van der Horst

Corona-kronieken: Vijf vragen voor Jan Horemans

Jan Horemans
Jan Horemans
Alle actoren uit de autosport worden getroffen door de coronacrisis, of het nu om rijders, teams, organisatoren of circuits gaat. Autosport.be polste bij enkele bekende en minder bekende gezichten in onze sport naar hun visie op de actuele situatie, hoe ze omgaan met de gevolgen ervan en wat hun blik is op de toekomst. Jan Horemans, samen met zijn vrouw Jill Van Eecke een van de drijvende krachten achter het Machelse JJ Motorsport, nam uitgebreid de tijd om onze Corona Q&A te beantwoorden.
  • Prospeed Competition

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

JJ Motorsport - BMW Clubsport
JJ Motorsport - BMW Clubsport
De actuele situatie treft de hele autosportfamilie. Het zorgt ook bij JJ Motorsport voor wijzigingen in de voorbereiding van de oorspronkelijke geplande events en kampioenschappen. Vele daarvan kunnen begrijpelijkerwijze niet doorgaan. Er zijn daarnaast ook geen trainingsmogelijkheden op circuit of andere locaties als fitnesscentra en dergelijke. Daardoor zijn de rijders aangewezen op simulatortraining en workouts thuis. Onze wagens staan allemaal klaar in ons atelier, wachtend op de start van de eerste race. Die zou evenwel al achter ons gelegen moeten hebben, want de Nürburgring Langstrecken-Serie - de nieuwe naam van de VLN - stond bovenaan onze activiteitenkalender. Het gaat echter niet enkel over racen, want ook de trainingen op pitstops en specifieke racefuncties, die we normaal uitvoeren in onze werkplaats, staan on hold.

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?

In de autosport, meer specifiek racen op circuit, is het grootste deel van de economische activiteit geconcentreerd van maart tot en met oktober. Door het wegvallen of verplaatsen van wedstrijden en trackdays is het zeer duidelijk dat er ook een verschuiving zal plaatsvinden van inkomsten, als die al niet volledig wegvallen.

Jan Horemans
Jan Horemans
Bovendien komt die periode met minder activiteit net na de winter. Ook dat is, vanwege het seizoensgebonden karakter van onze sport, traditioneel een periode met eveneens een lagere activiteit en minder inkomsten. In de wintermaanden worden er echter wel heel wat investeringen gedaan in de wagens en materiaal, waarbij er vaak ook al inschrijfgeld moet worden betaald. Die situatie heeft dus wel degelijk een serieuze impact op het budgettaire plaatje van een professioneel raceteam.

Momenteel is het zeker nog te vroeg om te denken aan de naweeën voor de komende seizoenen en gaat onze focus uit naar hoe we de huidige situatie zo goed mogelijk kunnen overbruggen. Daarbij trachten we tevens toch optimaal voorbereid te zijn zodra de race- en trackday-activiteiten weer hervat kunnen worden.

Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

JJ Motorsport - BMW E90 325i
JJ Motorsport - BMW E90 325i
De autosport is inherent een internationale sport. Zelf komen we in actie in het Belcar Endurance Championship, maar daarnaast betwisten we ook de volledige NLS en Creventics 24H Series Europe. De goede verstaander begrijpt meteen dat dit impliceert dat we zowel met Belgische rijders over onze landgrenzen heen treden, maar dat we anderzijds ook rijders in onze rangen hebben uit het buitenland, vanuit de VS tot in Qatar.

Daarnaast bevinden veel leveranciers van onderdelen zich in het buitenland. Hoe erg we ook ons best doen om het coronavirus te bedwingen en hoe reikhalzend we ook uitkijken naar de dag dat we ons allemaal weer buiten ons kot mogen begeven en sociaal contact kunnen opzoeken, toch gaan we zeer afhankelijk zijn van hoe de toestand op dat ogenblik is in het buitenland.

