van der Horst

New Race Festival: Curbstone FMA Racing met Verdonck en Vervisch op Ferrari 458 GT3

Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Dit weekend wordt met het New Race Festival op Circuit Zolder het Belgian Racing Car Championship (BRCC) 2014 op gang geschoten. Nico Verdonck en Frédéric Vervisch zullen de Curbstone FMA-Ferrari GT3 van Patrick Van Glabeke bemannen. Van Glabeke zelf zal tijdens de eerste wedstrijd het zitje delen met Raf Vleugels en Guy Fawé in de tweede FMA-Ferrari 458 Challenge. De schitterende bolide waarmee het duo Vervisch-Verdonck aan de aftrap komt wordt onder gebracht in de Klasse Endurance Pro, terwijl het tweede exemplaar onder de vlag van Curbstone FMA Racing voor het trio Van Glabeke-Vleugels-Fawé uitkomt in de Klasse Endurance Cup.
  • St. Paul
Van Glabeke-Jonckheere
Van Glabeke-Jonckheere
Het is vrij laat dat Curbstone-bezieler Patrick Van Glabeke met zijn bezetting naar buiten komt, maar daar heeft hij zo zijn redenen voor. Het seizoen begon trouwens schitterend voor de Oost-Vlaming die samen met Frédérique Jonckheere afgelopen weekend aan de start stond van de seizoensopener van de Supercar Challenge op Circuit Park Zandvoort. Een zege, een tweede plaats en tweemaal de snelste chrono in wedstrijd was de positieve eindbalans voor het duo en de Ferrari 458 GT3. Hierdoor staan ze aan de leiding in de tussenstand van Divisie GT.

Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Patrick Van Glabeke: “Ik heb verschillende redenen om het geweer van schouder te wisselen. Enerzijds heb ik in functie van mijn activiteiten met Curbstone een kalender gemaakt van de wedstrijden die ik kan rijden. En dat zijn er uiteindelijk vier in de BRCC en vier in Supercar Challenge. Dus van enige titelambitie of een mooi eindklassement is hier geen sprake. Vandaar dat het mij makkelijk is om af en toe eens van rijdersbezetting en wagen te wisselen”.

“Anderzijds, en dat is dan wel de hoofdreden van de verschuiving inzake de bemanning, ben ik door enkele ‘gevestigde waarden’ binnen de Vlaamse autosport verbaal aangevallen en dat is in mijn maag blijven steken. Dat ik uitpak met een Ferrari 458 GT3 van de laatste generatie is niet gebeurd in functie van de reglementen van de BRCC. De reglementen heb ik dus zeker niet beïnvloed, laat staan dat ik een vinger in de pap heb bij de mensen van Kronos. Ik heb die wagen aangekocht in functie van mijn activiteiten bij Curbstone en alleen maar voor de fun. Dat de GT3 nu toevallig past binnen de BRCC is mooi meegenomen. Er zijn trouwens minimum zes rijders/wagens die vanuit Curbstone de stap maken richting competitie met stuk voor stuk knap materiaal. Naar mijn bescheiden mening krikken we samen met nog enkele gentlemen drivers de BRCC naar een hoger kwalitatief niveau en kleuren mee het veld”.

Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
“Ik was van plan om zelf de wagen te bemannen en ondanks de goede prestatie in de Supercar Challenge blijf ik nog steeds een gentlemen driver en met beide voeten op de grond. Maar ik laat me niet beledigen en heb dus de beslissing genomen om over te stappen naar de Ferrari 458 Challenge van Raf Vleugels en mijn wagen in handen te geven aan twee van de snelste piloten in België op gebied van GT3-wagens. De Ferrari 458 GT3 is een van de snelste wagens binnen de BRCC en de ambitie is kort en krachtig; pole en winnen. Zodoende kunnen we met Curbstone FMA Racing die bepaalde mensen een sportief antwoord geven op en niet naast de piste,” aldus een strijdvaardige Patrick Glabeke.

Nico Verdonck en Frédéric Vervisch hoeven we niet meer voor te stellen. Beiden zijn supersnel en ze hebben in het verleden reeds hun strepen verdiend. Momenteel zijn beide piloten actief in de Blancpain Endurance Series. Vervisch met een McLaren bij Boutsen Ginion Racing en Verdonck met een Mercedes AMG SLS bij HTP Motorsport.

Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 458 GT3
Frédéric Vervisch: “ik ben heel tevreden dat Patrick me de kans geeft om ervaring op te doen in de Ferrari 458 GT3. We zijn geen onbekenden voor elkaar en ik heb reeds gecoacht in Zandvoort en Francorchamps. De Ferrari is een goeie en snelle wagen en we hebben afgelopen donderdag veel en hard gewerkt op Circuit Zolder om een goede set up te vinden. Nico heeft reeds ervaring met een 458 GT3, terwijl dit voor mij de eerste maal is dat ik in een Ferrari GT3 aan de slag ga in competitie. Op zich geen probleem na uitstekend testwerk samen met ingenieur Masimo Bottiglieri. Het is echt niet de bedoeling om onder ons twee uit te maken wie de snelste is. We gaan intens samen werken in teamverband en het is de bedoeling dat we de Ferrari van Patrick op de pole parkeren en de race winnen. Een tweede plaats zou voor mij een ontgoocheling zijn.” 

Curbstone FMA Racing Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 24 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting New Race Festival.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons