van der Horst

European Motor Show Brussels 2016: Een overzicht van de racewagens op het salon

Mercedes-AMG F1 W06 Hybrid
Mercedes-AMG F1 W06 Hybrid
Het is voor de autosportfan steeds weer uitkijken naar wie van de constructeurs durft uit te pakken op het salon met zijn sportieve prestaties en welke racebolides er van dichtbij te bewonderen vallen. Autosport.be zocht het even voor u uit en telde vijftien wagens die voor het circuit of de rallywegen bedoeld zijn of waren. De hoogste categorie in de autosport is nog altijd de formule 1 en daarvan telden wij twee bolides. Mercedes kan niet omheen de titel die Hamilton vorig jaar behaalde en bracht de Mercedes-AMG F1 W06 Hybrid mee die samen met een AMG GT bolide staat te pronken in een nis aan de zijkant van de paleis 7.
  • Skylimit Events
McLaren-Honda MP4-30 Honda
McLaren-Honda MP4-30 Honda
De prestaties zijn nog niet om over naar huis te schrijven toch vond Honda dat het de terugkeer naar de formule 1 niet onopgemerkt mocht laten voorbijgaan en de McLaren-Honda MP4-30 Honda neemt dan ook een voorname plaats in op de stand van de Japanse constructeur in paleis 6. Honda zet trouwens erg in op de autosport, want ook de Honda Civic TCR die volgend jaar aan het TCR Benelux kampioenschap gaat deelnemen onder de kleuren van het Boutsen Ginion Racing Team, wordt er aan het publiek voorgesteld.

Seat Leon Cup Racer TCR
Seat Leon Cup Racer TCR
Een van de toekomstige concuenten van de Honda Civic TCR, de Seat Leon Cup Racer kan men vinden op de stand van de Spaanse constructeur. Het betreft het exemplaar dat het RACB National Race Team inzet voor de twee winnaars van het RACB stuurwiel-competitie Sam Dejonghe en Denis Dupont. Bij VW, Skoda en Audi, de zustermerken van Seat in de VAG groep, is er geen spoor te bekennen van hun autosportprestaties. Nochtans kan VW pronken met een wereldtitel rally en Skoda met een Belgische titel rally. Bij Audi is het tevergeefs zoeken naar een DTM bolide of de R18 e-tron quattro LMP1 die in 2015 bij de 24 uren van Le Mans het moest afleggen tegen de Porsche 919 hybrid.

Porsche 919 LMP1
Porsche 919 LMP1
Porsche pakt wel uit met zijn LMP1 wagen die vorig seizoen de wereldtitel wegkaapte, al gaat het bij de tentoongestelde 919 Hybrid in de rode kleuren van de winnende Le Mans bolide om een replica. Naast de 919 is er ook nog plaats voor de 911 RSR GTE, of beter een halve RSR, want de wagen werd doormidden gesneden en de rechterhelft werd verwijderd en heropgebouwd in LEGO blokjes.     
 
Boutsen Gineon - BMW M6 GT3
Boutsen Gineon - BMW M6 GT3
Bij BMW geen spoor van de DTM wagen dit jaar en ook de Z4 GT3 die enkele maanden geleden de 24 uren van Spa op zijn naam schreef was nergens te bespeuren. Toch kan men op het salon de imposante opvolger van de Z4 GT3, de M6 GT3 zien, zij het niet bij BMW maar op een promotiestand voor de 24 uren van Spa in zaal 9. Het betreft een exemplaar in de kleuren van Boutsen Ginion Racing, het Belgische team gaat immers een exemplaar van de M6 inzetten in de Blancpain GT Series.

Citroën C-Elyseé WTCC
Citroën C-Elyseé WTCC
Veel aandacht voor autosport is er bij PSA waar zowel DS, Peugeot als Citroën hun sportieve ambities in de verf mogen zetten met ieder één racewagen. Bij DS gaat het om de DSV-01, de elektrische formule wagen die door het DS Virgin Racing team ingezet wordt in het Formule E kampioenschap. Een kampioenschap dat trouwens in de lift zit en mogelijk in 2017 ook onze hoofdstad aandoet. Bij Citroën viel de keuze op de Citroën C-Elyseé WTCC waarmee José Maria López de wereldtitel bij de toerismewagens binnenhaalde. Bij Peugeot staat de rally centraal met de Peugeot 208 R5 waarmee Kris Princen het opnam tegen Freddy Loix voor de Belgische titel.

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV
Nog een andere tak van de autosport wordt belicht op de stand van Mitsubishi waar men niet naast de Mitsubishi Outlander PHEV kan kijken. Met deze wagen deed de Japanse constructeur in oktober mee aan de Baja Portalegre een 500 kilometer lange cross country rally in Portugal tellende voor de FIA Cross Country Rally World Cup.  De rally staat bekend om zijn zwaar parcours terwijl er toch hoge snelheden worden gehaald, waardoor de betrouwbaarheid van de wagens zwaar op de proef wordt gesteld.

Toyota GT86 CS-R3
Toyota GT86 CS-R3
Bij Toyota geen LMP1 bolide maar enigszins verrassend viel de keuze op de GT86 CS-R3 waarmee Patrick Snijers aan de start kwam als openingswagen van de tweeënveertigste editie van de Condroz Rally. De GT86 CS-R3 heeft een twee liter motor en wordt enkel op de achterwielen aangedreven wat voor heel wat spektakel moet zorgen op de rallypaden.


Formule E
Formule E
De drie resterende racewagens zijn niet terug te vinden in de paleizen waar de constructeurs gehuisvest zijn, maar op de patio waar vertegenwoordigers van accessoires en allerlei merchandising als naar gewoonte een plaats toebedeeld krijgen. Zo kan men bij Job on Wheels, een programma ter ondersteuning van technische opleidingen die toegang geven tot beroepen binnen de automobielsector, pronken met een heuse Formule E bolide, een identieke auto als deze die bij DS te vinden is.

BMW M235i Racing
BMW M235i Racing
Car-Pass houdt het bij een VW Fun Cup. De ontwikkelaar van het document voor de juiste kilometerstand, stelde gasten in staat om als passagier in deze wagen een race van de Fun Cup mee te maken. Als laatste is er nog een BMW M235i Racing die gebruikt wordt om KW veren en schokdempers aan te prijzen.

Meer foto's van de tentoongestelde racewagens kunnen gevonden worden op volgend fotoboek.

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck
 



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons