De #426 AP Racing winnaar van een erg strategisch Franco Fun Festival

Na een pauze van meer dan anderhalf uur werd het licht weer op groen gezet voor een ingekorte versie van het Franco Fun Festival. Door de talrijke neutralisaties werd al snel duidelijk dat de beste strateeg weleens aan het langste eind zou kunnen trekken. Die voorspelling werd waarheid, toen Martin Leburton, Nathan Diederickx, Pierre en Gilles Piron (#426 AP Racing) dankzij een uitgestelde tankbeurt definitief in de spits van het peloton terechtkwamen. Een mooie revanche voor de benzinepech van twee jaar geleden. Ook toen was de #426 immers op weg naar de overwinning.
“Deze keer moest ik gelukkig geen brandstof sparen!” lacht Martin Leburton aan de voet van het podium. “Ik kon in de slotfase zelfs nog wat sneller, maar ik wou absoluut geen risico nemen in het verkeer. De wedstrijd was met een valse noot begonnen, maar buiten wat carrosserieschade achteraan konden we de wedstrijd probleemloos uitrijden. We winnen hier dankzij de prestatie van het hele team, dus niet alleen alle rijders, ook AP en Acome, en vooral ook onze nieuwe teammanager voor deze race, Alexandra Houbart.”
Op iets meer dan een halve minuut van de winnaars veroverden Benoit Dupont, Tristan Földesi, Edouard Chevalier en Enzo Ferrari een deugddoende eerste podiumplaats in de Fun Cup powered by Hankook. Met de #498 Compact Machinery by Leader waren ze de hele wedstrijd in de kopgroep te vinden, om in de slotfase naar voren op te rukken. Dankzij de derde podiumplaats deden Cédric Bollen, Matteo Raspatelli en Michael Leenders een goede zaak in het kampioenschap, aangezien de #280 Milo Socardenne van Kevin Caprasse, Lorenzo Donniacuo en Timo Van Impe bleef steken op de vijfde plaats.
De twee andere speerpunten van Milo Racing beleefden een wedstrijd om snel te vergeten. Guillaume Mondron, Gilles Verleyen en Simon Tourneur (#480 Milo Tourneur) vielen door een lekke band en pech tijdens de neutralisaties net buiten de top 10, terwijl de #446 van Fred Bouvy, Sébastien Kluyskens en Kevin Balthazar door een kapotte benzineleiding een kruis mocht maken over een mogelijke podiumplaats.
Fun: eveneens revanche voor Clubsport Racing

De #478 Why not? Racing van Nicolas Delencre en Christof Raes tikte als tweede aan na een fenomenele prestatie van beide rijders, maar de auto werd na de technische keuring uit de uitslag geschrapt. Het podium in de Fun-categorie werd op die manier vervolledigd door de #489 Milo HHH van de familie Hommerson en nieuwkomer Max van Splunteren, en de #291 PVT Motorsport van Jan Crommelinck, Pierre en Thomas Vauterin.
Pure: spannende driestrijd gewonnen door Eastkart by Acome

Clubsport Racing leek met de #114 eveneens een strategische meesterzet te hebben gemaakt, al bleek het uiteindelijk niet voldoende om te zegevieren in de Pure-categorie. Philip Vandewalle, Jean-Luc Heymans en Olivier Aerts gingen wel naar huis met de bronzen medaille.


Biplace: drie op drie voor Car-Pass
Noch in Mettet, noch in Zandvoort, noch in Francorchamps was er kruid gewassen tegen de regerende Biplace-kampioenen van de #365 Car-Pass LRE by Comtoyou. Ook tijdens het Franco Fun Festival gingen Philippe Denis, Quentin Denis, Gautier Engisch, Stéphane Lémeret en Philippe Reynens dus met de zege aan de haal.
De voorbereiding is achter de rug en dus is het nu aftellen naar de 25ste editie van de Hankook 25 Hours Fun Cup op het mooiste circuit ter wereld. Opgelet, eerst is er nog de afspraak op het bijzonder uitdagende circuit van Charade, waar de Fun Cup powered by Hankook neerstrijkt op 17 en 18 juni.
Fun Cup press
Tweet