van der Horst

Croix-en-Ternois: Nabeschouwing van de organisatoren

Na bezoeken aan de circuits van Mettet en van Francorchamps, trok de Belgian Gentlemen Driver’s Club het afgelopen weekend naar Frankrijk voor twee races van 120 minuten op de sympathieke omloop van Croix-en-Ternois. De eerste verplaatsing buiten de landsgrenzen dit seizoen was een succes, met niet minder dan 26 bolides op de afspraak, waaronder enkele nieuwe namen zoals de MINI van Yvan Muller en Valery Lambenne.
  • Skylimit Events
In Noord-Frankrijk stond er tijdens de kwalificaties geen maat op Xavier Stevens die met zijn Renault Clio naar de pole-positie reed, voor de BMW M3 van Alain en Thierry Franssen, de Renault Clio van Thierry Brugma en Jacques Morlet en de BMW M3 van Marc Neyens en Matty Zadnikar. Afwisseling troef dus in de BGDC 2011, net zoals de geest van de challenge dat wil.

Van bij de start van de eerste race reden de diverse Clio naar de kop, met onder meer de snelle man uit Leuven, Herman Servranckx, maar ook Paul Lejeune en Jacques Morlet, terwijl enkele andere deelnemers al heel wat tijd verloren, met name nieuwkomer Yvan Muller in zijn MINI. Ook de BMW-rijders Beyers/Van de Water en De Vocht/Van Loo raakten onderling in een aanrijding betrokken en de wedstrijd diende geneutraliseerd te worden. Wat volgde was een heel reeks bestraffingen, vanwege diverse overtredingen door een reeks deelnemers, met op het lijstje ook de toppers Xavier Stevens en Lejeune/Maquet. Bovendien reden zij tijdens hun Drive Through nog eens te snel door de pitlane en zo mochten beide Clio voor 3 minuten naar de strafbank!

Het was echter nog niet afgelopen, want de nieuwe leiders, de BMW-rijders Franssen, konden hun boeken dicht doen met een stukke krachtbron. De Toyota Yaris van Christian Deridder en Jacques Naniot werd dan weer het slachtoffer van een gebroken ophanging, bijzonder jammer, want de kleine Japanner reed op een voortreffelijke vijfde plek rond.

Het leek er lang op dat Herman Servranckx met de Renault Clio #41 naar de zege zou rijden, maar op tien minuten van het einde kwam de BMW van Neyens en Zadnikar alsnog langszij. Zij wonnen met amper 2” voorsprong op de Renault, voor twee andere Clio, met name de exemplaren van Morlet/Brugma en Stevens. De BMW M3 van Christian Heck en Marc Pinckers, winnaars in Division 3, sloot de top-5 af. Volgden de Honda Civic van Van Belle/Marrocco/Lannaux, de Renault Clio van Buffet/Buffet, de BMW van Spigeleer/Grysouille/Payen en de Ford Focus van Ronchail/Duthoit/Ronchail.

Xavier Stevens was uit op revanche na de tijdstraffen van de eerste reeks en nam een kanonstart voor de tweede wedstrijd. Stevens werd in zijn strijd geholpen door pech van de tegenstand, met name een stukke versnellingsbak voor Jacques Morlet en een probleem met de remmen voor Servranckx en Crabbe, die hun Clio zo in de zandbak zagen verdwijnen.

Xavier Stevens won dus makkelijk met twee ronden bonus op de Clio de Lejeune van Maquet en de verrassende MINI van Muller en Lambenne. Op de vierde plek vonden we de BMW van Neyens en Zadnikar, die een moeilijke start van race 2 kende. Noteren we nog de plaatsen vijf en zes voor Michaël Divoy en Patrick Asnong (Clio) en Heck en Pinckers (BMW en wederom zege in Division 3).

Na het samentellen van de resultaten van beide manches ging de algemene zege naar Xavier Stevens, met vier ronden voorsprong op de BMW van Neyens/Zadnikar en Lejeune/Maquet in hun Clio. Zij hielden de BMW van Heck/Pinckers voor amper 9 luttele seconden van het podium. De Honda Civic van Van Belle, Marrocco en Lannaux sloot de top-5 af, voor de BMW van Spigeleer/Grysouille/Payen en nog een Honda Civic van Van Billoen/Van Damme/Van den Abeele. De mooie Honda S2000 van Laurent Van Houtte werd achtste.

Volgende afspraak op 2 juni voor een race van drie uur in de Elzas, op de omloop van Anneau du Rhin. Informatie kan u verkrijgen via circuit@bgdc.be of door contact op te nemen met Patrick Van Billoen (0475 823 020, FR & NL) of Alain Ronchail (0495 532 521, NL).

BGDC 2011 / Croix-en-Ternois / Klassement Race 1 & Race 2 samen 1 Stevens (Renault Clio, 1ste D1, 1ste Cl.D), 209 ronden 2. Neyens-Zadnikar (BMW M3 E46, 1ste Cl.E), op 4r.  3. Lejeune-Maquet (Renault Clio), op 5r.  4. Heck-Pinckers (BMW M3 E36, 1ste Div.3), op 5r.  5. Van Belle-Marrocco-Lannaux (Honda Civic, op 6r.  6. Spigeleer-Grysouille-Payen (BMW M3 E36), op 11r.  7. Van Billoen-Van Damme-Van den Abeele (Honda Civic), op 12r.  8. Van Houtte (Honda S2000),  op 20r.  9. Brasfalen-Vermeeren-Danckaert (VW Golf), op 29r.  10. Servranckx-Crabbe (Renault Clio), op 31r.

BGDC press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 31 mei 2011.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons