van der Horst

Eengemaakt GT/GT+ reglement afgeblazen

BMW Z4 GT3 & Ferrari 458 Italia GTE
BMW Z4 GT3 & Ferrari 458 Italia GTE
De harmonisatie van de GT-reglementen om tot een eenduidige filosofie te komen lijkt na twee jaar onderhandelen mislukt, dat valt af te leiden uit de communicatie van de Automobile Club de l'Ouest (ACO). Vooralsnog blijft alles bij het oude, met GTE en GT3 als onderscheiden platformen, al gaf de ACO aan dat op de volgende vergadering van de zogeheten "GT Convergence" werkgroep (6 juni) het voorstel op tafel zal worden gelegd om het nieuw uitgeschreven reglement deels als uitgangspunt te nemen voor een evolutie op het huidige GTE-concept in 2016.
Stéphane Ratel
Stéphane Ratel
Een samenvloeiing van de GT3 en GTE-reglementering staat al enige tijd op de agenda van de FIA, maar GT3-auteur Stéphane Ratel gaf in het verleden al meermaals aan niet te moeten weten van de geopperde voorstellen, zo ook in een interview met autosport.be vorige maand. Eind 2013 bevestide de FIA nog dat bovenvernoemde categoriën tegen 2016 zullen verdwijnen, ten voordele van GT en GT+, twee klassen met een gemeenschappelijke basis. Afhankelijk van de context waarin die wagen wordt ingezet, zou er van configuratie kunnen gewisseld worden.

New Race Festival: De race in beeld gebracht
Grote voorwaarde voor de harmonisatie was evenwel dat alle constructeurs die betrokken waren bij de gesprekken zich konden vinden in de aanpassingen en net daar lijkt het schoentje te wringen. Constructeurs van de huidige GTE-wagens (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette, SRT, BMW)  wilden vasthouden aan een regelgeving die draaide rond het behoud van de huidige restrictoren, iets wat enkele constructeurs van GT3 bolides, met op productiemotoren gebaseerde krachtbronnen, niet wilden...

6H Spa: De race in beeld gebracht <strong>(UPDATE)</strong>
Alles lijkt echter niet verloren, want de ACO bevestigde vandaag dat het nieuw uitgetekende technische reglement voor wat betreft het GT/GT+ chassis - waarover wel reeds eensgezindheid bestond tussen de betrokken partijen - nu zal worden gebruikt als uitgangspunt voor een evolutie van het technisch reglement van de GTE-klasse in 2016, indien goedgekeurd door de huidige constructeurs uiteraard. GT3 blijft voorlopig dus bij het oude, met een zeer liberaal technisch reglement en bijhorende corrigerend Balance of Performance, terwijl GTE alsnog aan de vooravond staat van een omwenteling, waarbij er onder meer zal worden geprobeerd om de bolides weer wat sneller te maken.

Foto's: Vincent Wouters, Martijn Wouters & Imsa



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op donderdag 22 mei 2014.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons