van der Horst

DTM-constructeurs testten drie dagen in Portimao met oog op homologatie

BMW M4 DTM
BMW M4 DTM
Vandaag worden zoals gepland de nieuwe DTM-bolides gehomologeerd, waarna de technische specificaties voor ieder model zo goed als volledig bevroren worden, dit om het kostenplaatje te drukken. Met het oog op die homologatie werkten de drie betrokken constructeurs vorige week in het Portugese Portimão drie testdagen af waarbij zij nog een laatste kans kregen bepaalde, al dan niet zelf ontwikkelde onderdelen aan een test te onderwerpen. Constructeur Audi ging er met vier rijders aan de slag, BMW hield het bij twee terwijl drie piloten zich aan het stuur van de Mercedes-AMG 63 DTM afwisselden.
Audi RS 5 DTM
Audi RS 5 DTM
Audi gaf in Portimão niet alleen Mattias Ekström en Jamie Green maar ook aan zijn beide nieuwkomers, Loïc duval en René Rast, de kans de nieuwe RS 5 DTM de sporen te geven. "Het liep prima, de test was zeer productief en we hebben het komplete testprogramma afgewerkt: kwalificatie, racesimulatie en ook oefenstarts en da's ook met het blote oog te merken" aldus Duval die op woensdag het stuur met Rast deelde. "De tests bevestigden dat we op de goede weg zijn. De auto's klinken krachtiger en zijn sneller, dat is ook met het blote oog te merken" aldus  Audi-Motorsportchef Dieter Gass na afloop.

Marco Wittmann
Marco Wittmann
Ook BMW Motorsport benutte de test om de nieuwe BMW M4 DTM en zijn komponenten te evalueren en zoveel mogelijk data te verzamelen. Voor het team uit Beieren kwamen enkel Team BMW RMG-rijders Augusto Farfus en regerend kampioen Marco Wittmann aan de bak. "Het was een eer om als eerste met de nieuwe BMW M4 DTM te mogen rijden. De auto voelt goed aan maar uiteraard wacht ons nog heel wat afstellingswerk. Voor mij was het ook belangrijk om naast de wagen ook mijn nieuwe team beter te leren kennen" aldus Augusto Farfus. Ook Wittmann, liet zich - of wat had u gedacht -  positief uit over deze eerste kennismaking met de nieuwe bolide en stelde het altijd "fijn te vinden in de ontwikkelingsfase voor het eerst met een nieuwe wagen te kunnen rijden en te ervaren hoe de nieuwigheden op de baan zelf aanvoelen."

Mercedes AMG C63 DTM
Mercedes AMG C63 DTM
Voor Mercedes nam Gary Paffett de honneurs op de eerste testdag waar. "Na een lange winterpauze eindelijk weer in de auto!" klonk de veteraan van vele oorlogen. "We hebben veel kilometers op onze conto staan en zowel in langere als korte runs veel data verzameld." aldus de Brit die daags nadien het stuur van de Mercedes-AMG C 63 DTM aan collega Paul di Resta overliet. Op de derde en laatste dag was het de beurt aan voormalig Audi-rijder Edoardo Mortara die zich verheugde in het geleverde werk en de goede samenwerking met zijn nieuwe ingenieurs en teammaats. In totaal draaiden de drie Mercedes-piloten 448 ronden tot tevredenheid van Mercedes-AMG DTM-Teamchef Ulrich Fritz die de taak wachtte om met zijn ingenieurs de juiste conclusies uit de verzamelde data te trekken met het oog op de homologatie.

Voor de teams kan het gros van het werk eigenlijk pas na de homologatie beginnen met de opbouw van de wagens. Ook voor het Mechelse Team BMW RBM wordt het kort dag want van 14 tot 17 maart staat  alweer de tweede en meteen voorlaatste testdriedaagse in het Italiaanse Vallelunga op het programma. De laatste test voor de start van het seizoen staat gepland van 3 tot 6 april op de Hockenheimring, traditioneel het decor voor de seizoensopener.

Foto's:BMW AG, Daimler AG, Audi Sport



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 1 maart 2017.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons