van der Horst

De debutanten-kever van Comtoyou Racing

Comtoyou Racing - VW Fun Cup #290
Comtoyou Racing - VW Fun Cup #290
Opvallende deelnemer aan de seizoensopener van de VW Fun Cup powered by Hankook in Mettet, de #290 van Comtoyou Racing. Het team uit Waterloo kwam in Mettet met twee wagens aan de start; één exemplaar als outsider voor de titel, met Dominique Bustin, Tristan Földesi, Gilles Verleyen en David Dermont, en eveneens een Evo3 voor Waaslanders Laurent Van Laere, Gaetan Lancksweerd en Philip Taillieu. Waar de eerste wagen bakken ervaring heeft, is dat zeker niet geval voor de zusterbolide, want laatstgenoemd trio debuteert in de VW Fun Cup en de autosport in het algemeen.
  • LTF
"We waren vorig jaar uitgenodigd op de Test & Discovery Day van de Belgian VW Club en zijn zo in aanraking gekomen met de VW Fun Cup", vertelt Philip Taillieu aan Autosport.be. "Tot voordien had enkel Gaetan wat ervaring, maar dat beperkte zich louter tot karting en is al een tweetal decennia geleden. Voor ons was het dus belangrijk om een formule te vinden die budgettair niet te zwaar was en veel kansen gaf om bij te leren. In eerste instantie ging mijn interesse uit naar het Belcar Historic Championship, maar we wilden vooral veel rijden en snel bijleren. Gezien de vele tracktime die we krijgen binnen de VW Fun Cup en het feit dat het ganse veld dicht bij elkaar ligt, zit dat aspect dus wel snor."

Het Vlaamse trio is daarnaast ook een product van Comtoyou Racing, het team uit Waterloo dat naast de wedstrijden van de VW Fun Cup ook deelneemt aan diverse trackdays met de Evo3 Biplace - de tweezitter is niet alleen ideaal om passagiers mee te nemen, maar ook om nieuwe rijders op te leiden. In Mettet werden ze na acht uur 26ste en deden ze meteen beter dan enkele vaste waarden uit de discipline.

Comtoyou Racing bracht in Mettet nog een tweede auto aan de start
Comtoyou Racing bracht in Mettet nog een tweede auto aan de start
"Elke keer we in de wagen stappen, leren we bij", vertelt Gaetan Lancksweerd. "Het niveau is bovendien echt hoog, dat heeft ons wel verbaasd. Daarmee bedoel ik dat we zien dat er toch wel veel wagens aan elkaar zijn gewaagd, je kan op voorhand niet zomaar zeggen wie wint. Vanzelfsprekend draaien we nog geen toptijden, maar we merken wel dat er sinds de eerste testen op vrijdag constant progressie wordt geboekt. De wagen is soms nog wat onderstuurd, maar dat betekent niet dat we ons daarom minder amuseren. We willen dit jaar vooral veel bijleren en naarmate het seizoen vordert progressie tonen. We kunnen niet aan alle wedstrijden deelnemen, maar in Zolder, Spa en Zandvoort zijn we er zeker bij. Daarnaast werken we ook aan een programma om de 25 Hours te kunnen rijden."

Of hoe de VW Fun Cup, ondanks de felle strijd vooraan, zijn plaats blijft hebben voor echte (Vlaamse) debutanten...

Foto's: Kronos Events - Letihon



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in VW Fun Cup op maandag 15 april 2019.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons