El Pinar: Polesitter Yann Ehrlacher probleemloos naar de zege (UPD)
Bij de herneming zeven minuten later vinden we een ongewijzigde top drie met Ehrlacher als leider voor Azcona en Michelisz. Thed Björk snoepte voor de neutralisatie Nestor Girolami de vierde plaats af rukt ten koste van Michelisz op naar de derde plaats. Girolami verliest twee plaatsen aan Urrutia en Guerrieri maar de Argentijn geeft landgenoot Guerrieri meteen lik op stuk.
Ehrlacher, Azcona, Björk, Michelisz, Urrutia, Girolami, Guerrieri en de na diens bestraffing na afloop van de kwalificatie vanuit P15 opgerukte Ma is de rangorde wanneer de gestrande Cupra van Galid Osman's Cupra onder een tweede safety car-fase moet worden weggesleept.
Nog amper vier minuten staan er op de klok wanneer de race herneemt. Geïnspireerd door Cyan-teamgenoot Ma die Guerrieri te grazen neemt, duikt Urrutia heel knap, zij het niet zonder contact bij Michelisz binnendoor naar P4.
Terwij de top 3 reeds lang vast ligt, krijgen we in de laatste twee ronden toch nog vuurwerk te zien met de strijd tussen Urrutia, Girolami, Michelisz, Ma en Guerrieri met P4 als inzet.
Kampioenschapsleider Michelisz verliest meer terrein wanneer zowel Ma als Guerrieri hem terzelfdertijd voorbijsnellen. Michelisz profiteert evenwel van een mislukte aanval van Ma op Guerrieri om beiden terug te pakken en krijgt op de finishlijn nog P5 van BRC Hyundai-teamgenoot Girolami cadeau.
Een achtste stek volstaat voor Pedro Cardoso om als TCR South America-winnaar te worden afgevlagd. Smaakmaker Ma Qing Hua eindigt waar hij de race begon, op P15.
Uitslag Race 1:
1.Y.Ehrlacher in 27:31.951
2.M.Azcona +0.687"
3.T.Björk +2.639
4.S.Urrutia +6.255
5.N.Michelisz +10.638
6.N.Girolami +10.734
7.E.Guerrieri +10.979
8.P.Cardoso +12.927
9.J.Rosso +13.867
10.M.Rossi +14.599...
UPDATE: Na afloop werd Santiago Urrutia bedacht met vijf seconden straftijd wegens het contact met Nestor Girolami. De plaatselijke held valt hierdoor drie plaatsen terug naar P7, bestraffing waarvan Michelisz, Girolami en Guerrieri profiteren.
Foto: TCR South America/Hernan Capa
Tweet