van der Horst

België: Rosberg driekwart seconde sneller dan Hamilton in eerste training

Nico Rosberg
Nico Rosberg
Nico Rosberg heeft de eerste vrije training voor de Grote Prijs van België gedomineerd. De Duitser hield in de eerste sessie na de drie weken durende zomerstop zijn teamgenoot Hamilton af met meer dan een halve seconde, al gebruikte de Brit een andere bandensoort. Ferrari's Kimi Räikkönen was nipt trager dan de wereldkampioen en sloot af als derde, voor Sergio Perez in de Force India. Fernando kwam quasi niet aan rijden toe, nadat een waterlek zijn bolide in de box hield. Zoals verwacht, gebruikte Lewis Hamilton een volledig nieuwe motor voor deze sessie, om zo een extra exemplaar voorhanden te hebben bij de volgende GP's.
Rosberg test Halo systeem
Rosberg test Halo systeem
Met de eerste vrije training voor de Grote Prijs van België werd deel 2 van het Formule 1 seizoen 2016 op gang getrapt. Het verzamelde veld, met Esteban Ocon in plaats van Rio Haryanto, blies onder een loden zon verzamelen op het langste circuit op de F1-kalender. Vier rijders, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Nico Hülkenberg en Nico Rosberg, testten de Halo-bescherming tijdens deze sessie, waarbij laatstgenoemde zelfs meerdere vliegende ronden afwerkte. Een grote tegenstelling dus tot de rijders die Halo eerder dit seizoen probeerden en zich tot installatieronden beperkten. Spa is bovendien een goede locatie voor de test, gezien de verscheidenheid aan bochten, inclusief de Raidillon.

Naast Halo, bracht Pirelli dit weekend, per rijder, ook twee sets prototype banden voor volgend jaar mee. De rijders krijgen dus acht banden extra tijdens de eerste en tweede vrije training. Naar wat we begrijpen van Pirelli, zijn de banden niet echt opgebouwd rond een andere compound, en moeten ze dus niet bepaald een voordeel bieden qua grip en slijtage, maar zouden ze wel sterker moeten zijn na contact met curbstones en debris.

Vermelden we nog dat Esteban Ocon ogenschijnlijk wat problemen kende met het wennen aan zijn Manor, hij miste zijn rempunt halfweg de sessie bij het stoppen voor zijn box. Gelukkig geraakte niemand gewond, ook niet een fotograaf die op tijd aan de kant kon springen. Marcus Ericsson gebruikte zijn zesde turbo en zal dus bedacht worden met een grid penalty van tien plaatsen, net als Lewis Hamilton die zowel een zesde turbo als een zesde MGU-H aanwendde en zo 15 plaatsen penalty verzamelt. Het ziet er naar uit dat hij ook tijdens de tweede training vandaag, en de derde morgen, een volledige nieuwe krachtbron (zes verschillende onderdelen) zal laten monteren, waardoor hij meer dan 70 plaatsen penalty zal pakken...

De tweede training wordt op gang gevlagd om 14:00 vandaag.

Uitslag Vrije Training 1 F1 Grote Prijs van België 2016

#RijderTeamResultaat
1.Nico RosbergMercedes AMG1:48.348
2.Lewis HamiltonMercedes AMG+ 0.730
3.Kimi RäikkönenScuderia Ferrari+ 0.799
4.Sergio PérezForce India+ 0.926
5.Sebastian VettelScuderia Ferrari+ 1.420
6.Daniel RicciardoRed Bull Racing+ 1.434
7.Max VerstappenRed Bull Racing+ 1.517
8.Nico HülkenbergForce India+ 1.740
9.Valtteri BottasWilliams+ 2.046
10.Esteban GutierrezHaas+ 2.235
11.Romain GrosjeanHaas+ 2.551
12.Felipe MassaWilliams+ 2.774
13.Marcus EricssonSauber+ 2.777
14.Carlos Sainz Jr.Toro Rosso+ 3.076
15.Felipe NasrSauber+ 3.420
16.Esteban OconManor+ 3.439
17.Daniil KvyatToro Rosso+ 3.960
18.Jenson ButtonMcLaren Honda+ 4.059
19.Pascal WehrleinManor+ 4.489
20.Kevin MagnussenRenault+ 4.705
21.Jolyon PalmerRenault+ 4.741
22.Fernando AlonsoMcLaren Honda(geen tijd)


Foto's: Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons