Corona-kronieken: Vijf vragen voor Jan Horemans

Hoe beïnvloedt de coronacrisis de sportieve plannen en hoe verandert de voorbereiding?

Wat zijn de gevolgen van de huidige crisis voor de budgettaire situatie dit seizoen en verwacht je ook naweeën voor de seizoenen erna?
In de autosport, meer specifiek racen op circuit, is het grootste deel van de economische activiteit geconcentreerd van maart tot en met oktober. Door het wegvallen of verplaatsen van wedstrijden en trackdays is het zeer duidelijk dat er ook een verschuiving zal plaatsvinden van inkomsten, als die al niet volledig wegvallen.
Momenteel is het zeker nog te vroeg om te denken aan de naweeën voor de komende seizoenen en gaat onze focus uit naar hoe we de huidige situatie zo goed mogelijk kunnen overbruggen. Daarbij trachten we tevens toch optimaal voorbereid te zijn zodra de race- en trackday-activiteiten weer hervat kunnen worden.
Is er een gevolg waar mensen niet bij stil lijken te staan?

Daarnaast bevinden veel leveranciers van onderdelen zich in het buitenland. Hoe erg we ook ons best doen om het coronavirus te bedwingen en hoe reikhalzend we ook uitkijken naar de dag dat we ons allemaal weer buiten ons kot mogen begeven en sociaal contact kunnen opzoeken, toch gaan we zeer afhankelijk zijn van hoe de toestand op dat ogenblik is in het buitenland.
Nog een ander punt: gezien de geplande hoge concentratie van evenementen in de zomer en het najaar, zal iedereen een flinke kluif hebben aan het op de been krijgen van de nodige vrijwilligers, bijvoorbeeld baanposten, standcommissarissen, helpende handen bij de teams... Zonder hen is er geen autosport.

Wat is je visie over het hernemen van de autosport, eens de crisis onder controle is?
Het coronavirus is een verschrikkelijke aanval op ons gezondheidssysteem.
Teams zullen misschien - rekening houdend met de economische gevolgen van de crisis - langer met dezelfde wagens blijven racen en investeringen in nieuwere of krachtigere wagens - noodgedwongen - uitstellen. Misschien biedt dat echter ook wederom kansen, want wie weet verschijnen er daardoor net mogelijkheden voor budgetvriendelijkere klassen, zoals een Belcar klasse 6 en klasse 5, de Seriewagen-klasses in de NLS, de Youngtimers, kampioenschappen zoals BGDC, DNRT, enz... of zelfs een verdere groei van GT4 tegenover GT3. En wat met wagens die op semislicks rijden?
Elke crisis biedt kansen en ik geloof daarom ook dat de autosportgemeenschap de rug zal weten te rechten. Daarnaast ben ik er eveneens van overtuigd dat alternatieve energiebronnen hun opmars zullen voortzetten, ondanks de zeer lage brandstofprijzen waarvan we momenteel kunnen profiteren. Ook Esports en simracen zal op de kaart blijven en ik verwacht dan ook een verdere groei op vlak van e-kampioenschappen.
Zijn er positieve elementen aan de huidige situatie?
Deze huidige situatie noodzaakt ons allen om te 'onthaasten'. Dat klinkt enorm contradictorisch uit de mond van een autosportondernemer, iemand die actief is in een wereld waar we alles in het werk stellen om een tiende van een seconde te winnen. We moeten proberen hier een deugd van te maken.
Foto's: RacingPixels, Marnik Mouchaers & Niels Vaeck
Tweet