van der Horst

Azerbeidzjan: Discussie over flexibele achtervleugels

Max Verstappen - #33 Red Bull
Max Verstappen - #33 Red Bull
Tijdens de Grote Prijs van Spanje deed Lewis Hamilton (Mercedes) zijn beklag over de flexibele achtervleugel van de Red Bull van Max Verstappen. De FIA kondigde niet veel later aan dat er voor de Grote Prijs van Frankrijk op 20 juni tests zouden worden uitgevoerd om de 'illegale flexi wings' te controleren. Tijdens de Grote Prijs van Monaco op 22 mei hebben Red Bull, Ferrari en Alfa Romeo toegegeven dat hun achtervleugels bewegen op lange rechte stukken. Hierover zijn Mercedes' Toto Wolff en McLarenbaas Adreas Seidl allerminst tevreden en beiden dreigen dan ook met een protest in Bakoe.
Red Bull, Ferrari en Alfa Romeo hebben dus allemaal bevestigd dat ze achtervleugels hebben die bij hoge snelheid meebuigen en de luchtweerstand op de rechte stukken verminderen, om vervolgens weer normaal te worden als de auto vertraagt in bochten. Dat zorgt voor maximale downforce. Alle auto's hebben in het verleden technische keuringstests met statische belastingen doorstaan, maar de FIA heeft een technische richtlijn uitgevaardigd en de test verstrengd.

De aangepaste test staat gepland om in Frankrijk te worden geïntroduceerd. Zo krijgen teams voldoende tijd om hun achtervleugels te herontwerpen of opnieuw te vervaardigen, maar Andreas Seidl en Toto Wolff willen dat de testen in Bakoe al worden ingevoerd. Zo kunnen de drie 'bevoorrechte' teams niet profiteren van de lange rechte stukken en de langzame bochten waar hoge downforce voor nodig is. De teambazen dreigen ook te protesteren als de FIA beslist niets te doen, maar of er effectief een verandering gaat komen, zullen we waarschijnlijk pas donderdag weten.

Foto: Red Bull Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op dinsdag 1 juni 2021.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons