van der Horst

Een zege en nog drie extra podiumplaatsen in Slovakije en het Belgian Audi Club Team WRT voert het klassement in de Pro Cup nog steviger aan

10ed7f67aac9aa691a55ea0f20448df8434271c8.jpg
De inmiddels traditionele midzomeruitstap naar de Slovakiaring leidde voor het Belgian Audi Club Team WRT tot een mooie puntenoogst in de Pro Cup categorie. Met nog twee meetings voor de boeg versterkte het team niet alleen zijn leidersplaats, zijn drie rijdersduo’s staan nu ook helemaal bovenaan in het pilotenklassement van de FIA GT Series. Voor de afreis naar Bratislava, besliste het Belgische team om zijn drie Audi’s R8 LMS ultra opnieuw te configureren zoals in 2012, waardoor ook de ‘Balance of Performance’ opnieuw wijzigde. De wagen toonde zich meteen competitiever, een nieuw bewijs – indien dit nog nodig moest zijn – dat de BoP 2013 niet correct is. René Rast-Niki Mayr-Melnhof pakten een zege in de Pro Cup (tweede algemeen) in de Kampioenschapsrace, na eerder ook al de Superpole op hun naam te hebben geschreven en als vijfde te zijn gefinisht in de Kwalificatierace. Stéphane Ortelli-Laurens Vanthoor behaalden twee maal de tweede plaats en bouwden zo hun voorsprong in de tussenstand uit. Ook Edward Sandström-Frank Stippler mochten mee op het podium na een derde plaats in de Kampioenschapsrace, terwijl ze eerder op de dag niet verder waren geraakt dan de 8ste plek.
  • Skylimit Events
Terugblikkend op een weekend met knappe resultaten, had WRT Team Principal Vincent Vosse het volgende te zeggen: “We zijn zeker en vast tevreden, het was dan ook een prima weekend, al had het nog beter kunnen zijn zonder de verschillende bestraffingen die ons werden opgelegd, maar die we aanvaarden.  Belangrijk is vooral de goede zaak die we hebben gedaan in beide klassementen, want op het einde van de rit zal elk punt tellen.  De beslissing om de wagens in hun 2012-configuratie te zetten, ging uit van het team en ik ben blij dat we hier hebben voor gekozen.  Rondetijden en alle data toonden aan dat de BoP 2013 voor de Audi’s gewoon niet werkt, zeker als je ziet dat het verschil hier met de Audi’s in een 2013-versie, nog groter was dan anders.”  Eind deze maand, zou de FIA zich opnieuw moeten buigen over de zaak.
 
In Slovakije bleken de wagens van het Belgian Audi Club Team WRT competitief vanaf de eerste vrije training en René Rast toonde zich de snelste in de Superpole, de eerste sinds de openingsmanche in Nogaro.  “Het is leuk om bij mijn eerste bezoek aan deze omloop meteen de pole te pakken”, aldus ‘Fast Rast’.  “Alles verliep naar wens en van zodra ik het aansnijden van de chicane onder de knie had, ging ik behoorlijk snel.”  De twee andere wagens kenden echter wat minder geluk.  Vanthoor zag zijn 4de chrono omgezet in een 9de, omwille van het niet helemaal respecteren van de timing tijdens de Superpole en Stippler greep net naast een plaatsje in de top 10, waardoor hij zich niet kon kwalificeren voor de Superpole.
 
dfa6f6878bb9291125b728023bd20b8fc762ef7c.jpg
Bij de start van de Kwalificatierace, bleef Rast comfortabel aan de leiding maar kreeg niet echt de kans om een voorsprong uit te bouwen.  De Safety Car rukte in de 4de ronde namelijk uit voor een lange interventie.  De herstart viel samen met het openen van de ‘pit stop window’, waar Vanthoor en Stippler, respectievelijk 9de en 10de van gebruikmaakten om zich te laten aflossen.  Jammer genoeg stoof een iets te enthousiaste Sandström de pitlane uit, zonder oog te hebben voor de witte lijn.  Een ‘drive-through’ was iets later dan ook zijn deel, waardoor hij vrede diende te nemen met een 9de plaats.  Mayr-Melnhof daarentegen nam over van Rast en keerde terug op de piste als leider.  De Oostenrijker zou echter worden ingehaald door Loeb, maar zou de Fransman al snel terug onder druk komen zetten, tot Bukh (later bestraft met een ‘drive-through’) hem van de baan duwde.  Niki viel uiteindelijk terug naar een vijfde plaats.  Ortelli rukte dan weer snel op en slaagde erin om in de eindfase de tweede plaats van Kox af te snoepen.
 
De Kampioenschapsrace, later op zondag, kende een boeiende start, mede omwille van het trage tempo waarmee polesitter Loeb het deelnemersveld aanvoerde.  Als gevolg daarvan ging Ortelli te vroeg op het gas.  “Het is onmogelijk om juist op dezelfde hoogte te blijven van de polesitter, dus mijn fout…”, gaf de Monegask eerlijk toe, die op zijn beurt door de racedirectie bestraft werd met een ‘drive through’.  Mayr-Melnhof en Sandström nestelden zich na een prima stint in vierde en vijfde stelling en doken ook in die positie de pits in, terwijl Ortelli zo veel mogelijk tijd probeerde goed te maken en na zijn bestraffing in 11de positie rondreed.  Het einde van de race zag drie Audi’s die volop de kaart van de aanval trokken, de BMW van Jimenez opzijzetten en slechts enkele seconden te kort kwamen om de winnende Pro-Am Mercedes nog het leven zuur te maken.  Iedereen slaakte bovendien een zucht van opluchting toen Vanthoor, na een bloedstollend inhaalmanoeuvre op Stippler, zich alsnog verzekerde van de derde plaats.  “Ik ging zo hard ik kon in de laatste ronden”, blikte de jonge Belg terug, “en het was een dubbeltje op zijn kant.  Ik wist dat ik Frank voorbij kon, maar je moet altijd erg voorzichtig zijn, zeker als je strijd levert met je ploegmaat.  Maar, er stonden belangrijke punten op het spel…”  Uiteindelijk eindigde het WRT-trio 2-3-4 algemeen en palmde het Pro Cup podium in.
 
Voor de volgende afspraak in de FIA GT Series, trekken de teams eind september naar het Spaanse Navarra.  Het seizoen eindigt in Baku, Azerbeidzjan.
 
De volgende wedstrijd in het kader van de Blancpain Endurance Series staat dan weer op het programma op 21 en 22 september.  Als opwarmer voor de eindstrijd in de Eifel, kunnen fans genieten van de net uitgebrachte Belgian Audi Club Team WRT video naar aanleiding van de Total 24 Uren van Spa, waar het team voor de derde opeenvolgende keer op het podium stond.  De video kan hier worden bekeken in het Engels.  Een Nederlandstalige versie volgt trouwens binnenkort.

Belgian Audi Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT Series op maandag 19 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Slovakia Ring.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons