van der Horst

Monaco: Straatgevecht of tactisch spelletje ?

Pirelli's P Zero voor de F1
Pirelli's P Zero voor de F1
Zondag 26 mei wordt weer een hoogdag voor de autosportliefhebber: niet alleen is er de mythische Indy 500, maar ook de minstens even legendarische Grand Prix van Monaco staat op het programma. Zoals we dit seizoen al meerdere malen gezien hebben, zullen de banden weer een cruciale rol gaan spelen. Als de weergoden zich er echter mee komen bemoeien, zou deze editie wel eens meer kunnen worden dan een strategische optocht.
De weermodellen voor komend weekend lopen wat uiteen, maar vast staat dat de regen die wij nu te verwerken krijgen zelfs in het zuiden van Frankrijk nog kan toeslaan. Is dat niet het geval gedurende de wedstrijd, dan moeten de teams zowel de soft als de supersoft banden van Pirelli minstens éénmaal gebruiken. Het circuit van Monaco is allerminst een bandenvreter, maar de beperkte levensduur van beide compounds zou er wel eens voor kunnen zorgen dat de teams hun hersenen nog mogen pijnigen over de keuze tussen twee of drie pitstops.

Een blik in de geschiedenisboeken leert ons dat vooral Fernando Alonso en Mark Webber met twee zeges elk in Monaco al succes boekten, maar ook dat drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel er nog maar één keer wist te winnen, in 2011 vanop de pole. Mark Webber daarentegen scoorde zijn twee zeges in de laatste drie jaar, hij stond in zowel 2010 als 2012 ook op de pole - een ware hattrick dus voor de Oostenrijkse energiefabrikant. Die pole positie is in Monaco uiteraard van goudwaarde: de afgelopen tien edities won de man die vanaf de eerste startplaats mocht vertrekken maar liefst acht maal. Alleen Hamilton in 2008 en Montoya in 2003 slaagden erin de wedstrijd van verder op de grid op hun naam te schrijven. Zal dit dan in de kaarten spelen van Mercedes, dat dit jaar zeer sterk voor de dag komt in de kwalificaties maar in de races de snelheid mist? En wat te denken van dat andere Mercedes team, McLaren, dat ondanks alle updates dit seizoen nog steeds de trein niet op de rails heeft? Of wordt deze editie net zo'n mooi kijkstuk als in 1996 toen de Fransman Panis in de gietende regen vanaf startplaats 14 de wedstrijd won?

Veel vragen waarop we zondagnamiddag het antwoord zullen krijgen.

Foto: Georges De Coster



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons