van der Horst

F1 kondigt zes nieuwe TV-grafieken aan

Braking Performance Insight van de F1
Braking Performance Insight van de F1
Formule 1 en Amazons AWS hebben een reeks van zes nieuwe 'F1 Insights Powered by AWS'-grafieken aangekondigd die dit seizoen voor het eerst zullen gebruikt worden. De eerste van de zes zal de remprestaties-grafiek zijn. Die grafiek wordt dit weekend tijdens de Grote Prijs van Emilia Romagna voor het eerst gebruikt.
Terwijl F1-fans gewend zijn geraakt aan eerdere remgrafieken, die laten zien wanneer rijders op de rem trappen en hoeveel druk ze uitoefenen, zal de nieuwe 'AWS Insight' fans de rempunten voor elke rijder, de snelheid waarmee de racers rijden wanneer ze het rempedaal raken, wie het hardst remt, het snelheidsverschil tussen verschillende rijders en de maximale gegenereerde G-krachten tonen.

Ondertussen, volgend op de komst van de 'Breaking Performance Insight', zullen er in 2021 nog eens vijf nieuwe grafieken worden gebruikt, wat in totaal voor achttien 'F1 Insights Powered by AWS'-grafieken zorgt.

De 'Car Exploitation'-grafiek maakt zijn debuut tijdens de Grote Prijs van Canada van 11 tot 13 juni en laat fans zien wanneer F1-racers hun auto tot het uiterste drijven op gebieden als bandentractie, remmen, accelereren en manoeuvreren. De huidige prestaties van de wagen worden vergeleken met die van vorige ronden. Zo kan men berekenen hoeveel tijd er gewonnen en verloren is. 

De energieverbruiksgrafiek, die op de schermen zal verschijnen tijdens de Grote Prijs van Groot-Brittanië van 16 tot en met 18 juli, zal inzicht geven in hoeveel energie de krachtbronnen van de auto's tijdens de race verbruiken. Hieronder valt ook ERS. Daarnaast zal de start analyse-grafiek voor het eerst gebruikt worden tijdens de Grote Prijs van Italië van 10 tot 12 september. Zo kunnen de fans zien welke rijder de snelste reactietijd heeft wanneer de lichten op groen springen bij de start.

De 'Pitlane Performance'-grafiek wordt voor het eerst gebruikt tijdens de Grote Prijs van Japan, begin oktober. De grafiek analyseert de pitstops van de teams. De totale verloren of gewonnen pitlane-tijd wordt bekeken. 

Pitstop Ferrari - Charles Leclerc
Pitstop Ferrari - Charles Leclerc
De 'Undercut Threat'-grafiek zal eind november tijdens de Grote Prijs van Australië verschijnen. De grafiek zal fans tonen of een 'undercut' - een rijder die eerder de pitstraat inrijdt om de extra snelheid van het verse rubber te gebruiken om een rivaal voor te blijven - mogelijk is. De 'Undercut Threat'-afbeelding toont de kloof tussen de auto's, evenals de gemiddelde pitstop-duur en bandprestaties om te identificeren wie het risico lopen op een 'undercut'.

Dus let tijdens het 2021 Emilia Romagna Grand Prix-weekend op de 'Breaking Performance Insight', die officieel voor het eerst zal verschijnen.

Foto: F1/Amazon, RIP



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Formule 1 op vrijdag 16 april 2021.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons