van der Horst

Daytona 24H: Na 12H: Action Express Racing leidt met Porsche Penske Motorsport op de hielen

Action Express Racing - Cadillac V-Series.R
Action Express Racing - Cadillac V-Series.R
De Rolex 24 at Daytona is halfweg en het is tot nu allesbehalve een kalme race geweest. Vooraan zijn er nog negen GTP's die dicht in elkaars buurt zitten, maar het is voorlopig Jack Aitken die met de Action Express Racing Cadillac bovenaan het klassement staat. Al wordt de Brit wel opgejaagd door Laurens Vanthoor, die zich met de Porsche Penske Motorsport #6 naar een tweede plaats wurmde. In GTD kregen we tot nog toe wel de nodige drama's, waarbij één van de favorieten voor winst al na het eerste uur een kruis kon maken over zijn kansen.
Start 2024 IMSA Rolex 24 at Daytona
Start 2024 IMSA Rolex 24 at Daytona
Al van bij de start werd het geregeld een haasje over in de GTP-klasse, waarbij de meesten eens van de leiding mocht proeven. Maar de voornaamste protagonist was Action Express Racing. De Cadillac V-Series.R bevestigt zijn goede vorm van de laatste twee weken, maar een vrijgeleide krijgt de Cadillac vooralsnog niet. De Porsche Penske Motorsport #6 met Laurens Vanthoor houdt hem voorlopig in het vizier, al lijken die meer te mikken op de punten van de Michelin Endurance Cup, aangezien de Porsche na zes uur de punten van de eerste plek meepakte en halfweg als tweede geklasseerd werd. Beide BMW's blijven ook goed in de buurt van de koploper en liggen voorlopig op een derde en vierde plek, waarbij de #25 voorlopig bestuurd wordt door Maxime Martin.

Wayne Taylor Racing with Andretti - Acura ARX-06
Wayne Taylor Racing with Andretti - Acura ARX-06
De Porsche Penske Motorsport #7 is de laatste bolide die nog in dezelfde ronde als de leider zit, terwijl Cadillac Racing en de klantenteams van Porsche - JDC-Miller Motorsports en Proton Competition Mustang Sampling - op een ronde volgen. Acura daarentegen is de enige die problemen kende. Na negen uur hield de Wayne Taylor with Andretti #10 ermee op, vanwege een elektronica-probleem. De wagen is wel weer op de baan gekomen, maar ligt 98 ronden achter. En net voor halfweg race waren er ook problemen voor de Acura #40, die een gelijkaardige probleem kende als de zusterwagen. Maar terwijl de ene weggetakeld moest worden, kon de wagen van Louis Delétraz op eigen houtje zijn weg voortzetten. Eén ronde ging verloren.

Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
Vasser Sullivan - Lexus RC F GT3
In GTD was er al meteen drama in het eerste uur. De Vasser Sullivan Lexus die uitkomt in GTD Pro reed namelijk in op de MDK by High Class Racing Oreca LMP2, nadat die een spin had gemaakt. De schade was immens op toch wel één van de topfavorieten die stilstond aan de Le Mans Chicane. De wagen werd hersteld en is weer op de baan, maar een overwinning kan wel vergeten worden. Hetzelfde geldt voor de Pfaff Motorsports McLaren, die eveneens problemen kende. Beide wagens liggen tiende en elfde in klasse op vele ronden achterstand. SunEnergy1 Racing, met GTD Pro winnaar Jules Gounon onder meer, moest opgeven met een benzinedrukprobleem.

Risi Competizione - Ferrari 296 GT3
Risi Competizione - Ferrari 296 GT3
Voorlopig is het de Risi Competizione Ferrari die op kop ligt, voor de verrassend goed presterende Corvette Racing #3 en de Iron Lynx Lamborghini #19. De vierde plek is weggelegd aan de tweede fabrieks-Corvette, met de vijfde plaats voor de Paul Miller Racing BMW. In GTD ligt de Inception Racing McLaren aan de leiding, met in zijn zog de Korthoff/Preston Motorsports Mercedes en de Cetilar Racing Ferrari.

Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Wright Motorsports - Porsche 911 GT3-R (992)
Aan Belgische zijde ligt Frédéric Vervisch met de Ford Multimatic Motorsports op een zevende plaats in GTD Pro met een ronde achterstand, nadat zowel zij als de zusterwagen #64 problemen hadden gekend met een loskomende kofferbak. In GTD hangt Jan Heylen met de Wright Motorsports Porsche nog steeds in dezelfde ronde als de GTD-leider, terwijl de Iron Dames Lamborghini van Sarah Bovy een ronde achter ligt.

Tot slot is het een zeer open strijd in LMP2, waar de Inter Europol by PR1/Mathiasen Motorsports halfweg de leiding heeft voor de bolides van Era Motorsport en Riley. Het is wel de klasse met voorlopig de meeste opgaves. Maar liefst vier teams hebben de handdoek in de ring gegooid, waaronder de United Autosport USA Oreca #22, die te veel schade had na een ongeval eerder in de race.

Foto's: IMSA - Wayne Taylor Racing with Andretti - Vasser Sullivan - Ferrari - Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op zondag 28 januari 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons