DTM, het meest hoogstaande GT3-kampioenschap in 2022?
Omstreden kampioen
Hoewel Mercedes nog niet officieel heeft gecommuniceerd over de plannen voor 2022, lijdt het geen enkele twijfel dat de regerende kampioen Maximilian Götz zijn titel zal verdedigen. Allesbehalve zeker is het echter dat de Duitser aan boord blijft bij HRT, want Götz racet komend seizoen mogelijk voor Winward Racing. Dat valt in ieder geval te lezen op de Duitse website Motorsport-Total.Als we de Duitse pers mogen geloven, zal Götz lang niet de enige Mercedes-rijder op de startgrid zijn. Zowel de namen van Luca Stolz, Maro Engel, Daniel Juncadella, Arjun Maini als Lucas Auer worden genoemd. En dat is misschien nog niet alles! Naast de kwaliteit kiest Mercedes dus ook opnieuw voor kwantiteit, wat hen vorig jaar die omstreden titel heeft opgeleverd. In de laatste race gingen de andere Mercedes-rijders toen vrijwillig aan de kant voor de latere kampioen.
Welkom Porsche
Audi en BMW zijn niet de enige Duitse merken die tegenstand willen bieden aan de regerende kampioenen. Porsche maakt zijn voltijdse debuut in de DTM met minstens drie wagens. Thomas Preining bestuurt een 911 van Team Bernhard, terwijl SSR Performance nog twee rijders moet onthullen. Huisrijder Michael Ammermüller wordt het alleszins niet.In het kamp van de R8 LMS GT3 wordt er alles aangedaan om de titel weer naar Ingolstadt te halen. Kelvin van der Linde (Abt) en Nico Müller (Rosberg) blijven aan boord en zullen kunnen rekenen op snelle teamgenoten. In het geval van de Zuid-Afrikaan worden dat voormalig meervoudig kampioen René Rast en de jonge belofte Ricardo Feller. Mike Rockenfeller, de kampioen van 2013, zien we niet meer terug.
Motorsport.com lijkt dan weer te weten wie komend seizoen aan het stuur zal zitten van de nagelnieuwe BMW M4 GT3. Marco Wittmann en Sheldon van der Linde zijn geen verrassingen, terwijl Philipp Eng en Bruno Spengler hun terugkeer zouden maken. Rowe Racing verdwijnt, Walkenhorst krijgt mogelijk het gezelschap van Schubert Motorsport, zo staat dan weer op de Duitse gespecialiseerde website GT-Place.com.
Italiaanse uitdagers
Het is geen verrassing dat de vier Duitse constructeurs sterk vertegenwoordigd zullen zijn in de DTM van 2022. En toch ging Ferrari vorig jaar ei zo na met de titel lopen. Aan het stuur van de 488 GT3 verandert in 2022 het een en ander, aangezien Liam Lawson zich zal concentreren op zijn F2-campagne en Alexander Albon uiteraard terugkeert naar de F1.Red Bull en Alpha Tauri blijven wel samenwerken met AF Corse, maar op nieuws over de rijders is het dus nog even wachten. Een Spaanse fabrieksrijder maakt kans op een zitje, maar misschien wel aan het stuur van een derde Ferrari, zo luiden de geruchten.
Lamborghini is het tweede Italiaanse merk op de deelnemerslijst. Grasser Racing contracteerde deze winter al Clemens Schmid als rijder en DTM-fenomeen Manuel Reuter als teammanager, en het zou een enorme verrassing zijn mocht Mirko Bortolotti geen deel uitmaken van de troepen. Het team van Gottfried Grasser brengt in ieder geval vier Huracan GT3 aan de start, terwijl T3 Motorsport nog lijkt te twijfelen. Onze landgenoot Esteban Muth kijkt in verschillende richtingen om een zitje te bemachtigen en het Duitse team is met andere woorden niet zijn enige optie.
Met misschien wel dertig inschrijvingen maakt de DTM dus al in zijn tweede jaargang aanspraak om de fakkel als beste GT3-sprintkampioenschap over te nemen. We zijn benieuwd!
Foto's: DTM, Ronald Janssens, Racing International Photography
Tweet