van der Horst

COTA: Audi verslaat Toyota met de hulp van de regen

Het FIA WEC in 2014 op Circuit of the Americas
Het FIA WEC in 2014 op Circuit of the Americas
De regen speelde een hoofdrol bij de zes uren race van Austin en wegens die slechte weersomstandigheden werd de race zelfs lange tijd stilgelegd. Domineerde Toyota bij het begin van de race dan was het Audi dat optimaal van de regen profiteerde om de situatie helemaal om te gooien en de race te winnen met het trio Tréluyer/Fässler/Lotterer. Ook de tweede plaats ging naar Audi en Toyota moest zich troosten met de derde plaats die voldoende was om Buemi/Lapierre/Davidson aan de leiding in de puntenstand te houden, maar het Japanse merk verloor daarentegen wel de toppositie in de puntenstand bij de merken aan Audi. Ook bij Porsche verliep de race alles behalve naar wens en de twee Duitse bolides bereikten de meet op de vierde en vijfde stelling.
Toyota TS040 Hybrid #8
Toyota TS040 Hybrid #8
De Toyota #8 kende een droomstart en Sébastien Buemi domineerde in het begin van de race maar de komst van de regen werd Toyota fataal. De twee TS040 Hybrids gingen in de regen op slicks in de fout waarbij de leidende wagen lang bleef steken in een grindbak. Ook de Porsche 919 #40 ging van de baan waarna de organisatie besloot om de race stil te leggen. Na 45 minuten werd de race herstart maar nu waren het de twee Audi’s die vooraan lagen en het onderling moesten uitmaken wie als winnaar
1aea8ade5a48c72e7113bbbb1e24a1f12b7733ea.jpg
over de lijn zou komen. Geleidelijk aan nam de #2 van Tréluyer/Fässler/Lotterer  de bovenhand op de #1 van Kristensen/Duval/Di Grassi en deze volgorde bereikten ze ook de finish. De Toyota van Buemi/Lapierre/Davidson kwam op het einde van de race nog sterk opzetten en slaagde er nog net in om de laatste podiumplaats van de Porsche 919 van Dumas/Lieb/Jani af te snoepen. Bernard/Webber/Hartley werden op de
Podium
Podium
tweede Porsche vijfde voor de Toyota van Wurz/Sarrazin/Conway. De Rebellion R-One #12 bestuurd door Prost/Heidfeld/Beche finishte als zevende en won de categorie LMP1 Light. De tweede wagen van het Zwitserse team moest opgeven maar de Lotus P1/01 van Auer/Rossiter/Bouchut, die zijn debuut maakte haalde de eindstreep wel zij het in vijftiende positie.



Extreme Speed Motorsports HPD ARX 03b
Extreme Speed Motorsports HPD ARX 03b
In de LMP2 klasse ging de zege voor de eerste maal naar het KCMG team dat zijn Oreca-Nissan waarop Bradley, Matsuda en Howson het stuur deelden, zag eindigen op de achtste plaats algemeen. De KCMG Oreca haalde het voor een andere Oreca-Nissan, het SMP Racing exemplaar van Minassian/Zlobin/Mediani. De Extreme Speed Motorsports HPD ARX 03b van Dalziel/Sharp/Brown, die enige tijd de koppositie in de klasse in handen had belandde uiteindelijk op de derde plaats.


Aston Martin Vantage GTE
Aston Martin Vantage GTE
Aston  Martin toonde zich al de snelste bij de GT’s tijdens de kwalificatie en zette die lijn doorin de race. Het Britse merk won zowel in de GTE Pro klasse als in de GTE Am klasse. De zege bij de GTE Pro was voor de Vantage #97 van Mücke/Turner die het haalde met negen seconden van de Porsche 911 RSR van Pilet/Makowiecki. De AF Corse Ferrari van Bruni en Villander complementeerde het podium. In de GTE Am klasse behaalde Aston Martin zelfs de dubbel, Dalla Lana/Lami/Nygaard gingen de Vantage van Stanaway/Poulsen/Heinemeier-Hansson vooraf. De derde plaats was voor de Proton Competition Porsche van Reid/Bachler/Al-Qubaisi. De Prospeed Competition Porsche zag de finishvlag niet en werd als zevenentwintigste op negenentwintig deelnemers geklasseerd.

Foto's: FIA WEC



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons