Eengemaakt GT/GT+ reglement afgeblazen
Grote voorwaarde voor de harmonisatie was evenwel dat alle constructeurs die betrokken waren bij de gesprekken zich konden vinden in de aanpassingen en net daar lijkt het schoentje te wringen. Constructeurs van de huidige GTE-wagens (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette, SRT, BMW) wilden vasthouden aan een regelgeving die draaide rond het behoud van de huidige restrictoren, iets wat enkele constructeurs van GT3 bolides, met op productiemotoren gebaseerde krachtbronnen, niet wilden...
Alles lijkt echter niet verloren, want de ACO bevestigde vandaag dat het nieuw uitgetekende technische reglement voor wat betreft het GT/GT+ chassis - waarover wel reeds eensgezindheid bestond tussen de betrokken partijen - nu zal worden gebruikt als uitgangspunt voor een evolutie van het technisch reglement van de GTE-klasse in 2016, indien goedgekeurd door de huidige constructeurs uiteraard. GT3 blijft voorlopig dus bij het oude, met een zeer liberaal technisch reglement en bijhorende corrigerend Balance of Performance, terwijl GTE alsnog aan de vooravond staat van een omwenteling, waarbij er onder meer zal worden geprobeerd om de bolides weer wat sneller te maken.
Foto's: Vincent Wouters, Martijn Wouters & Imsa
Tweet