van der Horst

De toekomst en vraagtekens in GTP/Hypercar

Alpine Elf Team - Alpine A480-Gibson
Alpine Elf Team - Alpine A480-Gibson
Het nieuwe jaar staat voor de deur en 2023 lijkt nu al een jaar om naar uit te kijken te worden, meer bepaald voor de liefhebbers van IMSA en het FIA WEC. Immers de nieuwe generatie wagens komt er aan en de GTP- en Hypercars kennen nu al een groot succes. Aan Amerikaanse zijde nam men dit jaar afscheid van de DPi's, wat uiteindelijk de voorloper was voor de toekomst: LMDh. Een wagen met een specifiek chassis die het zal opnemen tegen de constructeurs die opteerden om zelf een wagen te bouwen. In IMSA GTP zal er nog geen Hypercar te bespeuren vallen, maar in de FIA WEC Hypercar-klasse zullen de LMDh's daarentegen goed vertegenwoordigd zijn. Vandaag deel 3 van ons overzicht.
Lamborghini: Ligier, Iron Lynx en Romain Grosjean
Lamborghini gaat samenwerken met Iron Lynx
Lamborghini gaat samenwerken met Iron Lynx
Dat Lamborghini wilde toetreden met een LMDh, was al sinds 2021 duidelijk. De vraag was gewoon simpel: wanneer maak je dit eindelijk bekend. Het duurde tot mei vooraleer er witte rook te bespeuren viel in de fabrieken van Sant'Agata Bolognese. Wel opvallend was de keuze voor het chassis. Terwijl iedereen dacht dat zij het chassis oorspronkelijk bestemd voor Audi zouden overnemen, niet onlogisch gezien de link met VAG, ging de Italiaanse constructeur een andere kant op. Ligier werd aangeduid als chassisbouwer en daar waren ze in Frankrijk maar al te blij om. Lamborghini is namelijk de enige constructeur die naar Ligier kwam.

Ondertussen legde men al snel Andrea Caldarelli en Mirko Bortolotti vast als rijders voor het project, maar daar bleef het niet bij. Tijdens de Lamborghini Super Trofeo World Final maakte Iron Lynx bekend dat het als fabrieksteam zal fungeren in 2024 en dat in zowel het FIA WEC als IMSA. Voor dit laatste kampioenschap voorlopig nog wel enkel de Michelin Endurance Cup. Hiermee levert men ook opportuniteiten op voor de Iron Dames, meer bepaald Doriane Pin. De Française debuteert in 2023 in de LMP2-klasse en kan van daaruit wel eens de opstap maken richting de topklasse. Tot slot toverde het merk met de stier een laatste truc uit zijn hoed. Het haalde namelijk niemand minder dan Romain Grosjean binnen als fabriekspiloot. Met andere woorden: Lamborghini wil knallen in 2024.
Alpine: een jaartje in de wachtkamer
Voorstelling Alpine
Voorstelling Alpine
Dat Alpine graag wilde blijven in Hypercar, was algemeen geweten. Het probleem was dat hun wagen eigenlijk al twee jaarin de garage moest staan. De Alpine A480 is nu eenmaal nog een LMP1, meer bepaald een overgekochte Rebellion R13 en moest na twee jaar nu toch eindelijk wijken voor de nieuwe hypercars. Hoewel ze dit bij Alpine wisten, duurde het tot oktober 2021 vooraleer ze kozen voor een Hypercar of een LMDh. Uiteindelijk viel de keuze op LMDh en in 2024 zal het merk aantreden met een chassis van Oreca.

Hierdoor moet de Franse constructeur wel heel 2023 overbruggen en dat doen ze in LMP2. Daarvoor nemen zij de wagen over van het nu ter ziele gegane Richard Mille Racing met daarbij nog een tweede wagen. Wie de wagens zal besturen in zowel 2023 als 24 is nog niet bekend, al betwijfelen we dat Nicolas Lapierre, André Negrão en Matthieu Vaxivière moeten vertrekken. Nu is het wachten tot wanneer de nieuwe wagen zijn eerste testkilometers aflegt, wat normaal tegen de zomer van 2023 zal zijn. Al waren er positieve berichten vanuit Alpine, gezien zij konden profiteren van de progressie van Acura, die met hetzelfde chassis hun eerste seizoen zullen afwerken.
Vanwall: wachten op groen licht
ByKolles Vanwall LMH
ByKolles Vanwall LMH
Als er één wagen geregeld inkt deed vloeien, dan was het Vanwall wel. ByKolles, geleid door Colin Kolles, wilde graag terugkeren naar het FIA WEC. Alleen, ditmaal moet de wagen verbonden zijn aan een bestaand merk. Daarom besloot PMC, een Duits concern dat ook ByKolles in zijn portefeuille heeft, om Vanwall te gebruiken als merknaam. Een zeer bekende naam gezien het Britse merk zijn allereerste constructeurstitel behaalde in Formule 1 in 1958. Maar sinds 2020 liep het niet van een leien dakje voor Colin Kolles. Eerst en vooral werden zij geweigerd voor 2021. Enerzijds was de wagen allesbehalve klaar, er was zelfs nog geen crashtest uitgevoerd, maar anderzijds hing er ook een rechtszaak boven zijn hoofd, omwille van de merknaam Vanwall.

In het Verenigd Koninkrijk wilde namelijk een bedrijf genaamd Vanwall 1958 replica's maken van die toenmalige Formule 1-wagens. Het ging zelfs zo ver dat beide partijen moesten voorkomen voor het EUIPO, een bureau dat binnen de Europese Unie over intellectuele eigendommen beslist. Ondertussen is Kolles niet blijven stilzitten. Zo bleven ze wel testen afwerken met de wagen en heeft men ook een straatversie van de wagen uitgebracht, de Vanwall Vandervell 1000. Ook zal, gezien het gedoe rond de naam, het team vermoedelijk Vandervell noemen, naar de originele bouwer van de Vanwall. Zo heeft men er alles aan gedaan om de ACO en LMEM te verleiden om twee wagens toe te laten tot het FIA WEC.
Isotta Fraschini: Spa als doel
Isotta Fraschini HyperCar
Isotta Fraschini HyperCar
Isotta Fraschini kan je misschien in dezelfde rangen zetten als Vanwall, alleen met een grotere kans op een goede afloop. Wie het verhaal nog niet kent: Isotta Fraschini is een Italiaans merk dat in het begin jaren 1900 naam maakte, maar daarna vrij weinig op de voorgrond trad. Tot nu, want in oktober bevestigden zij dat ze graag willen deelnemen aan het FIA WEC. Daarvoor mikt het op de 6 Hours of Spa eind april voor hun eerste deelname, gezien dit verplicht is voor de ACO om startrecht te verwerven in Le Mans.

Dailysportscars kon onlangs spreken met hun directeur Claudio Berro en die bevestigde dat zij nog steeds op koers liggen om het doel dat zij voor ogen hebben te bereiken, alleen ligt er nog veel werk voor de boeg. Voor volgend seizoen gaat men samenwerken met een team, namelijk Vector Sport. Wel kijk men verder naar de toekomst, met name twee wagens in 2024. De plannen bij Isotta Fraschini zijn vrij duidelijk: ze willen graag deelnemen. Al zal het de ACO zijn die de doorslag zal geven.

Foto's: Racing International Photography - Lamborghini Squadra Corse - Alpine Racing - ByKolles - Isotta Fraschini



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op zaterdag 31 december 2022.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons