Daytona 24H: Na 12H: Action Express Racing leidt met Porsche Penske Motorsport op de hielen
De Porsche Penske Motorsport #7 is de laatste bolide die nog in dezelfde ronde als de leider zit, terwijl Cadillac Racing en de klantenteams van Porsche - JDC-Miller Motorsports en Proton Competition Mustang Sampling - op een ronde volgen. Acura daarentegen is de enige die problemen kende. Na negen uur hield de Wayne Taylor with Andretti #10 ermee op, vanwege een elektronica-probleem. De wagen is wel weer op de baan gekomen, maar ligt 98 ronden achter. En net voor halfweg race waren er ook problemen voor de Acura #40, die een gelijkaardige probleem kende als de zusterwagen. Maar terwijl de ene weggetakeld moest worden, kon de wagen van Louis Delétraz op eigen houtje zijn weg voortzetten. Eén ronde ging verloren.
In GTD was er al meteen drama in het eerste uur. De Vasser Sullivan Lexus die uitkomt in GTD Pro reed namelijk in op de MDK by High Class Racing Oreca LMP2, nadat die een spin had gemaakt. De schade was immens op toch wel één van de topfavorieten die stilstond aan de Le Mans Chicane. De wagen werd hersteld en is weer op de baan, maar een overwinning kan wel vergeten worden. Hetzelfde geldt voor de Pfaff Motorsports McLaren, die eveneens problemen kende. Beide wagens liggen tiende en elfde in klasse op vele ronden achterstand. SunEnergy1 Racing, met GTD Pro winnaar Jules Gounon onder meer, moest opgeven met een benzinedrukprobleem.
Voorlopig is het de Risi Competizione Ferrari die op kop ligt, voor de verrassend goed presterende Corvette Racing #3 en de Iron Lynx Lamborghini #19. De vierde plek is weggelegd aan de tweede fabrieks-Corvette, met de vijfde plaats voor de Paul Miller Racing BMW. In GTD ligt de Inception Racing McLaren aan de leiding, met in zijn zog de Korthoff/Preston Motorsports Mercedes en de Cetilar Racing Ferrari.
Aan Belgische zijde ligt Frédéric Vervisch met de Ford Multimatic Motorsports op een zevende plaats in GTD Pro met een ronde achterstand, nadat zowel zij als de zusterwagen #64 problemen hadden gekend met een loskomende kofferbak. In GTD hangt Jan Heylen met de Wright Motorsports Porsche nog steeds in dezelfde ronde als de GTD-leider, terwijl de Iron Dames Lamborghini van Sarah Bovy een ronde achter ligt.
Tot slot is het een zeer open strijd in LMP2, waar de Inter Europol by PR1/Mathiasen Motorsports halfweg de leiding heeft voor de bolides van Era Motorsport en Riley. Het is wel de klasse met voorlopig de meeste opgaves. Maar liefst vier teams hebben de handdoek in de ring gegooid, waaronder de United Autosport USA Oreca #22, die te veel schade had na een ongeval eerder in de race.
Foto's: IMSA - Wayne Taylor Racing with Andretti - Vasser Sullivan - Ferrari - Porsche AG
Tweet