Een volle startgrid voor de seizoensopener in Zolder?
Voor Francorchamps gaat de BGDC dus eerst halt houden in Limburg, met een race waarvoor de twijfelaars misschien best snel de knoop kunnen doorhakken. We hebben al recht op een lange lijst BMW (Navez-Feraille, Heck & Frère, Grysouille-Spiegeleer, Geelen, Meys, Van Loo, De Vocht, Hoffeld, FH Racing, de broers Franssen, Zadnikar… en ook nog eens 7 of 8 BMW 3 Reeks E46 en E90 uit de ClubSport Trophy. Er zijn ook heel wat Renault Clio II en III (EMG, Divoy-Asnong, Ryheul, Tanghe, Lejeune, Buffet-Buffet, Deger, Despriet, Servranckx, van der Straten, Jeukenne-Schmetz en waarschijnlijk Van Kuyk), maar ook Honda Civic (Van Damme-Van Billoen-Deridder, Charlier-Mascaux, Thiroux-Gillion… en natuurlijk Erik Bruynoghe in de kleuren van Surinx Racing, (het team zet mogelijk een tweede wagen in voor Ouassini). Verder zijn er de VW Golf II van Kevers en Paisse, de Golf III van Vanden Abelle, de Mini Cooper S van Lacroix, Léonard, Stassen, Henin, Bylemans en Boeykens-Watsiels-Watsiels, de Suzuki Swift van Franken, de Porsche 944 van Licops, de Lotus Exige van Close-Pecoraro en de Abarth 500 van Bens-Boulat-Verhulst. Heel wat mooi volk en dat met nog drie weken te gaan!
Toch zijn er ook enkele vaste klanten van de BGDC die jammer genoeg verstek moeten geven voor de eerste race in Zolder. Zij kunnen natuurlijk later nog hun opwachting maken. Zo is er de Ford Focus van Ronchail, de Honda S2000 van Van Houtte, de Suzuki Swift van Goffard, de Renault Clio van Van Bael, Brugma, Marin en Uyttendaele, de Mini van Verlinden, en vermoedelijk hier en daar nog een BMW, VW Golf en Toyota Yaris. Als we al dat schoon volk terugzien in Spa, dan mogen we in de Ardennen ook rekenen op meer dan tien wagens in de BMW ClubSport Trophy.
“Omwille van budgettaire reden zullen er voor de race in Spa 91 wagens aanvaard worden, tegen 108 voor de trainingen en het peloton - BGDC en TTE – wordt in twee even grote groepen (45 ieder) verdeeld”, gaat Raphaël van der Straten verder. “We zitten aan onze limiet, dus is het beter om te zorgen dat de inschrijving tijdig binnen is. Het zou jammer zijn om mensen in de koude te moeten laten staan. Maar goed, de maximale capaciteit van een omloop is er, ook voor ons en daar veranderen wij met de beste wil van de wereld niets aan.”
We mogen dus rustig besluiten dat de competitie voor amateurs, gentlemen-drivers en jonge kerels uit de karting ook in 2013 weer op een groot feest zal uitdraaien. 2013 zou wel nog mooier kunnen worden dan het voorbije seizoen.
Tekst & foto: BGDC press
Tweet