Nog een ander punt: gezien de geplande hoge concentratie van evenementen in de zomer en het najaar, zal iedereen een flinke kluif hebben aan het op de been krijgen van de nodige vrijwilligers, bijvoorbeeld baanposten, standcommissarissen, helpende handen bij de teams... Zonder hen is er geen autosport.

JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 325i
JJ Motorsport/Xwift Racing - BMW 325i
Als we de zaken nuchter benaderen, brengt een snelle rekensom ons echter vlug bij een volgend probleem. Normaliter betwisten we dik twintig races en werken we een tiental testdagen af. Dat allemaal inplannen in de zomer en het najaar is ondenkbaar. Ons seizoen zal dus zonder twijfel ingekort worden. Tenzij we vanaf midden juni tot 7 november - het weekend dat de wintereditie van de 24 Uur van Zolder moet plaatsvinden - elke week een race afwerken, met daartussen nog testen en trackdays. De organisatoren gaan onderling goed moeten afstemmen enerzijds en anderzijds gaan rijders die mikten op meerdere kampioenschappen misschien keuzes moeten maken. De vele fans en liefhebbers zullen ten slotte moeten uitgaan van een zeer beperkt raceseizoen.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?

Het coronavirus is een verschrikkelijke aanval op ons gezondheidssysteem.

JJ Motorsport - BMW
JJ Motorsport - BMW
Ik ben er echter rotsvast van overtuigd dat ons collectieve autosportvirus sterker is, zolang we als autosportgemeenschap maar creatief omgaan met het nieuwe normaal na de crisis. Dat zal inspanningen vergen van alle partijen: circuits, federatie, organisatoren, promotoren, sponsoren, teams... Enkel dan zullen we allemaal opnieuw het nodige plezier kunnen beleven aan het beoefenen van onze sport.

Teams zullen misschien - rekening houdend met de economische gevolgen van de crisis - langer met dezelfde wagens blijven racen en investeringen in nieuwere of krachtigere wagens - noodgedwongen - uitstellen. Misschien biedt dat echter ook wederom kansen, want wie weet verschijnen er daardoor net mogelijkheden voor budgetvriendelijkere klassen, zoals een Belcar klasse 6 en klasse 5, de Seriewagen-klasses in de NLS, de Youngtimers, kampioenschappen zoals BGDC, DNRT, enz... of zelfs een verdere groei van GT4 tegenover GT3. En wat met wagens die op semislicks rijden?

Elke crisis biedt kansen en ik geloof daarom ook dat de autosportgemeenschap de rug zal weten te rechten. Daarnaast ben ik er eveneens van overtuigd dat alternatieve energiebronnen hun opmars zullen voortzetten, ondanks de zeer lage brandstofprijzen waarvan we momenteel kunnen profiteren. Ook Esports en simracen zal op de kaart blijven en ik verwacht dan ook een verdere groei op vlak van e-kampioenschappen.

Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?

Deze huidige situatie noodzaakt ons allen om te 'onthaasten'. Dat klinkt enorm contradictorisch uit de mond van een autosportondernemer, iemand die actief is in een wereld waar we alles in het werk stellen om een tiende van een seconde te winnen. We moeten proberen hier een deugd van te maken.

JJ Motorsport - BMW M240i
JJ Motorsport - BMW M240i
We worden eveneens met de neus op de feiten gedrukt wat betreft sociale contacten. We realiseren ons nu pas hoe dankbaar we mogen zijn dat we in ons leven heel wat leuke dingen kunnen doen. Bovendien, we zeggen het bij iedere jaarwisseling: er gaat niets boven een goede gezondheid. We moeten niet enkel zorgdragen voor onszelf, maar ook voor de vele mensen rondom ons. Laat ons dat ook onthouden zodra deze crisis voorbij is, laten we ook dan elke dag opnieuw genieten en dankbaar zijn. Ik hoop alleszins dat ik iedereen spoedig zal weerzien op circuit!

Foto's: RacingPixels, Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op dinsdag 14 april 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons