Europa: F1-circus strijkt neer in Azerbeidzjan
Vorige maand uitte wedstrijdleider en veiligheidscoördinator Charlie Whiting dat bocht 8 weleens een probleem zou kunnen zijn als er een ongeluk gebeurt en de wagen moet weggehaald worden, maar de Brit drong erop aan dat het circuit niet onveilig is. De desbetreffende bocht is een smalle bocht langsheen de beroemde stadsmuur en is amper even breed als twee F1-bolides zij aan zij. Whiting zei ook dat het weghalen van gestrande voertuigen wel moeilijk is op die plaats, maar niet meer een probleem vergeleken met Singapore's bocht 18: de 90-graden bocht naar links onder een tribune door. “Als we in bocht 8 een ongeval krijgen aan de buitenkant van de bocht kan het weghalen ( van een voertuig) wel moeilijk worden, maar zeker niet lastiger als bocht 18 in Singapore bijvoorbeeld”, aldus de Brit.
Eerder publiceerde bandenleverancier Pirelli de toewijzing van de banden van de rijders voor deze wedstrijd waarbij men kon kiezen uit de medium, soft en supersoft banden. Pirelli verwacht dat dit circuit er één zal zijn met in het begin zeer weinig grip. “We hoorden veel interessante dingen over het circuit en het lijkt erop dat diens karakteristieken, afstand en snelheid het meest opvallen. Natuurlijk is het nooit gemakkelijk om naar een nieuw circuit te gaan, maar de omstandigheden en de banden zijn hetzelfde voor iedereen”, aldus Paul Hembery, baas van Pirelli Motorsport. “Onze keuze van bandensoorten zal een waaier van verscheidene omstandigheden aankunnen, maar natuurlijk is het aan de teams om de keuzes te maken voor mogelijke strategieën. De vrije training zal zeer belangrijk zijn.”
Met de succesvolle updates die Scuderia Ferrari naar Canada bracht en enkel door wederom een tactische blunder de leiderspositie in de wedstrijd moest afstaan aan Mercedes AMG, ziet het ernaar uit dat deze allereerste wedstrijd in Azerbeidzjan een spannende vertoning kan worden. Mits de Italianen het tempo dat ze nu hebben kunnen aanhouden en in het spoor blijven van hun Duitse rivaal. Eerder genoemde Red Bull Racing is ook niet uit te sluiten voor een goed resultaat. Het chassis, ontworpen door Adrian Newey, blijkt nog altijd één van de beste of misschien wel de beste van de startgrid te zijn en de upgrade van Renault was reeds veelbelovend. Kan Williams verder gaan op zijn elan na die knappe derde plaats van Bottas in Montreal? En blijft WK-leider Rosberg nog steeds op plaats 1 in de ranking na dit weekend? We weten het zondag!
Foto's: SRO, Vincent Wouters, Georges De Coster & Racing International Photography
Tweet