk… Ik kon de tweede plaats vasthouden, maar ik wist toen al dat het vervolg wel eens heel moeilijk kon worden.”
 
Maarten Makelberge, die instond voor de tweede stint, merkte ook al snel dat het niet liep zoals verwacht.  “In mijn eerste rondje ging ik al snel een Ginetta voorbij maar het kostte toch wel wat tijd om afstand te nemen”, legde de Gentenaar uit.
“Wat later was het gebrek aan vermogen zo groot dat ik op het rechte stuk zelfs niet meer naar zesde versnelling kon opschakelen. Ik heb toch nog geprobeerd om alles uit de wagen te halen. Na onze lekke band tijdens de Spa Euro Race, hebben we opnieuw tegenslag. Zeer frustrerend!”
 
De champagne voor de derde plaats smaakte dan ook eerder zuur, want ook Anthony Kumpen kon niet op tegen de Porsche van Fred Bouvy.
“Al meteen had ik door dat het echt wel een belangrijk probleem was”, zuchtte hij.
“Ook de remmen begonnen de eerste tekenen van zwakte te tonen en ik begon wat door mijn rempedaal te trappen. Met alle goede wil van de wereld geraakte ik niet meer onder een 2’30. Kortom we verloren meerdere seconden per ronde. De derde plaats was dus echt wel het hoogst haalbare.”
 
1f54a0bb49a3291d08ee065797cc0bab1beac6a7.jpg
Bij het trekken van de conclusies na deze wedstrijd in het kader van de Total 24 Uren van Spa, kon Bert Longin dan ook zijn ontgoocheling niet wegsteken. 
“Ik ben zeker dat we hadden gewonnen zonder deze problemen”, klonk het overtuigend.
“De Audi ingenieurs zijn onze motor komen analyseren en hebben een probleem vastgesteld met de elektronische besturingsdoos. Daardoor werkte de motor niet naar behoren.  Na het loskomen van de kuipzetel en de lekke band in de Spa Euro Race, worden we opnieuw getroffen door mechanische problemen.  Dat is te veel als je het kampioenschap wil winnen. Ok, we hebben de schade weten te beperken, maar we zakten naar Spa af met de bedoeling te winnen.”
 
Dus het team van PK Carsport en het trio Kumpen-Longin-Makelberge trekken zonder twijfel met een pak revanchegevoelens naar de voorlaatste manche van het seizoen, in het kader van de 600 km van Spa, op 7 en 8 september. Een ding is nu al zeker: het hoofd laten hangen is geen optie zolang de titel nog tot de mogelijkheden behoort.

Belgian Audi Club press - Foto's: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 29 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons