van der Horst

Dries Vanthoor: De 24 uren van Spa zijn groots, mooi, spannend en plezant

Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
Dries Vanthoor's eerste seizoen in de GT-racerij kende al wat up's en down's maar de jongere broer van Laurens liet zeker zijn snelheid zien. Nadat hij tijdens de 24 Uren van de Nürburgring deelnam in een BMW M235i staat er dit weekend voor hem een Audi R8 klaar, hij deelt de Audi met startnummer 1 met Frédéric Vervisch en Will Stevens, terwijl broer Laurens het stuur zal nemen van de #28. Autosport.be blikt samen met Dries vooruit op de Ardense etmaalrace.
Autosport.be: Dries, wat is uw eerste indruk van de 24H of Spa?

Dries: Groots, plezant, spannend, mooi, zijn mijn eerste 24u in Spa. Audi laat mij toe mooie dingen te doen.

Autosport.be: Hoe verliepen de trainingen?

Dries Vanthoor
Dries Vanthoor
Dries: Moeilijk, Bij de free practices waren we goed mee, de Audi lag goed op de baan maar bij de kwalificaties kregen we het moeilijk. De wagen voelde plots niet goed aan, we wisten dat er iets aan de hand was maar we vonden niet wat. Deze morgen zijn we erachter gekomen wat het probleem zou kunnen zijn, ik heb iets aan de wagen laten veranderen en we zullen bij de warm up zien of het geholpen heeft. Anders zou het jammer zijn als we moeten starten met een auto die niet in balans is.

AS: Bij Audi had men meer verwacht van de kwalificaties?

Dries: Laurens heeft wel een vierde tijd neergezet in de nachtkwalificatie, dat is zeker niet slecht. Ikzelf heb geen nieuwe set banden gekregen donderdag, ik kan dat goed begrijpen; ik ben een rookie en ben slechts 18 jaar, maar achteraf denk je dan toch, had ik een nieuwe set banden gekregen was het me misschien wel gelukt in de top 20 te eindigen.

AS: Wat is de strategie voor de race?

Dries Vanthoor met teamgenoten Frédéric Vervisch (l.) en Will Stevens (r.)
Dries Vanthoor met teamgenoten Frédéric Vervisch (l.) en Will Stevens (r.)
Dries: Die ligt vast, de moeilijke kwalificatie verandert daar niets aan. Voor regen heb ik geen schrik, ik heb altijd al graag in de regen gereden en ik was er steeds goed in. Dus ik zou het wel fijn vinden moest het regenen. Maar als de weerscondities wisselvallig zijn met afwisselend droog en nat dan kan het een moeilijke race worden. Eigenlijk blijft het mij gelijk, ik heb zelfs de weersvoorspelling niet bekeken.


AS: Wat zijn uw ambities voor de race, wanneer ben je tevreden?

Dries: Als we al zouden uitrijden dat zou al zeer fijn zijn, maar als we uit de problemen kunnen blijven dan verwacht ik wel een heel goed resultaat. Het zal een zware race worden maar als we in de top tien kunnen eindigen voor een eerste keer 24 Hours of Spa zou ik al heel tevreden zijn, een top vijf zou nog mooier zijn.

AS: In het voorprogramma rijden de Formule Renault en de Formule 3, vorig jaar zat je zelf in de Formule Renault. Geen spijt als je Defourny, vorig jaar nog je tegenstander, bezig ziet dat je je eenzitterscarrière hebt afgebroken?

Dries: Natuurlijk is er wel een beetje spijt, ik heb een goed en veelbelovend eerste seizoen gereden in de Formule Renault. Ik heb nooit in een Formule 3 of GP3 gereden, dus ik kan niet zeggen of ik daar snel zou mee zijn en tot de top zou behoren. Maar ik heb nu deze weg gekozen en ik ben daar heel blij mee. Ik zal alles geven en dan is er voor mij een mooie toekomst weggelegd.

AS: Heb je je formule-wagen ambities voorgoed opgeborgen?

Dries: Het hangt er van af wat de toekomst brengt, maar momenteel heb ik gekozen voor de GT wagens en ik ben heel tevreden bij Audi, ik wil bij hun echt een carrière uitbouwen.

AS: En op lange termijn? Waar droom je van, WEC, Le Mans?

Dries: Ja dat zie ik wel zitten maar ik denk eerst een paar jaar in de GT te blijven en met Audi samen te werken. Moest ik dan al een paar races gewonnen hebben dan zou ik dromen van een stap hoger te gaan. Maar daar zijn we nog niet, eerst moeten we zien dat alles nu vlot verloopt.

Foto's: Arne Simons
 



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons