van der Horst

Clubsport Racing slaat pechduivel knock-out

Clubsport Racing wint Fun-klassement in Mettet
Clubsport Racing wint Fun-klassement in Mettet
Clubsport Racing zet in de European VW Fun Cup twee wagens in, waarbij één bolide in Mettet de sporen kreeg van teameigenaar Philip Vandewalle, Julien Branne en Olivier Aerts en de zusterwagen de handschoen opneemt in de Fun-categorie, het klassement voor wagens zonder Top Gun-rijder. Die bolide krijgt normaal de sporen van Tom Boonen, Marnik Battryn en Johan 'Jokke Vlo' Huygens, maar wegens een forfait van de voormalige wereldkampioen wielrennen, werd bij de openingsmanche de hulp van de immer snelle Kris Cools ingeroepen. Het bleek een lastig weekend voor het team, dat tegenslag en hard werk bekroond zag met een podium en een zesde plaats in de algemene uitslag.
Clubsport Racing - VW Fun Cup
Clubsport Racing - VW Fun Cup
"We slaagden erin goede tijden neer te zetten tijdens de vrije trainingen", vertelt Johan Huygens aan Autosport.be. "We konden stelselmatig verbeteren en dat gaf een goed gevoel voor het vervolg van het weekend. Tijdens de kwalificaties ging het echter mis. We konden de andere wagens op pure snelheid gewoon niet meer volgen. Ze reden weg van ons op de rechte de lijn en ik moet je niet uitleggen hoe frustrerend dat is. Het team ontdekte op zaterdagavond echter een probleem aan de motor, en nadien konden we gewoon weer goede chrono's klokken. We gaan in de race vol voor de psychologische titel van de wagen die in de race het meeste aantal plaatsen goedmaakt (lacht)." Het zouden profetische woorden zijn, zo bleek later...

Kris Cools & Tim Joosen
Kris Cools & Tim Joosen
Toch begon de wedstrijd wederom met pech, in feite nog voor de lichten doofden. "Ik heb in Mettet geen race meer gereden sinds 2010, toen het circuit net geopend was", vertelt Kris Cools. "Toen ik vanuit de pitlane richting de grid wou rijden, startte de wagen niet. Het team loste het probleem snel op, maar net voor ik aan de pituitgang was, sprong het licht op rood. Ik had misschien maar enkele tellen rood licht en kon heel moeilijk nog reageren, maar ik reed verder en dat leverde ons een drive-through penalty op. Bij het nemen van die drive-through liepen we bovendien nog een extra bestraffing op. We verloren daardoor heel wat tijd, maar in die aanvangsfase konden we snel terrein goedmaken, mede geholpen door de safety cars."

Kris Cools - Marnik Battryn - Johan Huygens
Kris Cools - Marnik Battryn - Johan Huygens
Na acht uur racen was de wagen behoorlijk opgeklommen in de algemene ranking, waarbij de bolide zowaar met de algemene top 5 flirtte. Onverhoopt dus, maar toch bleek de slotfase van de race nog een ware nagelbijter. Marnik Battryn kreeg de eer om te finishen, maar ook hij kreeg bezoek van de pechduivel. "Na de bestraffingen in het begin van de race, hebben we besloten om beslist het hoofd niet te laten hangen en vol voor de aanval te opteren", vertelt de jonge Vlaams-Brabander. "Die aanpak heeft vruchten afgeworpen, want we hebben de leiding in de klasse veroverd. Mijn taak was onze #415 in de slotfase in die positie naar de meet te brengen, maar... ik had geen radio! Het team zag in de pitlane op de timing de concurrentie naderen, maar ik had geen idee hoeveel marge ik had. Bovendien ben je na 8H racen eigenlijk constant wagens aan het dubbelen, wat het behouden van je voorsprong en het inschatten van het verkeer er niet eenvoudiger opmaakt. Blijkbaar moet men in de pits geschreeuwd hebben, maar daar heb ik allemaal niets van meegekregen. Uiteindelijk wonnen we onze klasse met slechts enkele seconden voorsprong op onze naaste achtervolger. Dat smaakt naar meer, want de toon is nu gezet voor de rest van het seizoen!"

Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & VW Fun Cup



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons