van der Horst

Spielberg: Spengler en Wittmann schenken BMW eerste startrij - Rockenfeller start slechts dertiende

Bruno Spengler - BMW M3 DTM
Bruno Spengler - BMW M3 DTM
DTM-kampioen Bruno Spengler heeft BMW op de Red Bull Ring in Oostenrijk zijn zevende pole sinds de terugkeer geschonken, tevens de eerste dit seizoen voor de Canadees. Rookie Marco Wittmann maakte het feest voor BMW voorlopig compleet door zijn M3 mee op de eerste rij te parkeren. De winnaar van vorig jaar, Edoardo Mortara, doorbrak in zijn RS 5 de BMW-hegemonie met een derde plaats naast RBM-rijder Augusto Farfus. Jamie Green, Andy Priaulx en Mike Rockenfeller kregen alledrie een gridpenalty van vijf plaatsen voor inbreuken op de regels m.b.t. gele vlaggen, waarbij de twee eerstgenoemden zelfs niet door Q1 geraakten.

Q1: Green en Priaulx meteen uitgeschakeld

Zoals gemeld kregen zowel Jamie Green als Andy Priaulx een straf toebedeeld; beide heren konden bovendien niet doorstoten naar het tweede deel van de kwalificaties. Verder werden ook Adrien Tambay, Joey Hand, Miguel Molina, Roberto Mehri en Andy Priaulx uitgeschakeld. Na afloop toonde Green zich geweldig teleurgesteld, "we hebben progressie geboekt, maar dat toont zich momenteel nog niet." Vreemd genoeg wist de Monegaskische Brit niets van de penalty die boven zijn hoofd hing... Als het morgen regent, kan er evenwel veel gebeuren en staat een startplaats ver op de grid niet noodzakelijk gelijk aan een puntenloze finish. "We zullen zien", lichtte Green toe, "we hebben geen echte regen set-up gezien er niet echt veel verschil is (tussen droog- en regen set-up nvdr.)".

Q2: Mattias Ekström out

Mattias Ekström slaagde er niet in door Q2 te geraken nadat hij samen met Martin Tomczyk in de laatste momenten van Q1 beide Audi Sport Team Abt RS 5's eruit geknikkerd had. Eveneens einde verhaal in Q2 voor Dirk Werner, die een maand geleden in Hockenheim gestart van op de laatste plaats nog een knalrace afwerkte en zich uiteindelijk op het podium werkte. Eenzelfde lot was ook die andere podiumfinisher in Hockenheim, Christian Vietoris - beschoren, ook hij bleef steken in Q2. Verder reden ook Daniel Juncadella, Timo Glock en Pascal Wehrlein geen voldoende snelle chrono om een ticket voor Q3 te bemachtigen.

Q3: Problemen voor Gary Paffett

Drama in Q3 voor Gary Paffett en Mike Rockenfeller. Paffett merkte een vreemd geluid op in zijn motor en besloot niet meer naar buiten te gaan. De ervaring sprak bij de Brit, "we hoorden een vreemd geluid in de motor en hadden geen tijd om het op te lossen. Teleurstellend, want de wagen voelde vrij goed aan, snel genoeg voor een top zes notering. Een podium is morgen misschien mogelijk, want hier kan je goed inhalen." 
Mike Rockenfeller van zijn kant, rustig aan de buitenkant, kookte vanbinnen. "Ik weet niet wat de wedstrijdleiding aan het doen is", doelend op zijn gridpenalty. "Ik kon beter gepresteerd hebben, ik heb tijd laten liggen in de laatste bocht. Ik ben evenwel pissed off over de gridpenalty, slechts drie rijders werden bestraft, terwijl er meer waren die inbreuken hebben begaan. Ik heb geen probleem als men rijders bestraft, maar dan moet men consequent zijn", aldus de leider in de tussenstand die morgen voor zijn thuispubliek slechts vanop de zevende rij zal starten. Lange tijd zag het er naar uit dat er slechts één BMW, die van Spengler, naar de pole shoot-out zou doorstoten, tot met nog enkele minuten op de klok achtereenvolgens Augusto Farfus en Marco Wittmann hun BMW rond de Red Bull Ring geselden richting de top vier. Mercedes bleek eens te meer afwezig toen het om de knikkers ging, Robert Wickens is met een zevende chrono de beste vertegenwoordiger van het merk met de ster...

Q4: Spengler domineert concurrentie

Al was zijn poletijd in Q4, 1:24.836, een pak trager dan zijn beste chrono in Q3, Spengler liet simpelweg zien dat hij in zijn element is dit weekend. In dit laatste deel van de kwalificatie waren de tijden in het algemeen beduidend trager, mogelijk vanwege het reeds latere uur waarop de sessie werd verreden en de bijhorende meteorologische omstandigheden. Farfus, voor de vijfde opeenvolgende keer doorgestoten naar Q4, mocht in zijn RBM BMW M3 DTM als eerste de baan op, maar de Braziliaan maakte simpelweg te veel fouten om in aanmerking te komen voor de eerste rij. Edoardo Mortara had in zijn Playboy-Audi bijgevolg ogenschijnlijk weinig moeite om de chrono van Farfus te verbeteren. Wittmann verzekerde vervolgens BMW al van de pole door de tijd van Mortara te kloppen en wanneer Spengler zijn Schnitzer-M3 vervolgens quasi perfect rond de Red Bull Ring stuurde, waren de troepen van Jens Marquardt meteen zeker van een volledige eerste startrij. BMW zit dus gebeiteld om morgen niet alleen voor de eerste keer te winnen in Spielberg, maar tevens de koppositie in de tussenstand over te nemen; al zal veel afhangen van de weersomstandigheden: de kans is reëel dat de hemelsluizen boven centraal-Oostenrijk morgen zullen opengaan...

Foto: DTM



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 1 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Red Bull Ring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons