van der Horst

Edoardo Mortara wint, Audi domineert knotsgekke Zandvoort-race

Edoardo Mortara
Edoardo Mortara
Audi-rijder Edoardo Mortara trok na zijn sterke tweede plaats op de Nürburgring de lijn door in Zandvoort met een knappe, tweede DTM-zege. De bouillante Italiaan haalde het in een door wisselende weersomstandigheden incidentrijke en bijzonder spannende wedstrijd van merkgenoten Mike Rockenfeller en Mattias Ekström. Het merk met de vier ringen bewees met een 100% Audi-gekleurd podium weer helemaal terug te zijn.

In de titelstrijd deed een lekker agressief rijdende Jamie Green met een felbevochten vierde plaats de beste zaak. Al beperkte vooral Bruno Spengler na diens catastrofale kwalificatie de schade met een knappe zesde stek achter een uitstekende Adrien Tambay maar  net voor puntenleider Gary Paffett.
 
In de puntenstand springt Green opnieuw over Spengler en verkleint zijn achterstand op Paffett tot 16 eenheden. Mortara katapulteert zich naar de vierde plaats voor Martin Tomczyk die voortijdig de strijd moest staken.
 
Na afloop waren verhitte discussies tussen verscheidene rijders niet uit de lucht, een bijna onvermijdelijk gegeven na een race getekend door vele incidenten en onderlinge contacten.
 
Drama bij de start wanneer polesitter Timo Scheider bij het uitfloepen van de lichten zijn motor laat afslaan. Het  aanstormende peloton kan de stilstaande Audi gelukkig ontwijken; pechvogel Schneider valt terug naar P14 en zal later als  gevolg van een losgekomen motorkap na contact met Coulthard, moeten opgeven.
 
Rockenfeller erft de leiding voor Mortara, Albuquerque, Ekström en Paffett die maatje Green is voorbijgegaan. Wickens, Molina en Frey van hun kant halen niet eens het einde van de eerste ronde, waarbij iedereen op een nog licht  vochtige baan voor slicks opteerde. Zowel Paffet (van 8 naar 5) als Spengler (van 18 naar 11) boeken heel wat plaatswinst  vooraleer de safety car de race neutraliseert opdat de gestrande wagens kunnen worden weggetakeld.
 
Bij de herstart ontbindt Green zijn duivels en snelt in amper enkele bochten knap voorbij zowel Paffett als Albuquerque, die net Ekström aan zich voorbij zag komen.
 
Wanneer amper enkele ronden Timo Scheider’s… tweede motorkap eveneens de vrijheid kiest, moet de wedstrijd andermaal worden  geneutraliseerd om de vele carbonbrokstukken op te ruimen.

Ook na de eerste pitstopwals behoudt Rockenfeller nipt de leiding voor Mortara maar Paffett ontfutselt Mattias Ekström wat  later de derde plaats nadat hij eerder ook Albuquerque het nakijken had gegeven. Jamie Green valt door een barslechte stop  van vier terug naar acht.
 
Mortara en Paffett krijgen het met elkaar aan de stok, waarvan leider Rockenfeller profiteert om afstand te nemen. Via de tweede pitstop snelt Tomczyk voorbij Albuquerque naar P5 terwijl Paffett zijn vierde plaats opnieuw aan Ekström moet  inleveren.

Wanneer alle stops zijn afgewerkt leidt Rockenfeller voor Mortara, Ekström, Paffett, Tomczyk, Albuquerque, Tambay, Spengler,  Werner en Green, andermaal slachtoffer van een problematische pitstop.
 
Aan een gesmaakt duel tussen Ekström, Paffett en Tomczyk komt een eind wanneer het plots begint te regenen. De Tarzan-bocht  ligt er in tegenstelling tot het lange rechte eind nat bij en zowel de Brit als de Duitser laten zich verrassen. Tomczyk  blokkeert daarbij zijn voorwielen en duwt de puntenleider duidelijk onopzettelijk in de rondte. Paffett valt daarbij terug  naar P11, Tomczyk’s BMW is te erg beschadigd en de regerende DTM-kampioen moet voortijdig de handschoen werpen. Overigens  raken ook Albuquerque en Andy Priaulx in die zelfde “Tarzan” het juiste spoor bijster.

De duinenomloop ligt er nu gevaarlijk slipperig bij, waarvan een ontketende Green profiteert om Spengler de 5de plaats af te snoepen.
 
Audi-Sportchef Wolfgang Ullrich lacht inmiddels in zijn vuistje want met Rockenfeller voor Mortara en Ekström tekent zich een full Audi-podium aan de Noorzee-einder af. Dat is echter zonder hotshot Edoardo Mortara gerekend, in de regen duidelijk  sneller dan medevluchter Rockenfeller. Via een gewaagd maneuver duikt de Italiaan in “Tarzan” bij de leider binnendoor en  verovert de leiding, tot woede van zijn merkgenoot.
 
Het stopt met regenen en nu is Rockenfeller opnieuw sneller dan Mortara, verderop volgen Ekström en Green die Tambay is  voorbij gegaan. Ekström en Green zijn zeker van hun vierde, resp. vijfde plaats maar voor de duels om de leiding tussen Mortara en Rockenfeller enerzijds en dat om de 5de plaats tussen Tambay,Spengler,Schumacher,Farfus,Werner en de sterk teruggekomen Paffett anderzijds gaan de verkleumde DTM-fans op de tippen van de tenen staan.
 
Adrien Tambay weet Spengler in bedwang te houden,eindigt verdiend vijfde en scoort… zijn allereerste DTM-punten. Achter Spengler die finaal als zesde aantikt, luidt Paffett een erg risicovol eindoffensief in; de Brit snelt, al dan niet via enkele tikken, achtereenvolgens voorbij Werner, Farfus en (zij het veel makkelijker) merkgenoot Ralf Schumacher naar de zevende plaats en moet slechts enkele punten tov. Spengler inleveren.

In hun strijd met Paffett vechten Schumacher en Farfus ook onderling een kleine oorlog uit. Farfus lijkt het pleit te winnen maar wordt door de Duitser zowat naast de baan gedrumd, waarop de bouillante Braziliaan Ralf met gelijke munt betaalt. Een leukogend maar niet ongevaarlijk spelletje waarvan… Dirk Werner profiteert om beide heren voorbij te snellen.
 
Ook Mortara speelt het hard wanneer hij zijn leiderspositie voor een opzittende Rockenfeller verdedigt. Het levert hem wel een tweede seizoenszege én de vierde plaats in de tussenstand op. 

Foto: Hans van Onsem
 
 
 Uitslag race:
 
1 Edoardo Mortara (I) Playboy Audi A5 DTM 43 ronden in 1:16:17.679
 2 Mike Rockenfeller (D) Schaeffler Audi A5 DTM +1.513
 3 Mattias Ekström (S) Red Bull Audi A5 DTM +6.904
 4 Jamie Green (GB) Mercedes AMG C-Coupé +13.283
 5 Adrien Tambay (F) Audi ultra A5 DTM +21.313
 6 Bruno Spengler (CAN) BMW Bank M3 DTM +26.397
 7 Gary Paffett (GB) THOMAS SABO Mercedes AMG C-Coupé +33.791
 8 Dirk Werner (D)E-POSTBRIEF BMW M3 DTM +33.923
 9 Augusto Farfus (BRA) Castrol EDGE BMW M3 DTM +34.706
 10 Ralf Schumacher (D) Mercedes AMG C-Coupé +36.380
 11 Roberto Merhi (E) Junge Sterne Mercedes AMG C-Coupé +36.771
 12 Susie Wolff (GB) TV SPIELFILM Mercedes AMG C-Coupé +43.135
 13 Andy Priaulx (GB) Crowne Plaza Hotels BMW M3 DTM +53.128
 14 Joey Hand (USA) SAMSUNG BMW M3 DTM 1 ronde
 15 Filipe Albuquerque (P) op 9 ronden
 
Niet geklasseerd:

 Martin Tomczyk (D) BMW M Performance Zubehör M3 DTM 15 R
 David Coulthard (GB) DHL Paket Mercedes AMG C-Coupé 21 R
 Timo Scheider (D) AUTO TEST Audi A5 DTM 37 R
 Christian Vietoris (D) Mercedes-Benz Bank AMG C-Coupé 42 R
 Miguel Molina (E) Red Bull Audi A5 DTM R 43 R
 Robert Wickens (CAN) stern Mercedes AMG C-Coupé 43 R
 Rahel Frey (CH) E-POSTBRIEF Audi A5 DTM 43 R
 

Kampioenschap:
 
1 Gary Paffett HWA 109p
 2 Jamie Green HWA 93
 3 Bruno Spengler BMW Team Schnitzer 91
 4 Edoardo Mortara Team Rosberg 74
 5 Martin Tomczyk BMW Team RMG 69
 6 Mike Rockenfeller Phoenix Racing 67
 7 Mattias Ekström ABT Sportsline 62
 8 Christian Vietoris HWA 24
 9 Augusto Farfus BMW Team RBM 19
 10 Timo Scheider ABT Sportsline 18
 11 David Coulthard Mücke Motorsport 14
 12 Andy Priaulx BMW Team RBM 14
 13 Filipe Albuquerque Team Rosberg 12
 14 Adrien Tambay Audi Sport Team Abt 10
 15 Miguel Molina Phoenix Racing 8
 16 Robert Wickens Mücke Motorsport 8
 17 Ralf Schumacher HWA 8
 18 Dirk Werner BMW Team Schnitzer 5
 19 Joey Hand BMW Team RMG 2




Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 26 augustus 2012.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons