van der Horst

Conquest Racing richting IMSA, JOTA wacht nog af

Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Conquest Racing - Ferrari 296 GT3
Terwijl het najaar begonnen is, sijpelen de plannen voor 2024 van meerdere teams binnen. Verschillende LMP2 teams hebben zich al toegelegd op het IMSA Weathertech Sportscar Championship gezien de nieuwe regels die van toepassing zijn in het FIA WEC. Maar het kampioenschap krijgt ook voor het eerst sinds 2018 een team dat met een Ferrari aan de start komt, namelijk Conquest Racing. Voor velen vermoedelijk een niet zo gekend team, al is de naam die achter dit team staat wel hier gekend, gezien dit een Belg is. Dat terwijl we helaas geen extra GTP wagens in het veld zien verschijnen.
Alessandro Balzan en Manny Franco
Alessandro Balzan en Manny Franco
Niemand minder dan Eric Bachelart leidt nu al jaren het team vanuit Indianapolis. Met Conquest Racing verdiende hij in het verleden zijn strepen in de Indycar Series en gaf daar onder meer Jan Heylen en Bertrand Baguette een kans in die serie, al zijn er nog vele bekende namen die de revue passeerden bij het team in zowel eenzitters als sportwagens. Dat terwijl hijzelf nog in CART reed en natuurlijk tweemaal Le Mans betwistte. Sinds 2021 is het team een partnerschap aangegaan met Manny Franco en sindsdien ging het hard. Van de Amerikaanse Ferrari Challenge, sprong het over naar de Fanatec GT World Challenge America, sinds dit jaar met de Ferrari 296 GT3. Volgend jaar zet men nog een stap verder met IMSA, al zal dit in combinatie zijn met de GT World Challenge.

Hertz Team Jota - Porsche 963
Hertz Team Jota - Porsche 963
Hiermee kan het Amerikaanse kampioenschap wederom rekenen op een extra team in het veld, net als Crowdstrike by APR, dat haar deelname in de LMP2 bevestigde. Wie (nog) niet de oversteek maakt is JOTA. Het Britse team had plannen om ook deel te nemen in IMSA, al dan niet in de Michelin Endurance Cup, mede gezien hun hoofdsponsor Hertz Amerikaans is. Maar op dit moment liggen deze plannen in de koelkast. Men wil zich namelijk vooral focussen op deelname in het FIA WEC, waar er maar liefst twee Porsche 963's worden ingezet. Hoewel ditt jammer is voor het IMSA, zal het ongetwijfeld nog steeds interessant blijven in GTP, waar Lamborghini zijn opwachting maakt in Daytona.

Foto's: GT World Challenge America - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op vrijdag 8 september 2023.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons